ID : 17656910
امام جمعه موقت یزد:

رمز موفقیت پیامبر(ص)/سوء استفاده فرقه های ضاله از صفت حسنه پیامبر/روش تبلیغ درست


امام جمعه موقت یزد تأکید کرد:رمز موفقیت و نقطه کلیدی زندگی پیامبر(ص) این بود که در کنار بندگی خدا کاملاً متواضع و خوش رو بود و بیش از اینکه سخن بگویند عمل می کردند اما امروزه روشی که برای تبلیغ در پیش گرفته ایم.

به گزارش یزد رسا به نقل از حوزه علمیه یزد، حجت الاسلام و المسلمین محمدحسن معزالدینی صبح دیروز در مراسمی که به مناسبت میلاد حضرت خاتم النبیاء محمد مصطفی(صلّی الله علیه و آله و سلّم) و حضرت امام جعفر صادق( علیه السّلام) در مدرسه علمیه خان یزد برگزار شد در جمع طلاب این مدرسه با اشاره به اینکه انسان برای تکامل در گیتی به دو چیز نیازمند است یکی قاون و برنامه جامع و دیگری الگو و اسوه ای که در تمام زمینه ها به آن اقتدا کند، اظهار داشت: کسی می تواند به تدوین قانون همه جانبه و بدون نقص برای زندگی بشر اقدام و از سوی دیگر الگو باشد که از تمام ابعاد وجودی انسان باخبر باشد، بنابراین اگر این عالم را به دقت نگاه کنیم نمونه بارز و اعلای این دو صفت را در حضرت محمد(صلّی الله علیه و آله و سلّم) خواهیم دید.


پیامبر(ص) قرآن مجسّم بود
امام جمعه موقت یزد با بیان اینکه شیعه و سنی از عایشه همسر پیامبر، نقل کرده‏ اند که پیامبر، «قرآن مجسم بود» گفت: از همسر رسول خدا(صلّی الله و آله و سلّم) پرسیدند که اخلاق پیامبر(ص) را براى ما توصیف کن، او در جواب گفت که «کان خُلقُهُ القُرآن؛ اخلاق او قرآن بود»؛ بنابراین طبق این گفته اگر قرآن کریم را در قالب شخص تجسّم کنیم پیامبر(صلّی الله و آله و سلّم) نمونه بارز آن است که رفتارشان همواره مطابق با دستورات الهی بود و برعکس اگر  رسول خدا(صلّی الله و آله و سلّم) را در قالب متن تجسّم کنیم قرآن کریم می شود.


پیامبر(ص) مظهر خلق عظیم/ امام علی(ع):من چگونه آن خلق عظیم را وصف کنم؟!
استاد حوزه علمیه یزد تصریح کرد: یکی از اوصافی که از جمله ممتازترین اوصاف پیامبر اسلام در بین آیات قرآن بیان شده، خلق عظیم می باشد که در سوره مبارکه قلم خداوند پیغمبرش را این گونه می ستاید: وَ إِنَّک لَعَلی خُلُقٍ عَظِیمٍ؛ یعنی تو ای پیامبر دارای اخلاق بزرگی هستی در واقع خداوند با جمله اسمیه و تأکید، می فرماید: تو دارای اخلاق عظیمی هستی، وقتی خدای سبحان از چیزی با عظمت یاد کند، معلوم می شود که آن کس یا آن چیز از عظمت فوق العاده ای برخوردار است؛ چون او هر چیزی را با صفت عظمت،نمی ستاید بنابراین وقتی از خلق رسول خدا(صلّی الله و آله و سلّم) نام می برد می فرماید: ای پیامبر تو واجد همه ملکات نفسانی در حد اعلا هستی.

وی ادامه داد: نقل کرده اند که مردی به نزد امیر المومنین علی بن ابی طالب(علیه السّلام) آمد و گفت: یا امیر المومنین! مرا از خلق پیامبر اکرم حضرت مصطفی(صلّی الله و آله و سلّم) خبر ده، و جزئی از فضائل اخلاقی او را بیان کن سطری از صحیفه شمائل او را بر خوان. امیر المومنین (علیه السّلام) فرمودند: تو نعمت های دنیا بر شمار تا من خُلق پیغمبر را به تو بگویم .آن مرد گفت: شمارش نعمت های دنیا را نتوان کرد، و پرورگار عالم در قرآن کریم می فرماید: « و اِن تَعُدََّ نِعمَهَ ا... لا تَحُصوها » اگر نعمتهای خدا را بشمارید نمی توانید. حضرت امیر المومنین (علیه السّلام) فرمودند: خداوند سبحان تمام نعمتهای دنیا را قلیل می خواند « قُل متاعُ الدُّنیا قلیل » اما خداوند اخلاق پیغمبر را عظیم می خواند « وَاَنِکَ لعَلی خلُقٍ عَظیم » و قتی تو از وصف قلیل عاجزی، من عظیم را چگونه توصیف نمایم. بدان که اخلاق تمام انبیاء به محمد (ص) تمام شد و هر یک ا ز انبیاء به خلقی از اخلاق حمیده، آراسته بوده اند، وقتی نوبت دولت به حضرت محمد(صلّی الله و آله و سلّم) رسید، فرمود : بُعِثِتُ لِاتَمَّم مَکارِمَ الاخلاق.

حجت الاسلام و المسلمین معزالدینی با اشاره به ویژگی های پیامبر اکرم(صلّی الله و آله و سلّم) که در کتاب راه محمد(صلّی الله و آله و سلّم) پیغمبر خاتم، از سید رضا صدر بیان شده است خاطرنشان کرد: در این کتاب بیان شده است رسول خدا(صلّی الله و آله و سلّم) با آنکه از نژاد عرب بود ولی تعصب عربی نداشت، وقتی پا به این گیتی گذاشت یتیمی ناتوان بود، اما وقتی پشت به جهان کرد امتی بزرگ از او برجا ماند و الفبای اصول زندگی اش را پرهیز از بخل، حسد، آز و طمع، عوام فریبی و آراستگی به عفو، عطوفت، مهربان، پارسایی و ساده زیستی تشکیل می داد، در مسائل سیاسی، اجتماعی و فرهنگی، دین و کتابی آورد که هیچ کس نتوانست نظیرش را بیاورد وحکومتی بر اساس عدل بنیاد نهاد، از اهداف مهم او عدل دولت بر ملت و عدل ملت بر دولت و تشکیل امت بود. مشت را با مشت پاسخ نداد، سپر را به جای شمشیر به کاربرد و سلاح کشتار را صلاح زنده کردن قرار داد.


عمل و خوش خلقی رمز موفقیت پیامبر/سوء استفاده فرقه های ضاله از صفت حسنه پیامبر در جذب افراد
امام جمعه موقت یزد خطاب به طلاب گفت: کسانیکه در زمان کنونی لباس پیامبر (صلّی الله و آله و سلّم) را به تن کرده اند و یا قصد بر تن کردن این لباس مقدس را دارند باید بدانند که اکنون زعامت به دوش آن ها افتاده است اما باید به این نکته توجه ویژه داشته باشند که پیامبر(صلّی الله و آله و سلّم) قبل از اینکه با قرآن و استدلالات مردم را به دین اسلام دعوت کند با خلق و خوی خوش مردم را مجذوب خود کرد.

وی با تاکید بر اینکه قدرت جذب چشم و ملموسات همیشه بیشتر از براهین و استدلالات است، اذعان داشت: در زمان کنونی نیز فرقه های ضاله همچون وهابیت و... با استدلال و کتاب های سید علی باب افراد را به دین خود دعوت نمی کنند بلکه با بهره گیری از این صفت حسنه پیامبر(صلّی الله و آله و سلّم) یعنی روی گشاده و باز ولو به تظاهر، مردم را جذب خود کرده اند.

حجت الاسلام و المسلمین معزالدینی تاکید کرد: طلاب هم اگر بخواهند در دعوت مردم به دین حق موفق باشند باید ابتدا بنده واقعی خدا شده و با شکست بت های مادی خود با خلق نیکو دیگران را دعوت به حق کنند.


پیامبر بیش از سخن گفتن عمل می کرد/ روش تبلیغ باید بر محور عمل باشد نه سخنرانی
استاد حوزه علمیه یزد در پایان تأکید کرد: پیغام و درسی که باید از پیامبر (صلّی الله و آله و سلّم) و این جلسه بگیریم این است که رمز موفقیت و نقطه کلیدی زندگی پیامبر این بود که در کنار بندگی خدا کاملاً متواضع و خوش رو بود و بیش از اینکه سخن بگویند عمل می کردند اما امروزه روشی که برای تبلیغ در پیش گرفته ایم 95 درصد آن سخن خوب گفتن است و تنها 5 درصد عمل می کنیم درصورتیکه رمز جذابیت پیامبر برای مردم در عمل و خلق نیکوست.
گفتنی است در پایان مراسم به دو تن از طلاب برتر جوایزی اهدا شد.

انتهای پیام/ع



summary-address :
Your Rating
Average (0 Votes)
The average rating is 0.0 stars out of 5.