ID : 10800617
تبیین پیام رهبری به جوانان اروپا و آمریکای شمالی(2)

دومینویی از پرسشگری های اساسی


اگر یک بیانیه مستقیم با ارائه لیستی از حقایق و جواب ها داده شده بود شاید این تاثیر را نداشت چرا که بذر سوال در ذهن مخاطب رشد می کند و به صورت شاخه ای هر سوال، سوال های دیگری را متولد می نماید.

یزد رسا؛ در طول تاریخ، بیش ترین نقش انسان های جریان ساز در ساحت اندیشه ، ارائه سوال های مناسب و اساسی بوده است. صورت بندی مفهومی یک موضوع تا حد زیادی متاثر از نوع و چینش سوالات مبنایی اولیه است.

 

اگر در پیام رهبر فرزانه انقلاب به جوانان اروپا و آمریکای شمالی دقت شود، «متد پرسشگری» برجستگی ویژه ای دارد. سوال خوب را کسی ارائه میدهد که مسئله شناس مسلطی است و چشم انداز روشنی از جواب مناسب را در اختیار دارد اما عامدانه جواب ها را به صراحت ارائه نمی دهد تا ذهن مخاطبان به تکاپو و تلاطم بیافتد.

 

روش پرسشگری رهبر انقلاب در این نامه به مثابه یک کلاف می ماند که به مرور زمان باز و گسترده می شود.

 

اگر یک بیانیه مستقیم با ارائه لیستی از حقایق و جواب ها داده شده بود شاید این تاثیر را نداشت چرا که بذر سوال در ذهن مخاطب رشد می کند و به صورت شاخه ای هر سوال، سوال های دیگری را متولد می نماید.

 

به طور مثال سوال رهبر انقلاب که « چرا وجدان عمومی در غرب باید همیشه با تأخیری چند ده ساله و گاهی چند صد ساله بیدار و آگاه شود؟ چرا بازنگری در وجدان جمعی، باید معطوف به گذشته‌های دور باشد نه مسائل روز؟»

 

علاوه بر موضوع روز اسلام هراسی و مسلمان ستیزی ناخودآگاه مسائلی نظیر هلوکاست و سانسورهایی که برای حمایت از جریان سرمایه داری انجام می شود، را نیز مطرح می نماید.

 

سوال از تصلب و سانسور سرمایه داری به سوال در مورد کمپانی های رسانه ای و سایر شاخصه های معاصر نظامات غرب منجر می شود.با این متد مواجهه، نظام پیچیده غرب معاصر باید خود را آماده پاسخگویی به «دومینویی از پرسشگری های اساسی» در مورد ماهیت و کارکردهای خود بنماید.

 

 

نمونه گیری سیاسی از تمدن غربی

همان گونه که با آزمایش نمودن دقیق چند سی سی خون از بدن یک فرد بیماری های کل بدن تشخیص داده می شود ، با بررسی دقیق و فنی برخی خروجی های یک نظام سیاسی نیز می توان بیماری ها و معضلات اساسی آن را شناسایی نمود.

 

آنچه در پیام رهبر فرزانه انقلاب به جوانان اروپا و آمریکای شمالی مشاهده می شود رویکرد نمونه گیری از صداقت سیاست معاصر غربی است. اسلام هراسی و مسلمان ستیزی یک خروجی قابل توجه از نظام غرب است که با کاوش در ابعاد آن می توان به بسیاری از بیماری های سیاسی غرب پی برد.

 

در پیام رهبر معظم انقلاب به آفت های رسانه های غربی، بیگانگی سیاستمداران غرب با انصاف و صداقت و منافع سیاسی نظام غرب با ترویج دشمن تراشی و دیگرهراسی اشاره شده است.

 

 پیام رهبری صرفا نامه ای پیرامون اسلام هراسی نیست. چرا  که با مراجعه به «مطالعات انتقادی» مورد اشاره رهبری، ارتباط مباحثی چون جامعه شناسی سکولاریسم، سنت شرق شناسی، عصر استعمارگری، جنگ های صلیبی ، نژادگرایی و نژادپرستی غربی با مسئله اسلام هراسی معاصر مشخص می شود.

 

از طرف دیگر اگر علامت سوال های رهبر انقلاب پیگیری شود و مسائل معاصر نیز در معرض قلم های انتقادی قرار گیرد تحلیل مسائلی چون  لابی های صهیونیستی، جریان مسیحیت صهیونیستی ، گروه های راست افراطی، بازنمایی جهت دار رسانه های غربی از مسائل مختلف و حساسیت عمیق و نمادین غرب نسبت به حجاب زنان مسلمان، را می توان بررسی نمود.

 

در حقیقت با تحلیل عمیق اسلام هراسی غربی، دریچه ای به سوی «غرب شناسی معاصر» از زاویه ای غیرتصنعی  گشوده خواهد شد. اسلام هراسی معاصر غربی پدیده کوچک و کم اهمیتی نیست.

 

اسلام هراسی غربی پدیده ای متکثر است که از تقاطع خصیصیه های تهاجمی غرب اومانیستی در دوران مدرن، حاصل شده است. برای قضاوت در مورد تمدن غرب، تبیین سیاست اسلام هراسی غربی یک «نمونه گیری سیاسی» شایسته است.

در شاکلۀ  سیاست اسلام هراسی معاصر، خصیصه های تاریخی و مدرن غرب تجمیع شده اند و یک نظام فکری-عملیاتی هدفمند را تولید کرده است.

 

به همین دلیل می توانیم اسلام هراسی معاصر غرب را یک «ایسم» جدید غربی در رده اهمیت ایدئولوژی هایی چون لیبرالیسم و سکولاریسم دسته بندی نماییم. تمدن غربی یک تمدن متکثر و پیچیده است که در عین «برجستگی» در برخی زمینه های مادی، «غلفت»های عجیبی نسبت به امور اخلاقی و انسانی دارد. (در سوره مبارکه روم می خوانیم: « یَعْلَمُونَ ظَاهِرًا مِنَ الْحَیَاةِ الدُّنْیَا وَهُمْ عَنِ الآخِرَةِ هُمْ غَافِلُونَ»(آیه 7)) اسلام هراسی معاصر محصول این ویژگی های متضاد تمدن غربی است.

 

به همین دلیل عالی ترین امکانات مادی و پیشترفته ترین دست آوردهای مادی بشری خرج پست ترین انگیزه ها و بی ارزش ترین هدف ها می شود.

 

نویسنده : مهدی صادقی




summary-address :
Your Rating
Average (1 Vote)
The average rating is 5.0 stars out of 5.