ID : 17943865
آیت الله مدرسی:

رسانه‎‎ها پیرامون مسئله نفوذ، گفتمان‎‎سازی کنند


امام جمعه بخش مرکزی یزد با بیان این که گفتمان سازی عمومی در جامعه توام با مطالبه‎‎گری جامعه منجر به پیشرفت جوامع می‎‎شود، نفوذ را آخرین حربه دشمن در برابر کشورمان خواند و از رسانه‎‎ها خواست با گفتمان سازی در این مورد مردم را با این حربه دشمن آشنا کنند.

به گزارش یزد رسا، حجت السلام و المسلمین "سید محمد کاظم مدرسی" در همایش بزرگداشت روز بسیج رسانه و سالروزشهادت خبرنگار شهید"غلامرضا رهبر" که با حضور فرماندهان سپاه الغدیر و خانواده‎‎های شهدای رسانه‎‎ی استان در سالن اجتماعات بنیاد نخبگان یزد برگزار شد، اظهار کرد: رسانه به معنی واقعی کلمه همزمان با شکل‌گیری اسلام در فرهنگ دینی ما ایجاد شده به نحوی که تبلیغ از اصول دین اسلام است.

وی در این باره به گفتگوی حضوری و مشافحه‎‎ای به عنوان مصداق بارز رسانه‎‎ای که توسط پیامبر اکرم(ص) ابداع شد، یاد کرد و تالیف کتاب و نشر آثار، تبلیغ در قالب بیان روایات و متون کهن اسلامی را نیز از دیگر مصادیق بهاء دادن دین مبین اسلام به مقوله رسانه ذکر کرد.

وی با بیان این که مصادیق مذکور بعضاً به تناسب زمان دچار تغییر و تحول شده و برخی مانند قران نیز همچنان ثابت مانده است، گفت: اسلام این مصادیق رسانه‏‏ای را در کنار ابزارها و شیوه‎‎های نوین رسانه‎‎ای مورد حمایت قرار می‎‎دهد.

 ‎‎مدرسی در ادامه یکی از وظایف رسانه‎‎ها را در جامعه ایجاد گفتمان بیان کرد و گفت: گفتمان امکان پیشرفت هر جامعه‎‎ای را فراهم می‎‎کند، هر چند که گفتمان صرف نیز موثر نخواهد بود و تنها در پرتوی مطالبه‎‎گری مردم منتج به پیشرفت خواهد شد، همانطور که در گفتمان انقلاب اسلامی نیز مطالبه‏‏گری مردم منجر به پیروزی شد.

وی اظهار کرد: امروز یکی از مهمترین مسئولیت‎‎هایی که مقام معظم رهبری به آن مبادرت دارد، طرح و تولید گفتمان است که مواردی از آن را بارها در قالب توصیه‎‎های معظم له در موضوعاتی مانند سبک زندگی، بصیرت، حق الناس و بحث نفوذ شاهد بوده و هستیم.

وی تاکید کرد: این توصیه‏‏ها، غالباً کلیاتی هستند که اگر در جامعه به گفتمان عمومی تبدیل نشوند، ابتر خواهند ماند و رسانه‎‎ها نقش بسیار تاثیرگذاری در عمومی کردن این گفتمان‎‎ها دارند.

امام جمعه بخش مرکزی پیشرفت‎‎های کشور در صنایع دفاعی در مقابل ناکامی‎‎های برخی صنایع دیگر مانند خودروسازی را به علت عمومی شدن گفتمان مقام معظم رهبری در مورد لزوم خودکفایی دفاعی کشورمان در برابر توطئه‎‎های دشمنان دانست و گفت: این که در مسائلی مانند سبک زندگی یا اقتصاد مقاومتی تاکنون موفقیت حاصل نشده است به خاطر تبدیل نشدن این توصیه‎‎های مقام معظم رهبری به یک گفتمان عمومی و  مطالبه‌‌گر نبودن جامعه در این موارد بوده است به نحوی که هر کسی برای خود اندیشه کرده، سخن گفته و به ساز خود عمل کرده است.

وی با بیان این که هنر رسانه‎‎ها، تولید گفتمان است، عنوان کرد: رسانه‎‎ها باید موضوعاتی که مقام معظم رهبری به عنوان گفتمان مطرح می‎‎کنند را با پرو بال دادن و پرداختن به جزئیات آن به گفتمان عمومی جامعه تبدیل کنند.

مدرسی در همین رابطه به سوء تعبیر و برداشت‏‏های متفاوت برخی افراد از موضوعاتی که به گفتمانتبدیل نمی‎‎شود، اشاره کرد و گفت: مقام معظم رهبری به تازگی مجدداً موضوع حق الناس بودن انتخابات را مطرح کردند ولی به دلیل ضعف رسانه‎‎ها در گفتمان سازی این موضوع، برخی تلاش کردند که از این موضوع بر علیه شورای نگهبان استفاده کنند لذا معظم‎‎له با شش مصداق به تشریح مفروعات این مطلب پرداختند، هر چند که حق نبود که زحمت ضعف ما به دوش مقام معظم رهبری بیافتد.

وی در ادامه به تاکیدات مقام معظم رهبری در رابطه با بحث نفوذ نیز اشاره کرد و گفت: نفوذ هفتمین و آخرین حربه دشمن پس از شکست‎‎های متعدد برای فروپاشی پدیده‏‏های اجتماعی است و برای همین نیز رهبر انقلاب در مورد آن تاکید فراوانی دارند.

وی در همین رابطه از رسانه‏‏ها خواست که در فضای کشور به گفتمان سازی در مورد بحث نفوذ بپردازند و  مقاصد نفوذ دشمن را برای مردم تشریح کنند.

امام جمعه بخش مرکزی یزد با بیان این که اصحاب رسانه باید دقت داشته باشند که خودشان نیز از اهداف دشمن در پروژه نفوذ هستند، گفت: منظور از رسانه‎‎ها از رسانه ملی گرفته تا خطبایی است که روی منبر به سخنرانی می‌پردازند.

وی مدیریت‎‎ها را نیز از دیگر مقاصد نفوذ خواند و افزود: البته نفوذ پوشش‎‎ها و لایه‎‎هایی نیز دارد که می‎‎تواند به عنوان نمونه در قالب گردشگر، رسانه، محقق و برگزاری دوره‎‎های اموزشی و غیره خود را نشان دهد که در این باره نیز باید بصیرت افزایی کرد.

مدرسی در پایان نیز به اهمیت انتخابات اسفندماه سال جاری نیز اشاره کرد و گفت: گاهی برخی فکر می‎‎کنند که اگر یک نفر را که همگون با ولایت نیست را انتخاب کنند و روانه مجلس کنند، اتفاقی نخواهد افتاد و در مجلس هضم می‌‌شود ولی مقام معظم رهبری فرمودند حتی یک نفر نیز می‎‎تواند مانند موریانه‎‎ای، پایه‏‏های آن مجلس را سست کند لذا باید نسبت به انتخاب افراد حساس باشیم.

"سید حسین راسخی" مسئول بسیج رسانه استان یزد نیز در ابتدای این مراسم با گرامیداشت یاد سه هزار و 850 شهید گلگون کفن استان یزد به ویژه شهدای رسانه، از تشکیل بسیج رسانه استان در سال 1392 با هدف اتحاد و تقویت جبهه‎‎‎یرسانه‎‎ای استان در برابر تهدیدات نظام سلطه خبر داد.

وی با اشاره به اقدامات صورت گرفته توسط بسیج رسانه استان در این مدت اعم از تولید ایده و فکر و بررسی مشکلات رسانه‎‎ای استان و تلاش در جهت رفع آنها در قالب شورای راهبردی، گفت: بسیج رسانه استان درتلاش است تا با ارائه طرح‎‎های در راستای ارتقای سواد رسانه‎‎ای و اخلاق رسانه‎‎ای در استان گام بردارد.

راسخی به تشکیل کانون‎‎های رسانه‎‎ای در تمامی شهرستانهای استان، یکی از مهمترین اقدامات بسیج رسانه را تشکیل باشگاه خبرنگاران بسیج در شهرستانهای استان ذکر کرد.

وی در بخش دیگری از سخنانش با اشاره به بیانات مقام معظم درتعریف رسانه‎‎های نظام سلطه مبنی بر این که "امروز آرایش رسانه‎‎ای و فرهنگی که در مقابل جمهوری اسلامی قرار دارد، بسیار پیچیده، متکثر، کارآمد و فنی است"، تصریح کرد: متاسفانه در حالی کشورمان در بحث رسانه از منابع عظیمی اعم از قران کریم، ائمه معصومین(ع)، گفتمان امام راحل(ره) و ولایت فقیه برخوردار است که در مقوله نفوذ دشمن دچار غفلتی بزرگ هستیم.

وی با اشاره به خدعه دشمن در طرح نفوذ برای تبدیل اسلام حقیقی به اسلام اعتباری، گفت: دشمن در بحث نفوذ به دنبال غیریتی‎‎زدایی است تا حساسیت مردم را نسبت به نظام سلطه کاهش دهد و حتی پا را فراتر نهاده و در تلاش برای مقاومت سازی در برابر غیر است به نحوی که مردم وجود دشمن را باور نداشته باشند تا حدی که وجود دشمن را نیز انکار کنند.

راسخی اغنای غیرمستقیم جامعه با ابزار رسانه، موجه و منطقی نشان دادن لیبرالیسم و آمریکا، ترویج روحیه خودباختگی و  ممانعت از تولید دانش بومی را دیگر خدعه‎‎های دشمن در بحث نفوذ بیان کرد و گفت: امروز رسانه‎‎های ما باید با این نفوذ پیچیده و فنی دشمن مقابله کنند.

مسئول بسیج رسانه استان در پایان نیز اظهار کرد: امروز رسانه‎‎ها باید شعار "مرگ بر آمریکا" را برای جامعه تبیین کنند و جامعه را با جنایات آمریکا آشنا سازند تا مردم بدانند که "مرگ بر آمریکا" یعنی عوامل کودتای  مرداد، "مرگ بر آمریکا" یعنی آنهایی که جنگ هشت ساله را بر ما تحمیل کردند و جوانان ما را به خاک و خون کشیدند، "مرگ بر آمریکا" یعنی عوامل فتنه‌‌ی 87 و کوی دانشگاه و عوامل فتنه 88 و هزاران معنای دیگر، و نهایت این که رسانه‎‎ها باید در برابر پروژه نفوذ صف آرایی کنند.

گفتنی است، در پایان این مراسم از خانواده شهیدان "علی اکبر کوروشفر"، "حمید دانشجو"، "ناصر دادرس"، "عباس کلانتری"، "سیدجلیل ساداتی"، "احمد اخلاص" و "احمد اخباریه" از شهدای رسانه استان یزد تجلیل شد.

ایسنا




summary-address :
Your Rating
Average (0 Votes)
The average rating is 0.0 stars out of 5.