ID : 8861268

رکود در جامعه مشهود است/شعار خروج از رکود مصرف روزانه دارد


یک کارشناس اقتصاد اسلامی با تاکید بر این که در زندگی مردم همچنان رکود حس می شود گفت:طرح قانون مالیات برعایدی سرمایه باید برای همه سرمایه گذاری ها لحاظ و بخشی از درآمد دولت از این طریق تامین شود.

به گزارش یزدرسا ،ایرج توتونچیان، نخستین رئیس انجمن اقتصاد اسلامی ایران، در گفتگو با خبرنگار اقتصادی دیار آفتاب،با اشاره به این که در کشورهای صنعتی پیشرفته مالیات بر مستقلات، رقم بزرگ درآمد دولتی است،بیان کرد:ما امروز امور مالیات بر مستقلات نداریم که این موضوع به این دلیل است که عده ای از آقایان خانه های گران قیمت دارند و حاضر نیستند به طور مثال سالیانه ۵۰۰ ـ ۴۰۰ میلیون تومان مالیات دهند.


وی در خصوص حذف مالیات بر عایدی سرمایه از قانون مالیات های مستقیم گفت:باید دید هدف از این طرح این موضوع از ابتدا چه بوده است و آیا می خواهند مسکن خرید و فروش نشود، و از افزایش جمعیت در شهرها جلوگیری شود، می خواهند شلوغی کم شود، می خواهند آلودگی هوا کم شود؟ می خواهند مصرف بنزین کم شود؟ واقعا هدف اولیه چه بوده است.



مالیات بر عایدی علاوه بر املاک در بورس هم مطرح است

 



توتونچیان با بیان اینکه مالیات برعایدی سرمایه نه تنها در املاک بلکه در بورس و اوراق بهادار هم مطرح است، افزود: این مسئله در بورس آثار مخرب تری دارد چرا که شما یک سهمی را می خرید صد تومان، بعد از خرید شما، ۲۰ ، ۳۰ الی ۵۰ دور می چرخد می شود ۹۷۰ تومان پس چرا از آن ها مالیات نمی گیرند! این هم نوعی مالیات بر ارزش افزوده است.



وی با گلایه از طرح مسائل غیرکارشناسی وبدون انجام تحقیقات لازم گفت: مطلبی به ذهن یک نفر غیر کارشناس می رسد و یک مطلبی را از متون غربی شنیده یا ترجمه و به عنوان طرح جدیدی عنوان می کند که به اصطلاح یک نابغه آن را کار کرده است. این مسائل نباید عجولانه و بدون پشتوانه محکم پژوهشی مطرح شوند.



این استاد دانشگاه الزهرا با اشاره به اینکه مالیات بر عایدی سرمایه درباره ی زمین و هر نوع کالایی که مربوط به سفته است مصداق دارد، اظهار کرد: زمین، ساختمان، فولاد، پنبه، بورس اوراق بهادار، نفت، مس و ... از جمله این عناصر می باشند.



نشانه خروج از رکود در زندگی مردم وجود ندارد


توتونچیان با طرح این سوال که چرا در این میان تنها موضوع مسکن پیگیری می شود و سایر زمینه ها رها شده اند، بیان کرد: بحث خروج از رکود و  ... حرف هایی است که مصرف روزانه دارد این در حالی است که هنوز آثار رکود در جامعه مشهود است و نشانه ای از خروج از رکود وجود ندارد.



عضو تیم نگارنده قانون بانکداری بدون ربا تأکید کرد: امروز در آمار ها اعلام می کنند که صنایع ما بیشتر از ۵۰ درصد ظرفیت کار می کند اما متاسفانه عدد و رقمی بیان نشده است، یکی از نشانه های خروج از رکود ایجاد شغل برای افرادی است که به دلیل رکود بیکار شده اند اما عموم مردم چنین چیزی را حس نمی کنند.



این پیشکسوت اقتصاد اسلامی گفت: بسته ی خروج از رکود تورمی قابل تمجید و تعریف نیست و این بسته کوچکترین تغییری در وضعیت مملکت ایجاد نمی کند و به دلیل عدم آشنایی با وضعیت اقتصادی ایران از سطح خرد گرفته تا کلان مطرح شده،این بسته پیچیدگی های اقتصادی را زیاد می کند.

تزریق پول به جامعه از داخل سیستم اقتصادی باشد


توتونچیان همچنین تصریح کرد: دولت مردان و کسانی که این بسته ها را تهیه می کنند در نهایت به این می رسند که نفت بیشتری صادر کنند و این یکی از پیشنهادات خطرناک است. ما باید کاری کنیم که از طریق دولت و با چاپ اسکناس مشکلات اقتصادی را حل نکنیم بلکه تلاش شود از داخل سیستم به جامعه پول تزریق شود.


وی افزود: بسته ی خروج از رکود تورمی به هیچ وجه به این مسأله توجهی ندارد و گذشته از این، وجود گرانی و مقدار زیادی از مشکلات ، ناشی از این است که دولت از خارج پول تزریق کرده و هر مقدار درآمد نفتی بوده ، تبدیل به ریال شده و بعد هم اجازه ی سفته بازی را به انواع کالا داده است.

نخستین رئیس انجما اقتصاد اسلامی ایران در ادامه به ارائه راه کارهایی پیرامون حل مشکلات اقتصادی پرداخت و گفت: ابتدا دولت نباید پول پمپاژ کند و از طرفی مانع سفته بازی ها شود ، از ظرفیت بخش خصوصی که سرمایه های کلان دارد استفاده شود، از داخل سیستم باید به سمت عدالت رفت و توزیع درآمد صورت گیرد که اکنون در تصمیم گیری ها نه بحث راندمان مطرح است و نه عدالت را رعایت می کنند در حالی که باید عدالت محور بحث شود.



کادر اقتصادی دولت قوی تر عمل کند


توتونچیان با تاکید براین که انتظار از کادر اقتصادی دولت بیش از این بود افزود:به این بسته خوشبین نیستم و انتظار من این بود که کادر اقتصادی دولت قوی تر عمل کند.



ربا در کشور بیش از ۳۵ درصد است

این کارشناس اقتصاد اسلامی در پایان خاطر نشان کرد: بسته خروج از رکود مطرح شده را شاید بتوان به کشورهای آفریقایی و یا به کشورهای در حال توسعه ی آسیایی برد اما در چارچوب قوانین مملکت و قانون اساسی ما نیست چرا که قانون اساسی می گوید اقتصاد کشور باید اسلامی باشد، علی رغم وجود قانون عملیات بانکی بدون ربا، همچنان ربا در کشور، بیش از ۳۵ درصد است!اما این بسته هیچ اشاره ای به این مسأله ندارد.


انتهای پیام/ص




summary-address :
Your Rating
Average (0 Votes)
The average rating is 0.0 stars out of 5.