ID : 10741851
گزارش/ 70 هزار تومان به ازای هر سرویس‎‎دهی

دفع غیربهداشتی فاضلاب‏‏‏‏ های خانگی درگود زباله یزد/ شهرداری،آب وفاضلاب وعلوم پزشکی؛ به ما ربطی ندارد!


جمع‏‏آوری، حمل و دفع فاضلاب خانگی با تانکر، بدون نظارت ارگان‌های استان انجام می‌شود.

به گزارش یزد رسا، جمع‏‏آوری، حمل و دفع فاضلاب خانگی با تانکر، بدون نظارت ارگان‌های استان انجام می‌شود.
همشهری نوشت:موضوع تخلیه چاه‎‎های فاضلاب واحدهای مسکونی شهروندان، چندی است که به عنوان یکی از مشکلات بهداشتی شهر مطرح است اما متاسفانه هنوز متولی خاصی برای  ساماندهی معضلات این بخش مشخص نشده و هیچ دستگاهی زیر بار مسئولیت آن نرفته است.
اهمیت مسأله حمل فاضلاب با تانکر به حدی است که موضوع در شورای بهداشت شهرستان یزد نیز مطرح شده و فرماندار یزد هم آن را یکی از مشکلات و معضلات شهر عنوان کرده است.
«محمود شاکر شمسی» در این باره گفته است که حمل فاضلاب شهری با تانکرهایی که بعضا نیز فاضلاب‌های صنعتی و شیمیایی حمل می‌کنند، باید با تعامل و برنامه‌‌ریزی دستگاه‎‎های مسئول، هر چه سریع‎‎تر  مورد توجه قرار گیرد.
مسلما یکی از اصلی‎‎ترین دلایل تخلیه نشدن چاه‌های خانگی و حمل و دفع این فاضلاب‏‏ها به شیوه فعلی، نبود شبکه مناسب فاضلاب در شهر است که شهروندان را مجبور به دریافت خدمات از طریق شرکت‌های تخلیه فاضلاب با هزینه‌های متفاوت کرده است.

 

70 هزار تومان به ازای هر سرویس‎‎دهی
یکی از فعالان این عرصه می‌گوید: در صورتی که برای تخلیه فاضلاب چاه‌های خانگی، ماشین تخلیه، دسترسی مستقیمی به چاه فاضلاب ورودی خانه داشته باشد، به ازای هر سرویس ۷۰ هزار تومان از مشتری دریافت می‌شود.
وی با بیان این‌که شیلنگ تخلیه فاضلاب بیش از  ۱۵ متر طول دارد، اضافه می‌کند: در صورتی که مسافت بین ماشین و چاه تخلیه بیشتر از این مقدار باشد نیز به ازای هر متر، ۲ هزار تومان اضافه‎‎تر ا از مشتریان دریافت می‌شود. به گفته وی، نرخ مشخصی برای فعالیت در این حوزه تصویب نشده است و بعضی از فعالان این صنف بیشتر یا کمتر از این نرخ را نیز از مشتریان خود دریافت می‏‏کنند. این فعال در حوزه تخلیه فاضلاب خانگی عنوان می‎‎کند: فاضلاب‌ها بعد از جمع‎‎آوری و انتقال در نزدیکی گود زباله یزد دفن می‌شود.

 

ممنوعیت تخلیه فاضلاب در طبیعت
البته اداره کل محیط زیست استان به تخلیه فاضلاب‌ها اعم از خانگی، شیمیایی و صنعتی در نزدیکی گود زباله یزد معترض است. معاون پالایش و نظارت اداره کل محیط زیست استان می‌گوید: ‌رها کردن فاضلاب و تخلیه آن در محیط طبیعی بدون انجام پیش‌تصفیه ممنوع است، با این حال شاهد دفع غیربهداشتی فاضلاب خانگی در محیط‌های مختلف شهری از جمله نزدیکی محل گود زباله یزد هستیم.
«محمدرضا کوچک زاده» ادامه می‌دهد: متاسفانه جمع‏‏آوری، حمل و دفع فاضلاب خانگی با تانکر، بدون نظارت ارگان‌های استان انجام می‌شود و معلوم نیست چه کسی پاسخگوی آلودگی ناشی از رها شدن فاضلاب در محیط زندگی مردم است.
وی با اشاره به ایجاد حوضچه‌های فاضلاب در پشت گود زباله یزد، ادامه می‌دهد: اگر پرنده‎‎ای از این فاضلاب تغذیه کرده و آلودگی آن را به داخل شهر و محیط زندگی مردم منتقل کند، چه کسی پاسخگو خواهد بود.
به گفته این مسئول، جلسات مختلفی در استانداری برای ساماندهی این وضعیت برگزار شده اما با وجود به این‌که ساماندهی امور فاضلاب شهری به عهده شرکت آب و فاضلاب استان است، هنوز نتوانستیم برای انجام این وظیفه با دوستانمان در این دستگاه به تفاهم برسیم.  وی با بیان این‌که گاهی شاهد حمل فاضلاب‌های شیمیایی و صنعتی با این تانکرها نیز هستیم، ادامه می‌دهد: در حقیقت برای مدیریت این وضعیت، کاری از دست اداره کل محیط زیست استان برنمی‌آید و دستگاه‌های متولی باید قبول مسئولیت کنند و جلوی این کار غیربهداشتی را بگیرند.

 

به آب و فاضلاب ربطی ندارد
مجری طرح‌های فاضلاب شهری شرکت آب و فاضلاب استان در این باره می‌گوید: ساماندهی تانکرهای حامل فاضلاب خانگی ارتباطی با شرکت آب و فاضلاب استان ندارد.
«محمدمهدی ثابتیان» ادامه می‌دهد: مدتی پیش در جلسه‎‎ استانداری به این موضوع اشاره شد، اما مسئولیتی در این مورد متوجه شرکت آب و فاضلاب استان نشد. وی با تایید این‌که اصلی‏‏ترین دلیل جمع‎‎آوری و حمل فاضلاب خانگی با تانکر، نبود شبکه فاضلاب شهری است، اضافه می‌کند: در شرایطی که شبکه فاضلاب شهر یزد تنها ۲۰ درصد اجرا شده، چاره‎‎ای جز تخلیه چاه‌ها به این روش وجود ندارد و  نمی‌توان راهکار دیگری ارائه کرد.
این مسئول عنوان می‌کند: با ایجاد شبکه سراسری فاضلاب شهری، تمام ‌فاضلاب‌های شهری به شبکه سراسری دفع فاضلاب که فاضلاب را به سمت تصفیه‏‏خانه هدایت می‌کند، منتقل خواهد شد و دیگر نیازی به تخلیه چاه و حمل فاضلاب با تانکر وجود نخواهد داشت.

 

علوم پزشکی مسئولیتی ندارد
کارشناس مسئول بهداشت محیط دانشگاه علوم پزشکی شهید صدوقی یزد نیز می‌گوید: دانشگاه علوم پزشکی شهید صدوقی یزد هیچ نظارت و مسئولیتی درقبال تانکرهای حمل فاضلاب ندارد.
«سعید جعفری» ادامه می‌دهد: این وضعیت باید با همکاری اداره کل محیط زیست استان، سازمان مدیریت پسماند شهرداری و و شرکت آب و فاضلاب استان ساماندهی شود.

 

فاضلاب‏‏ ها در حیطه مدیریت پسماند شهرداری نیست
مدیر عامل سازمان مدیریت پسماند شهرداری یزد در‌باره تانکرهای حمل فاضلاب شهری می‌گوید: بر اساس قانون، جمع‎‎آوری هر ماده جامد، مایع و گاز به جز فاضلاب‌ها در حیطه وظایف سازمان مدیریت پسماند شهرداری است. «حمیدرضا رحیمدل» ادامه می‌دهد: شرکت آب و فاضلاب، متولی ساماندهی تانکرهای حامل فاضلاب شهری است چرا که دفع غیربهداشتی این فاضلاب در کنار گود زباله یزد، مشکلات بهداشتی و آلودگی محیط را به دنبال دارد. به گفته وی، کارگروه پسماند و محیط زیست استان به‌تازگی به این موضوع پرداخته و اداره کل محیط زیست استان، مسئول پیگیری و رفع این مشکل شده است.

انتهای پیام/ع






summary-address :
Your Rating
Average (0 Votes)
The average rating is 0.0 stars out of 5.