ID : 40605943
درخشش یزد در حوزه فناوری هسته ای؛

دستاوردهای اخیر یزد در حوزه کاربرد پرتوها/ از حوزه پزشکی تا حوزه صنعت آب و برق


مجتمع پرتو فرآیند ایران مرکزی در یزد از مهم‌ترین و اثرگذارترین واحدهای فعال در فناوری هسته‌ای است که دستاوردهای بزرگی را برای استان یزد به ارمغان آورده است.

به گزارش یزدرسا؛ اگر نگاهی به کارنامه دستاوردهای انقلاب اسلامی بیندازیم، خواهیم دید یکی از مهم‌ترین و اثرگذارترین این دستاوردها، دستیابی به فناوری هسته‌ای است.
دانش تبدیل اورانیوم طبیعی که در طبیعت وجود دارد، از طریق شکافت اتم‌ها به اورانیوم غنی‌شده که دارای انرژی بسیار زیاد است، فناوری هسته‌ای نام دارد. فرایند تهیه سوخت هسته‌ای از اورانیوم، فرایند بسیار پیچیده و ظریفی است و دانش انجام این کار از دانش‌های پیشرفته بشری است. تبدیل اورانیوم به اورانیوم غنی‌شده، راه‌های مختلفی دارد که دو نوع رایج آن از طریق دستگاه‌های سانتریوفوژ و لیزر است.
 
کشورهای قدرتمند جهان دانش هسته‌ای را انحصاری کرده‌اند و به‌راحتی اجازه دسترسی دیگران به این دانش را نمی‌دهند. در مقطع کنونی تعداد کمی از کشورها این دانش را در اختیار دارند. به خاطر اهمیت فراوان فناوری هسته‌ای در تولید انرژی و نیز در حوزه‌های مختلف، این دانش یکی از علوم بسیار اثرگذار در دنیای امروز به شمار می‌رود. استان یزد نیز درزمینهٔ فناوری هسته‌ای فعالیت‌های چشمگیری داشته است و افتخاراتی را از آن خود کرده است.
 
نماینده سازمان انرژی اتمی در یزد در گفتگو با خبرنگار یزدرسا ضمن ادای احترام به ساحت مقدس شهیدان هسته‌ای و مجاهدین سازمان انرژی اتمی و مجموعه‌های علمی این حوزه اظهار کرد: به برکت تلاش دانشمندان عرصه هسته‌ای استان یزد هم دستاوردهایی را در این حوزه داشته است.
 
وی با تبریک ایام‌الله دهه فجر در رابطه با دستاوردهای استفاده از انرژی صلح‌آمیز هسته‌ای در حوزه کاربرد پرتوها در استان یزد تصریح کرد: سازمان انرژی اتمی ایران در استان یزد در ۵ شهرستان در حال فعالیت است؛ در این پنج شهرستان هشت مرکز هسته‌ای قرار دارد که یک مرکز در حوزه کاربرد پرتوها در شهرستان تفت و هفت مرکز دیگر در حوزه چرخه سوخت شامل سه‌گام اول چرخه سوخت یعنی اکتشاف، استخراج و استحصال اورانیوم تولید کیک زرد هست، در حال فعالیت است.
 
این مقام مسئول ادامه داد: از هفت مرکز موجود در حوزه چرخه سوخت، چهار مرکز در شهرستان اردکان و سه مرکز دیگر در شهرستان یزد، بافق و بهاباد قرار دارد.
 
وی با بیان اینکه مجتمع پرتو فرآیند ایران مرکزی در شهرستان تفت در حوزه پرتو کاربرد پرتوها فعالیت دارد، گفت: این مجتمع در سال ۱۳۷۶ عملیات اجرایی خود را آغاز و در سال ۱۳۸۳ به‌صورت کامل به بهره‌برداری رسیده است و در حال حاضر به‌عنوان تنها مرکز پرتودهی الکترون صنعتی در سطح کشور در حال فعالیت است.
 
نماینده سازمان انرژی اتمی در یزد ادامه داد: در ابتدای راه‌اندازی این مرکز هدف خدمات پرتودهی بود که با توجه به پیشنهاد مدیران و کارشناسان این مجموعه تولید محصول با استفاده از این پرتودهی نیز در برنامه کاری مجتمع قرار گرفت.
 
وی از مهم‌ترین دستاوردهای این مرکز خدمات پرتودهی را در حوزه محصولات کشاورزی و غذایی عنوان کرد و افزود: پرتودهي مواد غذايي به‌منظور کنترل انگل‌، عوامل بيماري‌زا و افزايش دوره انبارداری از جمله اقدامات صورت گرفته در این مرکز است.
 
این مقام مسئول استریلیزاسیون تجهیزات پزشکی را از دیگر دستاوردهای مرکز پرتو فرآیند ایران مرکزی برشمرد و تصریح کرد: این مهم به‌صورت مستمر صورت گرفته است اما در دوره بیماری کرونا همکاران ما توانستند به‌صورت ۲۴ ساعته خدمات استریلیزه کردن تجهیزات پزشکی را به‌صورت رایگان داشته باشند.
 
وی گفت: یکی دیگر از دستاوردهای این مرکز تولید لوله‌های قابل انقباض حرارتی و وارنیش ها که در صنعت برق و آب از آن‌ها استفاده می‌کنند.
 
نماینده سازمان انرژی اتمی در یزد یکی از تولیدات این مجموعه را تولید زخم پوش‌های درمانی به‌عنوان ملزومات پزشکی عنوان کرد و ادامه داد: تولید پلیمرهای هوشند با حافظه، ساخت شتاب‌دهنده از دیگر افتخارات مجتمع پرتو فرآیند ایران مرکزی در یزد هست که با روش مهندسی معکوس توسط متخصصین بومی این تجهیز ساخته شد.
 
وی تصریح کرد: سه محصول تولید نیمه‌صنعتی سوپر جاذب بهداشتی، تولید نیمه‌صنعتی پودر بندآورنده خون و ساخت دستگاه عصاره‌گیر مایکرویو پارس اسانس از جمله تولیدات شرکت توسعه کاربرد پرتوها در مجتمع پرتو فرآیند ایران مرکزی است.
 
این مقام مسئول پرتودهی سیم و کابل برای بالا بردن مقاومت حرارتی روکش‌های کابل و سیم که در صنایع ماشین‌سازی، خودروسازی، حمل‌ونقل ریلی و صنایع خاص از آن استفاده می‌کنند را دیگر دستاورد حوزه فناوری هسته‌ای یزد عنوان کرد.
 
انتهای پیام/
 



summary-address :
Your Rating
Average (0 Votes)
The average rating is 0.0 stars out of 5.