ID : 6639648
دبیر کمیته نهضت مطالعه مفید ابرکوه:

درصد ناچیزی از اعتبار ۸۰۰ میلیونی کتابخانه ها در ابرکوه پرداخت شده است


رئیس نهاد کتابخانه های عمومی ابرکوه در جلسه کمیته نهضت مطالعه مفید در فرمانداری گفت: اعتبار در نظر گرفته شده جهت کتابخانه ها، 80 میلیون تومان بوده است که تنها 10 درصد آن، پرداخت شده است.

به گزارش یزدرسا به نقل از سروابرکوه، کمیته نهضت مطالعه مفید در ابرکوه به ریاست سیدنبی رسولی فرماندار شهرستان در دفتر فرمانداری تشکیل جلسه داد.

قاسم برزگر رئیس اداره کتابخانه عمومی ابرکوه و دبیر این کمیته، در این جلسه اظهار داشت: ابرکوه در مورد شاخص کتاب، به ازای هر نفر ۴/۱ کتاب دارد، یعنی به ازای هر ۱۰۰ نفر ۱۴۰ عدد کتاب دارد که این تعداد در سال ۱۴۰۴ باید به ازای هر نفر ۴ جلد کتاب باشد.

برزگر شاخص عضویت همشهریان در کتابخانه های شهر را بسیار پایین بیان کرد و گفت: شاخص عضویت کتابخانه ها در حال حاضر، ۸ درصد از جمعیت ابرکوه می باشد که این تعداد نیز باید به ۳۵ درصد برسد، یعنی یک سوم جمعیت شهرستان.

وی عملیات راه اندازی کتابخانه در روستاها را ناموفق اعلام کرد و بیان داشت: در خصوص زیربنای کتابخانه ها، به ازای هر ۱۰۰ نفر جمعیت، ۴ متر مربع مساحت داریم که باید به ۸ متر مربع افزایش یابد، ما در راه اندازی کتابخانه های روستایی عملا موفق نبودیم .

برزگر در خصوص آمار کتابخانه ها گفت: تعداد کتابخانه های سطح شهرستان ۸ عدد است که دارای ۷۰ هزار نسخه کتاب می باشد و مجموع عضویت ها در همه کتابخانه ها ۳۷۰۰ نفر است.

این مقام مسئول تنها درآمد انجمن های مطالعه در شهرستان را، نیم درصد هزینه ماهانه شهرداری اعلام کرد و افزود: در شهرستان دو انجمن مطالعه، یکی در بخش بهمن و یکی در بخش مرکزی وجود دارد که تنها منبع درآمد آن ها فقط نیم درصد هزینه ای است که از سوی شهرداری به صورت ماهانه یا دو ماه یکبار تامین می شود و با وجود توجه خاص شهرداری به به کتابخانه ها، این هزینه نسبت به شهرستان های دیگر استان بسیار ناچیز است؛ ما در این زمینه نیازمند کمک سایر ادارات ومردم هستیم.

وی تاکید کرد: در سال گذشته، توانستیم انجمن "خیرین کتابخانه ساز" را با مدیریت جهانگیر امیدی راه اندازی کنیم.

رئیس نهاد کتابخانه های شهرستان افزود: اعتباری که برای کتابخانه ها در نظر گرفته شد، ۸۰ میلیون تومان بود که فقط ۱۰ درصد آن، پرداخت شده است.

برزگر تاکید کرد: در سال گذشته این اداره ۴۵ مصوبه داشته است که از این تعداد فقط ۶ مورد اجرایی نشده است که آن هم مربوط به کتابخانه های روستایی و کتابخانه استاندارد می باشد که راه اندازی آن با مشکلاتی رو برو شده است.

وی در خصوص عمده مشکلاتی که هم اکنون پیش روی اداره کتابخانه های شهرستان و گسترش فرهنگ مطالعه می باشد تصریح کرد: متاسفانه کتابخانه های روستایی در حال بسته شدن است و همچنین دستگاه های فرهنگی شهرستان، از برنامه های فرهنگی کتابخانه ها حمایت کافی نمی کنند.

برزگر عنوان داشت: دانش آموزان با کتابخانه و کتاب خوانی آشنایی ندارند که این مهم، نیازمند توجه ویژه آموزش و پرورش در این زمینه است. همچنین موزه عبرت و کتابخانه شهیدان حسینی که در سال ۹۱ افتتاح شده مشکلات خاصی دارد از قبیل عدم وجود سیستم سرمایشی و گرمایشی که باید به آن توجه شود.




summary-address :
Your Rating
Average (0 Votes)
The average rating is 0.0 stars out of 5.