ID : 8868799
علی لاریجانی:

درباره مسائل کوچک وبا چانه زنی نمی توان به توافق هسته ایی رسید


رئیس مجلس در مصاحبه با CNN افزود: بهترین اقدامی که آمریکا می‌تواند انجام دهد این است که متحدان و دوستانش را از فرستادن سلاح و پول به گروه داعش منع کند.

به گزارش یزدرسا به نقل از «نسیم»، علی لاریجانی، رئیس مجلس شورای اسلامی ایران در مصاحبه‌ای با شبکه خبری سی‌ان‌ان گفت قدرت‌های بزرگ و برخی ازکشورهای منطقه مسئول ایجاد گروه موسوم به «دولت اسلامی عراق و شامات» یا داعش هستند.


آقای لاریجانی در پاسخ به سوال خانم کریستین امانپور، مجری شبکه سی‌ان‌ان درباره اقدامات ایران برای دفاع از خودش و بغداد در برابر داعش گفت: داعش گروهی نبود که به خودی خود ایجاد شود.


لاریجانی با بیان اینکه قدرتهای غربی و برخی از کشورهای منطقه این گروه را ایجاد کردند گفت بسیار بعید است که بتوان پیکارجویان شورشی را تنها با پرتاب بمب بر سر آنها نابود کرد.


رئیس مجلس شورای اسلامی ایران در ادمه خاطرنشان کرد شنیده‌های وی حاکی است آمریکایی‌ها قصد دارند در دو پایگاه به آموزش نیروهای زمینی بپردازند و افزود: بررسی‌های ما به ما می‌گویند که این اقدام مشکل را حل نمی‌کند و این خودش در آینده مشکلی جدید خواهد بود.

برای کمک به عراق گفت که تهران در اولین ساعات آغاز بحران به سمت عراقی‌ها رفته است اما ادامه داد تهران قصد ندارد این مسائل را در رسانه‌ها مطرح کند که برای عراق چه کاری انجام داده است، اما تهران در واقع و در عمل از عراق دفاع کرده است.
آقای لاریجانی تأکید کرد تروریست‌ها را با بمباران نمی‌توان نابود کرد و تروریسم را با اشغال‌گری نمی‌توان از بین برد. رئیس مجلس شورای اسلامی ایران گفت باید برای مقابله با تروریسم راهی دیگر پیدا کرد.


رئیس مجلس شورای اسلامی ایران با بیان اینکه تهران با توجه به سوابقش در مبارزه با تروریسم، روش‌های مناسبی برای مقابله با آن در اختیار دارد، در پاسخ به سوال خانم امانپور برای بیان آنها گفت: من می‌توانم آنها را برای شما توضیح بدهم، ولی این طوری شما دارید به داعش کمک می‌کنید.


لاریجانی در پاسخ به سوالی دیگر درباره اعزام نیروهای زمینی آمریکا یا کشورهای دیگر به عراق برای مقابله با داعش با بیان اینکه این روش یکی از روش‌های مبارزه با این گروه است اضافه کرد نیروهایی که به چنین جنگ‌های فرستاده می‌شوند باید از مهارت و انگیزه کافی برخوردار باشند.


وی همچنین تصریح کرد که در حال حاضر دولت‌های کشورهای سوریه و عراق از توانایی لازم برای انجام این کار برخوردار هستند. آقای لاریجانی گفت بهترین اقدامی که آمریکا می‌تواند انجام دهد این است که متحدان و دوستانش را از فرستادن سلاح و پول به این گروه‌ها منع کند.


مجری برنامه سی‌ان‌ان ادامه بحث با آقای لاریجانی را به مذاکرات هسته‌ای بین ایران و کشورهای گروه 1+5 اختصاص داد. وی در پاسخ به سوالی که آیا همانند حسن روحانی، رئیس جمهوری ایران فکر می‌کند رسیدن به توافق جامع هسته‌ای قبل از 24 نوامبر امکان‌پذیر است گفت: من فکر می‌کنم توافق امکان‌پذیر است البته به شرط اینکه هر دو طرف برای آن جدی باشند.


آقای لاریجانی، علی‌رغم این تصریح کرد فکر می‌کند در صورتی که دو طرف به چانه‌زنی بر سر مسائل کوچک ادامه دهند، توافق بعید است.


رئیس مجلس ایران درباره اینکه آیا از توافق موقت هسته‌ای تا کنون راضی است گفت که این توافقنامه مزایا و معایبی دارد.

انتهای پیام/ص




summary-address :
Your Rating
Average (0 Votes)
The average rating is 0.0 stars out of 5.