ID : 33238401

دلیل نوسانات ارزی این روزها چیست؟


نکته قابل توجه اینکه، بعد از نشست خبری رئیس‌جمهور، نرخ دلار باز هم افزایش داشت. این در حالی است که روز سه شنبه و قبل از اظهارات روحانی، نرخ دلار نسبت به روز قبل کاهش یافته بود.

به گزارش یزدرسا، طی کمتر از 5 ماه اخیر شاهد افزایش قابل توجه قیمت دلار بوده‌ایم به طوری که در همین مدت کوتاه دلار بیش از 1000 تومان افزایش داشته است. این افزایش قیمت در چند روز اخیر البته سرعت بیشتری گرفته است.

برخی‌ها دلیل این افزایش قیمت را کسری بودجه دولت برای تأمین منابع اعلام کردند و برخی نیز از تقاضای فصلی گفتند. برخی از کارشناسان نیز فعالیت دلالان و یا حرکت سپرده‌های بانکی و نقدینگی آزاد شده از موسسات غیرمجاز به سمت بازار ارز را از دلایل افزایش قیمت دلار عنوان کرده‌اند.

قیمت ارز را نه بانک مرکزی بلکه صرافی‌ها تعیین می‌کنند

روز گذشته سجاد کلانتر کارشناس مسائل اقتصادی در یزد، در گفت گو با خبرنگار یزدرسا اظهار داشت: دولت و سیاست‌گذاران پولی با سیاست‌های انقباضی خود در افزایش تدریجی نرخ ارز تاخیر ایجاد کرده‌اند و این کار باعث افزایش جهشی در قیمت ارز شده و به این ترتیب نرخ ارز روند و روال طبیعی افزایش قیمت خود را نداشته است. بسیاری معتقد بودند که بعد از تعطیلات ژانویه قیمت ارز کاهش می‌یابد اما برخلاف همه تحلیل‌های مطرح شده نرخ ارز بعد از ژانویه نیز افزایش داشت.

به گفته این کارشناس اقتصادی «قیمت ارز را نه بانک مرکزی بلکه صرافی‌ها تعیین می‌کنند. این موضوع که چه زمانی این افزایش نرخ ارز اتفاق می‌باید متاثر از دلالان و افراد پشت پرده بازار ارز است. عملا در بازار افرادی هستند که قیمت ارز را به صرافی‌ها اعلام می‌کنند و صرافی‌ها نیز به عنوان پیشانی قیمت ارز در بازار قیمت ارز را نشان می‌دهند.»

برخورد دولت‌ها با نرخ ارز همواره غیرمنطقی بوده است

همچنین یک عضو هیأت نمایندگان اتاق بازرگانی ایران  در رابطه با نوسانات ارزی این روزها معتقد است: وضعیت فعلی بازار ارز یک بحران اقتصادی است. واردکنندگان، صادرکنندگان و فعالان داخلی و هر کسی که در بخش‌های مختلف اقتصادی فعالیت می‌کند، نمی‌تواند به آینده‌اش امیدوار باشد و در واقع با یک بحران اقتصادی روبرو هستیم.

حاجی آقا میری  می‌گوید: در این شرایط ممکن است برخی دست به اقداماتی بزنند که بعدا دچار مشکلات دیگری شوند و زیان‌های زیادی را متحمل شوند. در این شرایط ممکن است دولت اجازه دهد نرخ ارز بالا رود و بعد نرخ ارز مبادله‌ای و نرخ ارز آزاد را یکی کند؛ در این صورت ممکن است نرخ ارز از عدد فعلی پایین‌تر آید و روی ۴۵۰۰ تومان بایستد؛ اتفاقی که می‌تواند باعث متضرر شدن افرادی شود که ارز خریده‌اند.

وی می‌گوید: وقتی شیرازه‌ یک پدیده‌ متلاشی می‌شود جمع کردن آن بسیار سخت است. همواره برخورد دولت‌ها با نرخ ارز یک برخورد غیرمنطقی و ساختگی بوده است. این برخورد حتی قبل از دولت‌های نهم و دهم یعنی در زمان دولت اصلاحات هم وجود داشته است. در قانون برنامه چهارم و پنجم تکلیف ارز مشخص و قرار بر این شد که سالانه معادل نرخ تورم داخلی و خارجی افزایش یاید اما کسی به آن عمل نکرد و سعی شد که با تمهیدات صوری و ظاهری مسئله را حل کنند اما واقعیت ارز در پس این اقدامات نهان شد و در مراحل مختلف مثل دولت دهم این واقعیت خود را نشان داد. 

همچنان محدودیت‌ها در روابط بانکی بین‌المللی پا برجا است

این در حالی است که رئیس کل بانک مرکزی دو روز قبل گفت: نوسانات اخیر نرخ ارز ارتباط معنی‌داری با تحولات متغیرهای کلان اقتصادی ندارد. همان‌طور که در سال ۱۳۹۴ نیز علیرغم کاهش شدید قیمت نفت، برخلاف سایر کشورهای صادرکننده نفت، بازار ارز عمدتا به واسطه استحکام متغیرهای بنیادین اقتصاد و افق مناسب انتظاری آسیب ندید و تحت تاثیر قرار نگرفت؛ لذا علت نوسانات اخیر ارزی را باید در جای دیگری جست وجو کرد که همان مقوله روابط سیاسی و انتظارات مرتبط با آن است.

ولی‌الله سیف اظهار داشت: واقعیت این است که آمریکا به ویژه بعد از روی کار آمدن رئیس‌جمهور جدید، با بهره‌گیری از جایگاه خود در اقتصاد جهانی، آرامش اقتصاد ایران را نشانه گرفته و با سناریوی ایجاد التهاب تصنعی و تزریق نگرانی در ذهن فعالان داخلی و خارجی به دنبال تضعیف سرمایه‌گذاری در اقتصاد ایران و عدم انتفاع کشورمان از فرصت‌های پسابرجام است.

وی بار دیگر به محدودیت‌های بانکی بعد از برجام اشاره کرد و گفت: باید گفت که علیرغم تلاش‌های مستمر در حوزه دیپلماسی توسط وزارت امور خارجه و به تبع آن گشایش‌های قابل توجه ایجاد شده پس از برجام، کماکان برخی محدودیت‌ها در روابط بانکی بین‌المللی پا برجا مانده است.

کسری بودجه نداریم

رئیس‌جمهور نیز در نشست خبری دو روز قبل اظهار داشت: اگر نرخ ارز بالاتر از هفته‌های پیش است حتما نمی‌تواند دلایل تجاری و اقتصادی داشته باشد. نمی‌تواند دلایل تجاری داشته باشد چراکه ما در تأمین ارز و همچنین مخارج ارزی ترازمان مثبت است. درآمد ارزی ما بیش از مخارج ارزی مان است. نمی‌تواند دلایل اقتصادی داشته باشد، چون این موضوع که برخی‌ها می‌گویند خود دولت ارز را گران کرده است در صورتی صحیح است که دولت کسری بودجه داشته باشد. ما امسال کسری بودجه نداریم.

روحانی مدعی شد: ده ماه گذشته هم نشان داد که امسال شرایط از سال‌های گذشته بهتر است. سال‌های گذشته در دی و بهمن دچار مشکلاتی شده بودیم اما امسال مشکلی نداریم. قاعدتا افزایش نرخ ارز دلیل روانی و تبلیغاتی دارد. من به مردم اطمینان می‌دهم که آینده ما از امروز حتما بهتر خواهد بود. حتی در درآمدهای ارزی و غیرنفتی وضع ما ا ز گذشته بهتر بوده است. بنابراین شرایط ما در آینده بهتر خواهد بود. تصمیماتی برای کنترل نوسانات ارز گرفته شده که بخشی از آن را رئیس بانک مرکزی اعلام کرده یا می‌کند.

نکته قابل توجه اینکه، بعد از نشست خبری رئیس‌جمهور، نرخ دلار باز هم افزایش داشت. این در حالی است که روز سه شنبه و قبل از اظهارات روحانی، نرخ دلار نسبت به روز قبل کاهش یافته بود.

انتهای پیام/




summary-address :
Your Rating
Average (0 Votes)
The average rating is 0.0 stars out of 5.