ID : 38276168
بررسی شور و شعور حسینی در میزگرد یزدرسا (بخش دوم و پایانی):

دشمن به دنبال از رونق انداختن عزاداری امام حسین است/ عاشورا محل پیوند شور و شعور است


اینکه چرا دشمن تلاش دارد با محرم مبارزه کند به این دلیل است که او به این نتیجه رسیده است که سلول وجودی شیعه یه محرم و عاشورا بستگی دارد.

به گزارش یزدرسا، محرم و عاشورا هویت مسلمانان و شیعان است و با گذشت زمان شاهد افزایش شور و شعور حسینی و عاشورایی در بین عزاداران سیدالشهدا هستیم. عزاداری برای امام حسین هرچند در ایران و کشورهای شیعه رواج زیادی دارد، اما امروز در بسیاری از کشورهای اروپایی هم برای سالار شهیدان عزاداری می‌کنند.

با این وجود، دشمنان نهضت عاشورا از حمله به محرم و عزاداری دریغ نکرده‌اند و رونق  مجالس عزاداری امام حسین به شدت آن‌ها را هراسناک کرده است. بر همین اساس هجمه به مجالس عزاداری و القای شبهات مختلف به طور جدی در دستور کار آن‌ها قرار دارد. یکی از ترفندهای آن ها ایجاد دوقطبی‌های موهوم بین شور و شعور حسینی و یا بین برگزاری هیئت و کمک به مستمندان است.

این موضوع با حضور حجت‌الاسلام مهدی مهدوی‌نژاد مسئول هیئت انصار ولایت یزد و کاظم رحمتی‌مقدم مداح پیشکسوت و عضو کانوان مداحان استان یزد در میزگرد یزدرسا مورد بررسی قرار گرفت. بخش اول این نشست قبل از این در یزدرسا منتشر شده بود و آنچه در ادامه می‌آید بخش دوم و پایانی آن است.

دشمن روی نقطه حساس شیعه یعنی امام حسین دست گذاشته است

رحمتی‌مقدم: دشمن دقیقا سه وجه تشیع یعنی شعار، شعور و شور را شناسایی کرده و دقیقا روی نقطه حساس شیعه یعنی امام حسین (ع) دست گذاشته است که تجلی امام حسین (ع) هم در محرم است. البته دشمن با قوی‌ترین ابزار یعنی رسانه وارد میدان شده است. به عنوان نمونه شما ببینید همین مطلبی که برخی هیآت یزدی اطلاع‌رسانی کردند، در رسانه‌های غربی روی آن مانور دادند و ابراز خوشحالی کردند که بله هیئت‌ها تعطیل شد. هیئت‌های ما شاید واقعا نادانسته این کار را کردند و تصورشان این نبود که دشمن اینطوری بهره‌برداری می‌کند اما متأسفانه دشمن دقیقا این سه تا موضع شیعه را شناسایی کرده و نه امروز بلکه قرن ها است که روی این مطلب انگشت گذاشته است.

بعد از شهادت امام حسین و بعد از شهادت ائمه معصومین (ع) و بعد از غیبت امام زمان (عج) که به نوعی دشمنان برای نابودی شیعه کمبر بستند، از جمله مواردی که روی آن انگشت گذاشتند و تمرکز کردند مسئله کربلا بود که خصومت آن‌ها با این مقوله تا امروز ادامه دارد.

اینکه چرا دشمن تلاش دارد با محرم مبارزه کند به این دلیل است که او به این نتیجه رسیده است که سلول وجودی شیعه یه محرم و عاشورا بستگی دارد. نه فقط امروز بلکه از صدها سال قبل دشمنانی مثل انگلیس بررسی و شناسایی کردند و دریافتند که دو چیز باعث تنفس شیعه است یکی عاشورا و دیگری روحانیت.

عاشورا و محرم شور و احساس ایجاد می‌کند و روحانیت مبلغ این عاشورا است لذا برای هجمه به هر دوی این‌ها کمبر بستند. تلاش کردند روحانیت را از مردم جدا کنند که تیرشان به سنک خورد و انقلاب اسلامی ما باعث شد که خود روحانیت سرفصل انقلاب شود و مردم هم از ایشان پیروی کردند.

دشمن به دنبال از رونق انداختن مجالس عزای امام حسین است

از سوی دیگر، سال‌ها است که دشمن مجالس و محافل امام حسین (ع) را به اشکال مختلف هدف گرفته است و این صرفا مربوط به امسال و بحث کرونا هم نیست. اما امروز متأسفانه از ابزارهای کرونایی دارد استفاده می‌کند. البته رهبر معظم انقلاب تکلیف را روشن کرده‌اند.

یقینا دغدغه دشمن بحث سلامت مردم نیست بلکه آن‌ها به دنبال از رونق انداختن مجالس عزای امام حسین (ع) هستند. البته قبل از بیانات رهبر معظم انقلاب، عده‌ای هم مواضع نادرست و از ایشان پیشی گرفتند اما خوشبختانه بعد از بیانبات رهبر انقلاب آن‌ها نیز اعلام تبعیت کردند که این نشانه شعور عاشورایی است. اصلا یکی از مصادیق شعور حسینی ولایت‌مداری است که حضرت ابوالفضل علیه‌السلام نماد بارز آن است و بخاطر همین پیروی از ولایت است که ایشان به این مقام والا رسیده است. ان‌شاالله امسال با رعایت دستورالعمل‌های بهداشتی چراغ مجالس امام حسین علیه‌السلام روشن خواهد بود و مردم با عزاداری منطقی و منظم پاسخ دشمنان را خواهند داد.

کسانی که می‌گویند بجای هیئت هزینه‌ها را خرج فقرا کنید از فهم نظام برنامه‌ریزی دینی عاجزند

مهدوی‌نژاد: کسانی شبهاتی مطرح می‌کنند که مثلا بجای هیئت گرفتن بروید هزینه‌ها را خرج فقرا کنید از فهم و درک نظام برنامه‌ریزی دینی عاجز هستند. خدای متعال نظام پربرکت و دقیقی را برای اداره جامعه طراحی کرده است.

البته این شبهه فقط در مورد عزاداری هم نیست بلکه در مورد دیگر مسائل دینی مثل حج هم است، مثلا در حج اولا کسی که می‌خواهد مشرف شود باید مستطیع باشد یعنی داشته باشد و قرار نیست هر کسی حج برود و کسی هم که می‌خواهد به حج مشرف شود بایستی سهم فقرا را از اموالش جدا کند بعدش برود یعنی کسی به حج نمی‌رود مگر اینکه به فقیر کمک کند یعنی سهم امام و سایر مسائل شرعی‌اش را باید از مالش جدا کند بعد به حج برود وگرنه حجش درست نیست لذا مقدمه این حج این است که فرد دارد به فقرا کمک می کند. بعد فرد به حج هم که مشرف می شود آنجا نیز عملی وجود دارد به نام قربانی کردن. حتی این قربانی کردن هم فلسفه‌اش رسیدگی به فقرا است. خدا در ذیل عبادت بزرگ که روح معنویت در آن دمیده به فکر معیشت است هم اولش و هم آخرش. اما دشمن از جهل ما سواستفاده و چنین شبهاتی را طرح می‌کند.

در مورد عزاداری هم همین است. مرحوم آیت‌الله حائری یزدی می‌گوید «روضه امام حسین مستحبی است که هزار تا واجب در آن است». چقدر گناهکار در مجالس توبه کرده اند بیشتر جایی که گناهکاران توبه کرده‌اند در مجالس امام حسین است. آیا غیر از این است که کسانی که در سیل و زلزله و حوادث مشابه به کمک مردم می‌شتابند بچه هیئتی‌ها هستند، مگر غیر از این است که در جریان شیوع کرونا همین هیئتی‌ها بودند که جانشان را کف دستشان گذاشتند و رفتند در بیمارستان‌ها کمک کردند.

این مغالطه مثل این است که مثلا تعدادی بخواهیم جمع شویم دور هم تا به دیگران کمک کنیم بعد کسی بگوید آقا این وقت و زمانی را که دارید می‌گذارید و جمع می‌شوید دور همدیگر و پولی که دارید می‌گذاید تا همدیگر را دور هم جمع کنید بیایید خرج فقرا کنید! در حالی که ما داریم جمع می‌شویم که همین کار را بکنیم! یک سازماندهی می‌خواهد یک مجموعه‌هایی می‌خواهد که این کمک را سازماندهی کنند، هیئت کارش همین است؛ ظاهرش پای منبر نشستن و گریه کردن است اما مردم را می‌آورد پای منبر و در منبر به مردم می‌گوید به همدیگر کمک کنید.

معارف و احکام دین برای همین است. امام حسین شهید شد تا مردم جمع شوند و دین احیا شود و دین دارد در هیئت‌ها احیا می‌شود. امام می‌فرمایند 1400 سال است که ما را با این روضه‌ها و با این منبرها نگه داشته‌اند و حفظ کرده‌اند، تا وقتی هم که از این هیئت‌ها جدا نشویم این برپا است و روزی که به فکر تعطیلی بیفتیم دیگر از بین می‌رویم. لذا روضه امام حسین ممکن است شکلش عوض شود اما تعطیل شدنی نیست.

حمله دشمن به محرم و عاشورا منحصر به امسال نیست

رحمتی‌مقدم: کسانی که بحث هزینه‌های هیئت را القا می‌کنند یا دشمنان آگاه هستند یا دوستان ناآگاه. دشمن شبه می‌اندازد و آن را دنبال می‌کند که این طبیعی است؛ اما در هر جنگی یکی از ارکان جنگ شناسایی دشمن است. دشمنان نهضت کربلا دست روی نقاط حساس شور و احساس گذاشته‌اند و البته این منحصر به امسال هم نیست و سال‌ها است که روی این موضوعات کار می‌کنند.

کسانی که برای امام حسین (ع) هزینه می‌کنند این هزینه‌ها منحصر به مراسم هیئت و عزاداری نیست و اتفاقا این‌ها کسانی هستند که در ایام غیر از محرم هم فعالیت‌ها و کمک‌های انسان‌دوستانه و خیری دارند. کسانی که هر ساله در منزل‌شان مراسم عزاداری برگزرا می‌کردند همان‌هایی هستند که بیشترین کمک‌های مؤمنانه را همین امسال در ایام کرونا داشتند.

نهضت و فرهنگ عاشورا فرهنگ کمک‌رسانی و امداد به همدیگر است و امسال شاهد حضور پرشور هیآت و بچه‌هیئتی‌ها در کمک‌های مؤمنانه بودیم و خواهیم بود. امسال خواهیم دید که موکب‌هایی که سال‌های گذشته چای و غذا و نذری توزیع می‌کردند تصمیم گرفته‌اند مواد بهداشتی و ضدعفونی توزیع کنند چیزی که علی‌الظاهر شاید تصور شود ارتباطی با عزاداری ندارد اما فرهنگ عاشورا که فرهنگ انسان‌دوستی و کمک به هم‌نوع است اقتضا می‌کند که هیئتی‌ها نسبت به این مسائل بی‌توجه نباشند.

مسئله عاشورا مسئله شور و شعور و حرکت است

مهدوی‌نژاد: فوکویاما تئورسین غرب می‌گوید تشیع دوتا بال دارد یکی بال سرخ و یکی بال سبز؛ بال سرخ عاشورا و بال سبز مهدویت است تا این دو بال را دارد از تیررس ما به دور است و این پرنده زره آهنین به تن دارد به نام ولایت فقیه که او را حفظ می‌کند. لذا دشمن هم و غمش را گذاشته برای تخریب و ایجاد انحراف در این سه محور: ولایت فقیه، عاشورا و مهدویت.

مسئله عاشورا مسئله شور و شعور و حرکت است و همین امر موجب شده تا شیعه در طول تاریخ زنده بماند. چون چشمه این حرکت عقلانیت و معنویت و شور از درون می‌جوشد، از طرف دیگر مهدویت برای شیعه افق امید است، لذا تلاش می‌کنند این دو را بزنند. امام فرمودند هرجایی دشمن بیشتر حمله کرد آن حق است و هر جایی و از هرکسی و هر چیزی حمایت کرد آن به نفع دشمن است. لذا ما اگر می‌بینیم شمرها و یزدهای زمان و استکبار زمان از چیزی دارد حمایت می‌کند حتما نسبت به آن شک کنیم و بدانیم این به نفع دشمن است و اگر دیدیم چیزی را دارد مورد هجمه قرار می‌دهم آن را محکم بگیریم.

من در پایان پیام دوستانه‌ای به هیئأت یزدی که احیانا از سر دلسوزی قدری عجله کردند و پیام تعطیلی محرم را دادند دارم و آن اینکه یزد پیشقراول عزاداری در کشور است نباید پیشقراول تعطیلی عزاداری باشد. وقتی از نظر بهداشی مجوز برپایی مراسم داده شد با رعایت دستورالعمل‌ها این فضا را خودشان مجدد باز کنند یعنی همانطور که بیانیه‌ای دادند و اعلام کردند بازهم با توجه به مجوز ستاد ملی کرونا اعلام کنند که با رعایت دستورالعمل‌ها مراسم را برپا می‌کنند که این اعلام موضوعیت دارد، به ویژه آنکه رسانه‌های دشمن هم سوءاستفاده کردند.

تبیین دشمن‌شناسی برای هیئت‌ها امر ضروری است

رحمتی‌مقدم: استان یزد ما یک استان شاخص در برگزاری مراسم عزاداری محرم است و افتخار این را دارد که عنوان حسینیه ایران را به دوش می‌کشد لذا تبیین دشمن‌شناسی برای هیئت‌ها امر ضروری است. دشمن‌شناسی و آگاهی نسبت به ترفندها و توطئه‌های دشمن امری لازم است و باید بدانیم که شبهاتی که مطرح می‌شود ریشه اصلی آن‌ها کجاست و توسط چه کسانی هدایت می‌شود. اگر بصیرت و دشمن‌شناسی باشد دیگر دغدغه این را نخواهیم داشت که مثلا در شرایطی مثل امسال هیئتی بیاید بگوید ما عزاداری را تعطیل می‌کنیم!

دشمن با شناخت دو بال مهم شیعه یعنی عاشورا و مهدویت به این صورت دارد حرکت می‌کند و این چیز تازه‌ای نیست از همان ابتدا دشمنان برای نابودی شیعه کمر بسته بودند. قبلا بنی‌امیه و بنی‌عباس بودند و امروز استکبار، آمریکا و اسرائیل هستند.

دشمن می‌داند که اگر می‌خواهد بین شیعیان جدایی بیندازد و این انسجام و وحدت عاشورایی را از بین ببرد و پیوند قلوب آن‌ها با عاشورا را از بین ببرد راهکارش این است که القائات نادرست، شبهات و بدعت‌ها و سنت‌شکنی‌ها را رواج دهد.

هدف دشمن از بین بردن انسجام عاشورا است که در هیئت و مجالس عزاداری خود را نشان می‌دهد، در پی این هستند که مجالس و محافل را کم رونق جلوه دهند و امسال شرایط کرونایی هم بهانه را به آن‌ها داد. دشمن به این خاطر به محرم حمله می‌کند، چون عاشورا یکی از ارکان مهم وحدت و انسجام بین تشیع و پیروان علوی است و دنبال این هستند که این وحدت و انسجام را بشکنند.

انتهای پیام/




summary-address :
Your Rating
Average (0 Votes)
The average rating is 0.0 stars out of 5.