ID : 7130586

روزهای سخت دامداران ندوشن


افزایش قیمت نهاده های دامی، کمبود آب شرب دام، خشک شدن مراتع و نبود علوفه و … از جمله مشکلاتی است که دامداران ندوشن را با چالش مواجه کرده و همین مشکلات سبب شده است افرادی که معیشت آن ها با دامداری می گذرد، روزهای سختی را سپری کنند.

به گزارش یزد رسا به نقل از ندای ندوشن، برخی از دامداران در گفت وگو با خبرنگار ما ضمن گلایه از وضعیت موجود گفتند: از یک سو گذران زندگی ما از طریق دامداری است و از سوی دیگر به علت افزایش قیمت خوراک دام و ناتوانی در تامین آن مجبوریم دام ها را به قیمت پایین به دلالان بفروشیم.

«علی جعفری» یکی از دامداران ندوشن وضع دامداران را بسیار نامطلوب توصیف کرد وگفت: با توجه به بروز خشکسالی های متوالی، تهیه آب شرب دام هم برایمان بسیار سخت شده است.بیشتر چاههای اب اطراف مراتع خشک شده است ومجبوریم اب را به وسیله تانکر با قیمت با لا برای دامهایمان تهیه کنیم .مراتع ما توسط معدنکاران تخریب کشته وجاده های ما توسط کامیونهای حمل بار خراب شده است وحدود ۵۰۰متری  اطراف جادها پوشش گیاهی انها قابل استفاده نیست.

وی با اشاره به اینکه دولت دام مازاد دامداران را نمی خرد افزود: برای خارج شدن از این وضع مجبوریم دام را به قیمت پایین به دلالان بفروشیم زیرا خرید جو وعلوفه با قیمت آزاد در توان همه دامداران نیست.

وی خواستار خرید تضمینی دام مازاد و ارائه تسهیلات ارزان قیمت به دامداران منطقه شد.

«شکاری» یکی دیگر از دامداران هم از اینکه علوفه یارانه ای به دام ها تعلق نگرفته است گلایه کرد و ادامه داد: توان خرید علوفه آزاد را نداریم، دام مازاد راهم که نمی خرند به همین دلیل مجبوریم ، دام مازاد خود را به دلالان وواسطه هایی که از استانهای دیگر میایند بدهیم که در نتیجه به این شکل بخشی از سود دام به جیب دلالان آن منطقه می رود و مسئولان باید بیشتر از این، از دامداران حمایت کنند.

وی خواستار خرید تضمینی دام ومحصولات دامی شد وافزود: دولت می تواند دام مازاد مارا خریداری کند تا بتوانیم برای دام باقیمانده علوفه مورد نیاز را تامین کنیم وباصدور حواله اب به صورت بلاعوض در ابرسانی به دامهای مارا یاری کند

در پایان ازمسئولین بخش ندوشن وشهرستان میبد در خواست داریم با توجه به اینکه ندوشن یکی از قطب های دامداری در استان می باشد به رفع مشکلات دامداران در تهیه اب وکمکهای بلاعوض ویا تسهیلات کم بهره برای تهیه خوراک دامها وهماهنگی با پشتیبانی امور دام در خرید دامهای مازاد  اقدام شود.




summary-address :
Your Rating
Average (2 Votes)
The average rating is 5.0 stars out of 5.