ID : 37403924
مدیر امور باغبانی جهاد کشاورزی یزد خبر داد

درآمد 100 میلیون دلاری صاردات محصولات گلخانه‌ای یزد در شرایط تحریم


اکبر شیخ علیشاهی اظهار داشت: تقریبا 70 درصد از تولیدات گلخانه ای استان به خارج از کشور صادر می شود که میزان ارزآوری آن برای کشور بالای 100 میلیون دلار در سال است.

اکبر شیخ علیشاهی در گفتگو با خبرنگار یزدرسا اظهار داشت: سطح زیر کشت گلخانه های استان یزد هزار 693 هکتار است که از این میزان سطح کشت  480 هزار تن انواع مختلف محصول برداشت می شود.
 
وی با بیان این که محصولات گلخانه ای یزد تنوع بسیار بالایی دارد افزود: خیار و گوجه فرنگی دو محصول عمده گلخانه های استان یزد هستند که در فصل نخست عمدتا خیار کشت می شود و در فصل دوم سال زراعی نیز عمدتا گوجه کشت می شود علاوه بر این دو محصول، انواع فلفل، بادمجان،  گیاهان دارویی و ... از دیگر محصولات گلخانه ای استان یزد است.
 
مدیر امور باغبانی جهاد کشاورزی استان یزد با بیان این که قیمت تمام شده هر کیلو محصول گلخانه ای برای صادرات حدود 5 هزار تومان است اظهار داشت: تقریبا 70 درصد از تولیدات گلخانه ای استان به خارج از کشور صادر می شود که میزان ارزآوری  آن برای کشور  بالای 100 میلیون دلار در سال است.
 
شیخ علیشاهی افزود: اوکراین روسیه، قزاقستان، تاجیکستان، آذربایجان، عراق، امارات، قطر عراق  کشورهای واردکننده محصولات گلخانه ای استان یزد دانست و افزود: در شرایط فعلی کشورهای آسیای میانه بیشترین سهم را از  بازار محصولات گلخانه ای استان یزد را  دارند به طوری که در این فصل روسیه بیشترین میزان واردات خیار گلخانه ای را دارد این درحالی است که تا چندی پیش عراق بیشترین سهم را داشت.
 
وی اعلام کرد: تقریباً به ازای هر هکتار گلخانه  برای 11 نفر اشتغال ایجاد می شود از این رو برآورد‌ها حاکی از آن است که گلخانه های استان یزد برای حدود سی هزار نفر به طور مستقیم و غیرمستقیم اشتغال زایی ایجاد کرده اند. 
 
شیخ علیشاهی با اشاره به سیاست های سازمان جهاد کشاورزی استان یزد در خصوص کشت گلخانه ای گفت: طبق برنامه ریزی های انجام شده در سال زراعی قبل 150 هکتار به سطح زیرگشت گلخانه های استان افزوده شد و ۱۹۵ هکتار نیز برای سال زراعی امسال پیش بینی شده که به سطح زیر کشت گلخانه های استان افزوده شود که تاکنون نیمی از آن محقق شده است.
 
وی در پاسخ به نقد تک محصول بودن گلخانه های استان گفت: تنوع محصولات گلخانه های استان بالا است اما میزان تولید آنها متفاوت است که این میزان براساس نیاز و تقاضای بازار تعیین میشود و از آن جایی که تقاضا برای دو محصول خیار و گوجه فرنگی در هر فصل از سال زیاد است عمدتا این دو محصول کشت می شود. 
 
 انتهای پیام/



summary-address :
Your Rating
Average (0 Votes)
The average rating is 0.0 stars out of 5.