ID : 38169637
مدیرکل امور خانواده استانداری یزد:

دلیل اصلی کاهش ازدواج و افزایش طلاق رشد آسیب‌های اجتماعی است


مدیرکل امور خانواده استانداری یزد گفت: رشد آسیب‌های اجتماعی یکی از زیربنایی‌ترین دلایل کاهش ازدواج و افزایش طلاق در جامعه است.

فاطمه دانش یزدی مدیرکل دفتر امور بانوان و خانواده استانداری یزد در گفتگو با خبرنگار یزدرسا در پاسخ به این سئوال که چند مجموعه در استان یزد متولی امر ازدواج هستند، اظهار داشت: ازدواج ضرورتی اجتماعی با بنیان‌های قوی دینی و فرهنگی است، از این رو نمی‌توان یک دستگاه یا نهاد اجرایی و برنامه‌ریز خاص را متولی این امر یا مؤثر به شکل تام و تمام در این زمینه دانست.

وی گفت: از نهادهای آموزشی و فرهنگی تا مجموعه‌هایی با رسالت اجتماعی، سیاسی، اقتصادی و حتی عمرانی بر این موضوع تأثیر دارند و هر کدام به وظایف خود عمل نکنند بخشی از این کار با آسیب روبه‌رو می‌شود.

مدیرکل دفتر امور بانوان و خانواده استانداری یزد افزود: اگر بخواهیم دغدغه‌های این حوزه را حل وفصل کنیم باید نگاه تک‌بخشی را کنار گذاشته و در برنامه‌ای یکپارچه، تمام دستگاه‌های مؤثر به میدان آمده و در این زمینه اقدامات ریشه‌ای صورت گیرد.

دانش یزدی در پاسخ به اینکه با توجه به کاهش آماز ازدواج آیا می‌توان ادعا کرد که عملکرد دستگاه‌ها و مجموعه‌های مختلف در بحث ازدواج مؤثر بوده است، عنوان کرد: بخشی از اقدامات انجام شده تأثیر خوبی بر امر ازدواج گذاشته شده است به ویژه اقدامات و اجرای برنامه‌ها و طرح‌های متنوع و جذابی که در حوزه آگاهی‌بخشی، اطلاع‌رسانی، فرهنگ‌سازی، تسهیل‌گری و مشاوره بوده که استان یزد در این زمینه فعالیت‌های چشمگیری داشته است.

وی تأکید کرد: برای اثربخشی بیشتر لازم است گستره این برنامه‌ها افزایش پیدا کند و آموزش و آگاهی‌بخشی را به ویژه بر جوانان نزدیک به سن ازدواج متمرکز کرد.

مدیرکل دفتر امور بانوان و خانواده استانداری یزد اضافه کرد: از سوی دیگر تسهیل ازدواج نیازمند حمایت‌هایی در حوزه مسکن و تهیه جهیزیه با قیمت مناسب است، که علاوه بر اهتمام دستگاه‌های متولی بر این حوزه، سازمان‌های مردم‌نهاد نیز می‌توانند با جهت‌دهی فعالیت‌های خیریه و حمایتی به این بخش، مؤثر واقع شوند، تا قسمتی از مهم‌ترین دغدغه‌های جوانان در این حوزه حل و فصل شود.

دوری از سبک زندگی ایرانی-اسلامی عامل کاهش ازدواج

دانش یزدی درباره چرایی کاهش ازدواج و افزایش طلاق در جامعه خاطرنشان کرد: رشد آسیب‌های اجتماعی یکی از زیربنایی‌ترین دلایل کاهش ازدواج و افزایش طلاق در جامعه است که بخش زیادی از این آسیب‌ها از شرایط اقتصادی تأثیر می‌پذیرد، بعد دیگر موضوع نیز کاهش تاب‌آوری فردی و اجتماعی در جامعه است؛ به این معنی که زوجین توان پذیرش برخی شرایط و یا مقابله برای حل مشکلات را با تکیه بر قدرت حل مسئله ندارند و گاهی ایجاد اندک تغییری در شرایط زندگی را دچار تنش می‌سازد.

وی ادامه داد: تغییراتی نیز در فرهنگ ازدواج به وجود آمده است که این نیز ریشه در ترویج الگوهای غربی مخرب در جامعه است که متأسفانه الگوهای ایرانی-اسلامی و باورهای مذهبی را کمرنگ جلو می‌دهد و باید در این عرصه نیز به ترویج صحیح الگوهای غنی پرداخت و نسل جدید را واکسینه کرد.

مدیرکل دفتر امور بانوان و خانواده استانداری یزد تصریح کرد: برای بهبود وضعیت ازدواج و طلاق بهتر است به کانون خانواده رجوع کنیم، خانواده‌هایی که فرزندان و نسل جدید در آن تربیت شده و به انسجام شخصیتی می‌رسند و دو محور آموزش و فرهنگ‌سازی را برای نهاد خانواده به شکلی اثرگذار و جذاب و به زبان‌های مختلف از جمله بهره‌گیری از ظرفیت‌های هنری فعال سازیم.

دانش یزدی تأکید کرد: ما امروز اگر بتوانیم سبک زندگی را اصلاح کنیم، هزینه‌های زیاد برای جهیزیه و تجملات نادرست در این زمینه، مهریه‌های سنگین و برگزاری مراسم‌هایی با مخارج زیاد رنگ می‌بازد و دیگر به عنوان یک ارزش محسوب نمی‌شود.

وی گفت: اگر سبک زندگی اصلاح شود تاب‌آوری، توجه به سلامت روحی، بازگشت به آداب و سنن ارزشمند ایرانی و اسلامی نیز افزایش پیدا می‌کند و بسیاری از دغدغه‌های حوزه ازدواج و تشکیل خانواده اصلاح و بهبود پیدا خواهد کرد.

انتهای پیام/




summary-address :
Your Rating
Average (0 Votes)
The average rating is 0.0 stars out of 5.