ID : 10314829
قانونمندی از «ادعا» تا «عمل»؛

زمان هجوم «غول های باشرافت »، تکیه امیر چخماق بنای تاریخی نبود؟


مسئولین میراث فرهنگی یزد که شعار «قانونمندی» شان برای تدفین استخوان های مطهر شهدای گمنام در حسینیه تاریخی امیرچخماق گوش فلک را کر کرده و بیانیه صادر می کنند، چه شد که شبانه روز با لودر و انواع ماشین آلات سنگین و فوق سنگین راه سازی، به جان بافت تاریخی تکیه کم رمق امیر چخماق افتاده و از سر دستپاچگی آنچنان لرزه ای بر ستون های این مجموعه تاریخی انداختند که انگار یادشان رفته بود مناره های سست شده این تکیه ممکن است تخریب شوند!!

یزد رسا؛ آیا شهدای گمنام در میدان امیر چخماق خاکسپاری می شوند؟ این سؤالی است که با ورود 8 شهید گمنام دفاع مقدس به یزد در ذهن بسیاری مسئولین و مردم یزد ایجاد شد.

هر چه به روز تشییع پیکر شهدا نزدیک می شد این مسئله بیشتر دغدغه اذهان عمومی را از آن خود کرد تا اینکه شهدا بعد از فراز و فرودهای فراوان روز گذشته با عزتمندی تمام به دل خاک خشک کویر یزد سپرده شدند.

اما...

اما آنچه از دیروز و لز لحظه خاکسپاری شهدا تاکنون و شاید تا به ابد باقی مانده است ، رو سیاهی و رو سپیدی عده ای در پیشگاه این شهدا است که قضاوت و داوری در این خصوص در نوشتاری نمی گنجد و صبر لازم است تا مردم قضاوت کنند...

 

 

از این هم که بگذریم، مسئولین میراث فرهنگی یزد که شعار «قانونمندی» شان برای تدفین استخوان های مطهر شهدای گمنام در حسینیه تاریخی امیرچخماق گوش فلک را کر کرده و بیانیه صادر می کنند، چه شد که شبانه روز با لودر و انواع ماشین آلات سنگین و فوق سنگین راه سازی، به جان بافت تاریخی تکیه کم رمق امیر چخماق افتاده و از سر دستپاچگی آنچنان لرزه ای بر ستون های این مجموعه تاریخی انداختند که انگار یادشان رفته بود مناره های سست شده این تکیه ممکن است تخریب شوند!!

 

مگر نه این است که بر اساس احکام صادر شده توسط سازمان میراث فرهنگی ، به صورت متعدد استفاده از وسایل نیمه سنگین ، حتی «پیکور» بر بدنه ابنیه تاریخی را غیر قانونی دانسته و آن را مشمول مجارات و جریمه و شلاق و حبس شمرده است؟!

 

پس؛

 

مسئولین میراث فرهنگی را چه شد که لرزه های با مقیاس بالا ماشین های سنگین و فوق سنگین راه سازی و جاده سازی را بر بدنه حسینیه امیر چخماق نادیده گرفتند و چنان بی مهابا اقدام به پاکسازی این مخروبه کردند که گویا این مسئله خیلی هم مهم نیست! اما دفن پاره های استخوان شهدای گمنام بر پیکره کم رمق این بنای تاریخی ضرباتی به مراتب بیشتر از ماشین آلات فوق سنگین راه سازی وارد خواهد کرد .

 

 

 

 




summary-address :
Your Rating
Average (2 Votes)
The average rating is 5.0 stars out of 5.