ID : 11236123
معاون نخست وزیر مونته نگرو:

در مذاکرات هسته ای در کنار ایران هستیم


ایگور لوکشیچ معاون نخست وزیر و وزیر امور خارجه مونته نگرو با بیان این که در مذاکرات هسته ای از ایران حمایت می کنیم، افزود : توافق تهران و گروه 1+5 نه تنها بر شرکت کنندگان مذاکرات بلکه برای کشورهای مختلف از جمله مونته نگرو سودمند و مفید است.

به گزارش یزد رسا؛ لوکشیچ جمعه شب در نشستی با مجید فهیم پور سفیر غیر مقیم جمهوری اسلامی ایران در پودگوریتسا ضمن قدردانی از نامه آقای محمد جواد ظریف وزیر امور خارجه کشورمان که ایشان را در روند مذاکرات قرار داده بود،گفت که پاسخ تشکر و موضع پودگوریتسا در این رابطه از طرف نماینده این کشور در سازمان ملل اعلام شده است.

 

وی با اشاره به این که مونته نگرو، کشورهای منطقه و کشورهای اروپایی به همکاری با جمهوری اسلامی ایران علاقه مند هستند، ابراز امیدواری کرد که در نیمه دوم سال 2015 و یا اوایل سال 2016 میلادی به ایران سفر کند.

 

وی همچنین ابراز علاقه مندی کرد که تا آن زمان در حاشیه کنفرانس های بین المللی با وزیر خارجه کشورمان پیرامون همکاری های دو جانبه دیدار و گفت گو کند.

 

معاون نخست وزیر و وزیر امور خارجه مونته نگرو ضمن استقبال از همکاری های دوکشو در حوزه گردشگری گفت که وی از برقراری ارتباط مستقیم و همکاری بین اتاق های بازرگانی پودگوریتسا و تهران حمایت می کند.

 

وزیر امور خارجه مونته نگرو همچنین پیشنهاد سفیر کشورمان را برای همکاری های 3 جانبه بین ایران، مونته نگرو و صربستان پذیرفت و بندر بار در مونته نگرو را بهترین مشوق برای همکاری سه جانبه دانست.

 

لوکشیچ که نسخه موافقت نامه اجتناب از اخذ مالیات مضاعف را که در گذشته بین جمهوری اسلامی ایران و جمهوری صربستان و مونته نگرو امضا شده بود،از سفیر کشورمان دریافت کرد و گفت که تمامی موافقت نامه و قرارداد هایی را که مونته نگرو در زمان یوگسلاوی سابق امضا کرده است، قبول دارد و مورد اعتبار حکومت پودگوریستا هستند.

 

وی در این رابطه تاکید کرد که این توافق نامه با امضای یک یادداشت تفاهم نامه بین پودگوریتسا و تهران حالت اجرایی به خود می گیرد.

 

معاون نخست وزیر مونته نگرو ضمن قدردانی از شرکت ایران در نمایشگاه کتاب این کشور در سال 2014 میلادی، معرفی فرهنگ ها و همکاری های فرهنگی را راهی بسیار مؤثر برای تقویت روابط و همکاری های دو کشور و آشنایی بیشتر ملت ها دانست.

 

وی همچنین در رابطه با جنبش غیر متعهد ها که جمهوری اسلامی ایران اکنون ریاست دوره ای آن را بر عهده دارد، از شرکت در اجلاس های این جنبش در زمان یوگسلاوی سابق و اکنون که مونته نگرو عضو ناظر را در این جنبش دارد، ابراز خرسندی و افتخاری برای پودگوریتسا دانست.

 

مجید فهیم پور سفیر غیر مقیم کشورمان در پودگوریتسا نیز در این نشست با تاکید بر اهمیت روابط دو حانبه در جهت تامین منافع دو کشور و دو ملت، وزیر امور خارجه مونته نگرو را در جریان روند مذاکرات گروه 1+5 قرار داد و با اشاره به این که این مذاکرات به خوبی پیش می رود ابراز امیدواری کرد که به زودی توافق جامعی در باره برنامه صلح آمیز هسته ای ایران حاصل شود.

 

وی همچنین به اصول سیاست خارجی کشورمان که بر پایه احترام و تعامل با تمامی کشورها است، اشاره کرد و آمادگی سرمایه گذاری جمهوری اسلامی ایران در زمینه های مختلف اقتصادی، زیر ساختاری، همکاری های بندری، دریایی، حمل و نقل، پالایشگاهی و جهانگردی در مونته نگرو را اعلام کرد.

 

فهیم پور همچنین وزیر امور خارجه مونته نگرو را در جریان برگزاری اجلاس وزرای علوم کشورهای عضو جنبش غیر متعهدها قرار داد و از ایشان برای سفر و دیدار با وزیر امور خارجه کشورمان دعوت کرد.

 

سفیر کشورمان، همزیستی مسالمت آمیز تمامی جوامع دینی و قومی در مونته نگرو را نمونه بارز و مهم برای تامین ثبات و امنیت در منطقه بالکان دانست.

منبع:ایرنا

انتهای پیام/ف




summary-address :
Your Rating
Average (0 Votes)
The average rating is 0.0 stars out of 5.