ID : 24116176
رییس انجمن گسترش فرهنگ حسینی یزد مطرح کرد

درخواست 30 میلیون تومانی مداح یزدی از یکی ازهیئات یزد/برخی اشعار با مقاتل منطبق نبوده و واقعیت ندارند


رییس انجمن گسترش فرهنگ حسینی یزد گفت:سازمان تبلیغات وظیفه‌ای دارد و آن هم نظارت بر اشعار و محتواهایی است که در هیأت‌ها ارائه می‌شوند. بعضی شعرها واقعاً مشکل دارند و با مقاتل منطبق نبوده و واقعیت ندارند.

به گزارش یزدامروز؛ محمدجواد فارغی یزدی رییس انجمن گسترش فرهنگ حسینی یزد گفت:یزد یکی از پیشگامان برگزاری مراسم روضه و عزاداری در ایران بوده است شهری که سال‌ها مفتخر به لقب حسینیه ایران بوده و هنوز هم همین طور است.هرساعتی از روز که وارد شوید و سراغ مجلس روضه را بگیرید، دست کم چهار مجلس روضه در منازل، حسینیه‌ها و تکایا را به شما معرفی می‌کنند روضه‌هایی که هر روز از حدود ساعت 6 صبح آغاز می‌شوند و تا نیمه شب ادامه دارند.

فارغی افزود: هیأت‌های یزداز قدیم صاحبنام و شاخص بوده‌اند. در هرحال بعضی شعرها جنبه اجتماعی دارند و ممکن است حتی در برخی موارد انتقادآمیز هم باشند؛ اما بعد از چهل سال کار کردن و خدمت در دستگاه سیدالشهدا ع و همراهی با هیأت‌ها، انصافاً چیزی که رنگ و بوی مخالفت با نظام و رهبری باشد را هیچ وقت ندیده‌ام.هیأت‌ها هم هزینه می‌کنند برای شعر و آهنگ و نوحه‌خوان.

رییس انجمن گسترش فرهنگ حسینی یزد ادامه داد: حتی در سال‌های اخیر، این هزینه‌ها برای بهتر دیده شدن، سبب ایجاد رقابت بین هیأت‌های یزد هم شده است.اما عموم مردم که برای عزاداری به هیأت‌های یزد می‌آیند، نوحه‌های سنتی و عزاداری مردمی را می‌پسندند.⭕️

سرپرست هیئت پنبه کاران یزد در خصوص دریافت مبالغ نامتعارف توسط برخی ازمداحان یزدگفت: نوحه‌خوان هیأت ما که از اول هم در هیأت ما رشد کرده بود، امسال رقم 30 میلیون تومان را برای نوحه‌خوانی در هیأت طلب کرد که البته ما قبول نکردیم. به او گفتم ما نوحه‌خوانانی داشتیم و داریم که خودشان هزینه می‌دهند برای هیأت. نوحه می‌خوانند و خرج می‌دهند و می‌آیند پای دیگ. برای همین اصلاً پرداخت چنین هزینه‌های سنگینی برایمان تعریف نشده است و بنابراین پیشنهاد آن نوحه‌خوان را نپذیرفتیم و با نوحه‌خوان دیگری ادامه دادیم.

فارغی با اشاره به وظابف دستگاه های نظارتی ابزار داشت:سازمان تبلیغات وظیفه‌ای دارد و آن هم نظارت بر اشعار و محتواهایی است که در هیأت‌ها ارائه می‌شوند. بعضی شعرها واقعاً مشکل دارند و با مقاتل منطبق نبوده و واقعیت ندارند. 

وی ادامه داد: از نظر شعری و محتوایی. سازمان تبلیغات حق دارد اجازه انتشار و خواندن چنین شعرهایی را ندهد. چرا که این اشعار و آهنگ‌ها نباید از حالت حزن و مرثیه خارج شود و باید منطبق با واقعیت و مقاتل معروف باشند که خدای نکرده در ذهن مردم، خلاف واقعیتی شکل نگیرد.

صبح نو/




summary-address :
Your Rating
Average (0 Votes)
The average rating is 0.0 stars out of 5.