ID : 14039232
یکی از قربانیان بلوای بورسیه ها مطرح کرد؛

رهبر انقلاب نشان دادند که به موضوعات اشراف کامل دارند/ میلیون‌ها تومان خسارت دیدیم/افرادی که دوره اصلاحات بورسیه شده بودند ما را لغو بورسیه کردند


مجتبی ذاکریان با گلایه از رفتارهای وزارت علوم در قضیه بورسیه ها گفت: هیچ اعتمادی به عملکرد وزرات علوم در این موضوع نداریم. امیدی برای ما نمانده است.

به گزارش یزدرسا به نقل از خاورستان، سال گذشته در وزارت علوم، تحقیقات و فناوری صحبت‌هایی مبنی بر وجود بورسیه‌های غیرقانونی انجام شد که این خبر به سرعت بازتاب رسانه ای، ملی و بعضا خارجی هم پیدا کرد. کار به جای رسید که یکبار از وجود 3 هزار بورسیه غیرقانونی خبری اعلام شد. این اقدام واکنش دانشجویان که از بورس تحصیلی بهره‌مند شده‌اند را در پی داشت که پس از بررسی‌های فراوان مشخص شد اکثر این بورسیه‌ها قانونی است.


در همین راستا و پس از موج‌سواری برخی رسانه‌های زنجیره‌ای، شنبه گذشته رهبر معظم انقلاب اسلامی در دیدار بیش از هزار نفر از استادان و اعضای هیأتهای علمی دانشگاههای سراسر کشور، به حاشیه سازی ها درباره موضوع بورسیه‌ها اشاره کردند و آن را از غلط‌ترین کارهای چند سال اخیر دانستند.


حضرت آیت‌الله العظمی امام خامنه‌ای مدظله‌العالی افزودند: تحقیقات دقیق نشان می‌دهد مسأله بورسیه‌ها، به آن شکلی که در روزنامه ها با آن بازی کردند نبود اما اگر هم بود باید از راه‌های قانونی امتیازاتی که عده‌ای بر خلاف قانون گرفته بودند لغو می‌شد نه اینکه سر و صدا و جنجال درست شود.


ایشان سیاست‌بازی را سمِّ محیط‌های علمی خواندند و با ابراز تأسف از اینکه در موضوع بورسیه‌ها به عده ای ظلم شد افزودند: سمّی که در این موضوع به دانشگاه‌ها تزریق شد از بینش فکری مبتنی بر سیاست‌کاری نشأت می‌گرفت و متأسفانه، هم خلاف قانون، هم خلاف تدبیر و هم خلاف اخلاق بود.


در همین راستا، گفتگویی را با یکی از دانشجویانی که بورسیه وی لغو شده بود انجام دادیم که در ادامه می‌خوانیم:
مجتبی ذاکریان در گفتگو با خبرنگار خاورستان، گفت: در سال 1388 تحصیلات کارشناسی ارشد من در دانشگاه شیراز در رشته روانشناسی و آموزش کودکان استثنایی به اتمام رسید.


وی افزود: دانشگاه شیراز به دنبال جذب من در مقطع دکتری بود اما رشته تحصیلی من را نداشت و این کار محقق نشد.


ذاکریان اظهار کرد: سهمیه استعدادهای درخشان، بالاترین معدل در گروه و چند مقاله علمی پژوهشی داشتم که این موارد باعث می‌شد بدون کنکور در هر دانشگاهی از کشور، جهت ادامه تحصیل اقدام کنم.


وی خاطرنشان کرد: یکی از مقالاتم را در کنگره بین‌المللی روانشناسی که در آلمان برگزار شد، ارائه کردم که خلاصه آن در مجله ISI چاپ شد و همچنین یک مقاله برای کنگره بین‌المللی که در ترکیه برگزار شد، ارسال کردم که اصلِ آن مقاله چاپ شد.


ذاکریان بابیان‌اینکه فعالیت‌های من فراتر از دانشجوی کارشناسی ارشد بود گفت: با وجود اینکه شرایط پذیرش بدون کنکور را داشتم، اما در کنکور دکتری شرکت کردم و با رتبه خوبی قبول و از 5 دانشگاه برتر کشور همچون دانشگاه تهران و دانشگاه شهید چمران اهواز، جهت مصاحبه دعوت شدم.


وی اضافه کرد: به دلیل اینکه این موضوع همزمان با اعلام بورسیه‌های وزارت علوم شد و بورسیه نیز شرایط خاصی داشت، برای بورسیه اقدام کردم که جواب آن، همزمان با دعوت دانشگاه‌ها جهت مصاحبه آمد که به همین دلیل در مصاحبه شرکت نکردم و به دنبال پیگیری کار بورسیه افتادم.
ذاکریان بابیان‌اینکه بورسیه خارج از کشور شدم اظهار کرد: با بررسی مدارک و سوابق و انجام مصاحبه، وزارت علوم، تحقیقات و فناوری، قبول کرد من را بورسیه کند که این، موقعیتی ایده‌آل بود.


وی خاطرنشان کرد: در آموزش و پرورش شاغل بودم و طبق قانون زمانی که بورسیه می‌شویم باید از شغل خود استعفا دهیم.
ذاکریان اضافه کرد: از دانشگاه ویسکانسین wiscansin آمریکا بورسیه شدم. پذیرش گرفتم. نمره زبان و مدارک را ارسال کردم که با جنبش وال‌استریت همزمان شد. درشهریور 1390 وزارت علوم تحصیل در رشته انسانی در آمریکا، انگلیس، کانادا، فرانسه و آلمان را ممنوع کرد. به همین دلیل، رفتن به آمریکا، لغو شد.


وی اضافه کرد: وزارت علوم و رایزن علمی سفارت ایران در مسکو، پیشنهاد دادند در روسیه ادامه تحصیل دهم که مدارک را به روسیه کردم.
ذاکریان بابیان‌اینکه کشور روسیه به دلیل اینکه کشوری مهاجرپذیر است، قوانین سختی برای اقامت دارد گفت: همراه همسر و فرزندم وارد روسیه شدم. گفتند همسرم به شرط ادامه تحصیل می‌تواند بماند که مجوز آن را گرفتیم. همچنین گفتند فرزندم تا یکسال نمی‌تواند بماند و باید برگردد. محلی برای اقامت نداشتیم که مجبور شدیم در سفارت اقامت کنیم.


وی یادآورشد: در شهریور 1391 پس از شروع به تحصیل، وزارت علوم اعلام کرد، شرایط شما تناسبی ندارد و باید برگردید. در این زمان و قبل از اعزام به تحصیل، طبق تعهدی که داده بودم، از آموزش و پروش استعفا دادم.


ذاکریان اضافه کرد: در پاییز 1391 در وزارت علوم دچار مشکل شدیم. همزمان شد با اختلاف قیمت ارز که دانشجو به خارج از کشور نمی‌فرستادند. وزارت علوم اعلام کرد یا تسویه حساب کنم و یا به روسیه برگردم که ترجیح دادم تسویه حساب کنم. پس از ان به آموزش و پرورش برگشتم. طبق قانون، استعفا در کمتر از 6 ماه، قابل برگشت است که آموزش و پرورش لطف کرد و در دی‌ماه دوباره سرکار برگشتم.


در بهمن‌ماه اعلام کردند با تبدیل بورسیه از خارج به داخل موافقت شده است. برای بورسیه در داخل اقدام کردم که انجام نشد. پس از مدتی از دانشگاه تهران تماس گرفتند که مدارک بررسی شده و برای مصاحبه باید حضور پیدا کنم.


وی تصریح کرد: باوجود اینکه دانشگاه تهران مکتوب به وزارت علوم اعلام کرده بود دانشجو نمی‌گیرد اما با مشاهده نمرات، سابقه کاری در آموزش و پرورش و توجیه‌نامه اساتید، تنها دانشجویی بودم که دانشگاه تهران در آن سال جذب کرد.


ذاکریان افزود: قرار بود به محض اخذ حکم کارگزینی از وزرات علوم، باید از آموزش و پروش استعفا می‌دادم. دولت تغییر کرد و این حکم را نزدند. از مهرماه 1392 که شروع به تحصیل کردم، زمزمه‌های تخلف و رانت در بورسیه شنیده شروع شد. وزارت علوم حکم  من را نزد و من را بلاتکلیف گذاشت. هر روز خبر جدیدی اعلام می‌شد. پس از انجام پیگیری‌های فراوان، در شهریور 1393 حکم من را زدند. بعد از تحویل گرفتن حکم در 18 شهریورماه 1393، درخواست استعفا از آموزش و پرورش دادم اما با آن مخالفت شد. به همین دلیل، غیبت کردم. طبق قانون، پس از 4 تا 6 ماه غیبت کردن، حکم اخراج می‌زنند. از اول مهرماه 1393، حقوق و بیمه آموزش و پرورش، قطع شد.


وی اظهار کرد: در آذرماه 1393، وزارت علوم، اولین حقوق من را پرداخت کرد. در این موقع بود که نفس راحتی کشیدم. در دی‌ماه 1393 بود که از آموزش دانشگاه تماس گرفتند که باید در انجا حضور پیدا کنم. بدون ذکر دلیل اعلام کردند با بورسیه شما مخالفت شده است. ان زمان، موقعِ امتحانات پایان ترم بود. بسیاری از دانشگاه‌ها، حتی اجازه امتحان دادن را به دانشجو ندادند اما دانشگاه تهران موافقت کرد به عنوان دانشجوی شبانه ادامه تحصیل دهم و در امتحانات پایان ترم شرکت کنم. وزارت علوم به صورت چراغ خاموش، بسیاری از دانشجویان را اخراج کرد.


ذاکریان یادآور شد: پس از روی کارآمدن وزیر جدید علوم، برخی از نمایندگان در این زمینه، محکم ایستادند و اعلام کردند مجدد بررسی می‌کنیم. در 18 اردیبهشت‌ماه 1394، وزارت علوم، طبق نامه‌ای اعلام کرد لغو بورسیه شدید و باید تسویه حساب کنید. هم‌اکنون پیگیر موضوع هستم اما بعید می‌دانم به جایی برسد.


وی با اشاره به سخنان رهبر معظم انقلاب اسلامی در جمع اساتید دانشگاه‌ها گفت: اینکه رهبر معظم انقلاب اسلامی می‌فرمایند خلاف قانون، تدبیر و اخلاق است، کاملا درست است. در 2 جلسه‌ای که در داخل استان قراربود برای ما تصمیم‌گیری شود، شنیدم اعلام کردند صلاحیت علمی نداشته است! و چون در دولت قبل از نزدیکان بودند، به زور آوردند وزارت علوم چند صد هزار دلار به حسابشان واریز کردند.! این موارد برای من سنگین تمام شد. افرادی این حرف‌ها را می‌گفتند که حواشی آن‌ها از متن‌شان بیشتر بود.


ذاکریان گفت: پیشنهاد مشاور دانشگاهی استاندار را به من دادند اما چون بنا به ادامه تحصیل داشتم، با آن مخالفت کردم و به دلیل بورسیه، بسیاری از سِمَت‌ها را قبول نکردم. حکم مدیرکلی یکی از ادارات استانداری را برای من صادرکردند که نرفتم.


وی بابیان‌اینکه آیا امکان دارد دولتی که به بسیاری از موارد پیله می‌کند، چند صد هزار دلار در حسابمان باشد اما به ان توجهی نکند؟ اظهار کرد: به محض برگشتن از روسیه، به صورت نقدی، تسویه حساب کردم.


ذاکریان بابیان‌اینکه همه این موارد، جلوه‌هایی از بی‌اخلاقی است گفت: فضا را به شکلی ایجاد کردند که در محیط دانشگاه، به چشم بی‌سواد به ما نگاه ‌می‌کردند. این موارد برای ما خیلی سنگین تمام شد. افرادی که خودشان در دولت اصلاحات بورسیه شده بودند، حال به می می‌گفتند چرا بورسیه شده‌اید!


وی تصریح کرد: عزمی برای جبران نمی‌بینم. این موضوع کاملا روشن و منطقی است و نیازی نیست که رهبر معظم انقلاب اسلامی در آن وارد شوند. نامه کمیسیون اصل 90 مجلس شورای اسلامی، به طور کامل طریقه جبران را مشخص کرده است.


ذاکریان بابیان‌اینکه همانطور که رهبر معظم انقلاب اسلامی فرمودند در این قضیه، سیاسی‌کاری شده است گفت: در وزارت علوم رسما اعلام کردند با پرونده‌ای که دارید چرا به دنبال رفع کارتان هستید! پرونده من این بود که در زمان دولت دهم، سِمَت اجرایی داشتم. قبل از بورسیه، مدیرکل دفتر آموزش و پژوهش استانداری خراسان‌جنوبی بودم. کاملا مشخص است با این نوع نگاه، جریانی در دولت شکل گرفته است که هرآنچه در دولت قبل بوده، باعث بدبختی شده است که بورسیه‌ها نیز از آن جمله است. آمارهای اعلامی، حکایت از سیاسی‌کاری در این موضوع دارد.


وی خاطرنشان کرد: در این موضوع، خسارت زیادی به دانشجویان وارد شد. 11 میلیون تومان به آموزش و پرورش خسارت پرداخت کردم. برای 2 دانشگاه در خارج از کشور، مدارک ارسال کردم که باید ترجمه می‌شد و آزمون زبان می‌دادم که هرکدام حداقل 2 میلیون تومان هزینه داشت. هر هفته، سه دفعه به تهران سفر می‌کردم. حداقل 2 میلیون تومان هرینه وثیقه‌هایی که به وزرات علوم دادم، شد. وسایل زندگی را قبل از سفر به روسیه فروختم که در ان ضرر متحمل شدم .این 4 سال از بهترین سال‌های زندگی را از دست دادند و به دنبال استخدام نرفتند چراکه بورسیه شده بودند اما هم‌اکنون، زندگی آن‌ها دچار مشکل است.

 

وی تأکید کرد: هیچ اعتمادی به عملکرد وزرات علوم در این موضوع نداریم. امیدی برای ما نمانده است.


ذاکریان گفت: از ابتدای سال 1392 که موضوع تخلف بورسیه‌ها اعلام شد، بسیاری از افراد گفتند موضوع را به رهبر معظم انقلاب اسلامی منتقل کنید.


اعتقاد شخصی من این بود که شأن و جایگاه رهبر معظم انقلاب اسلامی بسیار بالاتر از این است که به دلیل این خورده‌موضوعات، فکر ایشان را مخدوش کنیم.


هزینه‌هایی که پرداخت کردم ارزش ایجاد دغدغه برای رهبر معظم انقلاب اسلامی را ندارد. ایشان اشراف کامل به موضوعات دارند. با سخن ایشان در جمع اساتید دانشگاه‌ها، متوجه شدیم راه را درست رفته‌ایم و مسیر ما حق بوده است. جای تأسف دارد که در این مسئله به این کوچکی، رهبر معظم انقلاب اسلامی که سند چشم‌انداز را ابلاغ می‌کنند، دغدغه بورسیه‌ها را داشته باشند.


وی با اشاره به اینکه از رهبر معظم انقلاب اسلامی بابت ورود صریح به مسئله بورسیه ها تشکر دارم، اظهار کرد: اینکه این موضوع را مطرح کردم، سخنان رهبر معظم انقلاب اسلامی بود. شاید این موارد کمک کند بعضی از مصادیق سخنان رهبر معظم انقلاب اسلامی را بهتر تبیین کنیم.


انتهای پیام/ ص




summary-address :
Your Rating
Average (1 Vote)
The average rating is 5.0 stars out of 5.