ID : 8104881
یک دکتر روانشناس تربیتی در یزد:

رسانه برای تأثیر بر فرهنگ لزوما با فیلم مبتذل جلو نمی‌آید/ زاویه برخی برنامه‌های رسانه ملی با فرهنگ خانواده


این دکترای روانشناسی تربیتی در یزد با بیان اینکه الزاما رسانه برای تغییر فرهنگ با فیلم مبتذل جلو نمی‌آید، گفت: برخی شبکه‌های ماهواره‌ای در لباس دغدغه یعنی یک ارزش و دفاع از یک واقعه که در جامعه کمتر به آن پرداخته می شود، ظاهر می‌شوند و با مقداری همسان سازی با فرهنگ دینی مردم، خود را استتار می‌کنند و به آن رنگ دینی می‌زنند.

به گزارش یزد رسا، سید علی موسوی‌راد که دارای مدرک دکترای حرفه‌ای روانشناسی تربیتی و از جانبازان دفاع مقدس است، در مصاحبه با خبرنگار یزد آوا، پرداختن به موضوع ماهواره را از ضروریات جامعه دانست و اظهار داشت: امروز درصد مهمی از رسانه های دیداری و شنیداری به قالب‌های خبری، فیلم، موزیک، مسائل فرهنگی و غیره اختصاص یافته است.

این دکترای روانشناسی تربیتی با اشاره به وجود 50  الی 60 شبکه فارسی زبان که در ایران قابل دریافت است، گفت: ماهیت تعدادی از این شبکه‌ها دقیقا مشخص است، این‌ها به دنبال ترویج فرهنگ و سبک زندگی غربی و قرار گرفتن در مقابل ارزش‌های ملی و نظام اسلامی هستند.

وی با بیان اینکه این شبکه‌ها خود نیز از مطرح کردن هدفشان ابایی ندارند، ادامه داد: این شبکه‌ها بنا بر فرصت‌ها و موقعیت‌هایی که پیش‌می‌آید، ایجاد می‌شوند وکاربرد خاصی دارند، مانند شبکه بی‌بی‌سی که از زمان کودتای 28 مرداد در زمان مصدق از یک رادیو شروع کرد و الان در حوزه تلویزیون و شبکه‌های مختلف فعالیت می‌کند.

موسوی‌راد با بیان اینکه الزاما رسانه برای تغییر فرهنگ با فیلم مبتذل جلو نمی‌آید، و در لباس دغدغه یعنی یک ارزش و دفاع از یک واقعه که در جامعه کمتر به آن پرداخته می شود، ظاهر می‌شود، تصریح کرد: بخش دیگری از شبکه های ماهواره‌ای به شبکه‌هایی اختصاص دارد که وجهه‌ی دینی دارند، این شبکه‌ها با روش خاصی پیش می روند و با مقداری همسان سازی با فرهنگ دینی مردم، کار خود را استتار می‌کنند و به آن رنگ دینی می‌زنند.

وی افزود: این شبکه ها در قالب ترویج ارزش های دینی، ارزش‌های تشیع و تقابل با مسائل و موضوعاتی  که همه مردم متدین ما نسبت آن ابراز نگرانی می کنند، ظاهر می‌شوند.

این جانباز 70 درصد دفاع مقدس با اشاره به شبکه‌هایی چون شبکه امام حسین(ع) و کربلا، تصریح کرد: این نوع شبکه‌ها به طور واضح دچار افراط شده‌اند و چنانچه منابع آنها را نگاه کنیم، می بینیم که آنها دقیقا  آب در آسیاب دشمن می ریزند و خروجی آنها ایجاد انحراف و دامن زدن به تفرقه است.

وی با بیان اینکه فعالیت شبکه‌های ماهواره‌ای به ظاهر مذهبی در جریانات اخیر فعالیت گسترده‌ای داشته‌اند، گفت:چنانچه موضوع گروه تروریستی داعش که موضوع مطرحی در دنیاست را در نظر بگیریم،  این شبکه‌ها به اسم شیعه نقطه مقابل آن‌ها هستند ولی با همان افراط و دامن زدن به مسائلی که به جامعه کلی اسلام آسیب می رساند.

این دکترای روانشناسی تربیتی در حوزه کشور به رسانه ملی اشاره داشت و خاطر نشان کرد: مردم در جامعه ما با سلیقه‌های مختلف حضور دارند و رسانه ملی یک رسانه شخصی و گروهی نیست و باید محتوایی متناسب با همه گروه‌ها داشته باشد.

وی افزود: در آفرینش و جامعه مجموعه‌ای مقدس‌تر و کلیدی‌تر از خانواده نداریم، ولی متأسفانه در رسانه ملی دچار زاویه هستیم و اکثر برنامه‌های رسانه ملی بر نهاد‌ خانواده تأثیر می‌گذارند و به سمت و سویی می‌روند که رفتارهای خانواده را ترش نشان می‌دهند و شخصیت‌های خانواده را تغییر می‌دهند.

وی ادامه داد: متأسفانه این محتوا آنقدر تکرار می‌شود که مخاطب به این باور می‌رسد که این واقعیت جامعه است و او از دیگران عقب مانده است و سعی می‌کند سبک زندگی خود را با آن مطابقت دهد.

ادامه دارد....

انتهای پیام/ع




summary-address :
Your Rating
Average (0 Votes)
The average rating is 0.0 stars out of 5.