ID : 3331107
رشد منفی جمعیت و عقب افتادگی در تمام زمینه‌ها؛

زنگ خطر بیصدای کاهش جمعیت


آخرین نتایج سرشماری سال ١٣٩٠ نیز مھر تاییدی بر ھشدار کارشناسان بود تا نشان دھد ایران در حال پیوستن به کشورھایی است که جمعیت جوان آن روند نزولی را طی می کند.

به گزارش یزدرسا ،در سال ھای اخیر ھمواره در مورد کاھش زاد و ولد در کشور و پیر شدن جمعیت ھشدار داده شده است. معضلی که بسیاری از کارشناسان آن را نتیجه تداوم سیاست کنترل جمعیت در دھه ۶٠ عنوان می کنند.
آخرین نتایج سرشماری سال ١٣٩٠ نیز مھر تاییدی بر ھشدار کارشناسان بود تا نشان دھد ایران در حال پیوستن به کشورھایی است که جمعیت جوان آن روند نزولی را طی می کند.
با کاھش جمعیت جوان کشور سرمایه ھای انسانی و نیروی مولد، پرانرژی و خلاق کاھش پیدا می کند که این موضوع تاثیر بسزایی در توسعه اقتصادی، فرھنگی و اجتماعی کشور دارد. چرا که با کاھش جمعیت به تدریج تعداد سالمندان افزایش پیدا می کند و ھزینه نگھداری، سلامت و درمان سالمندان برای کشور به معضلی جدید تبدیل می شود همچنین   سن ازدواج بالا رفته و   ھر اندازه سن ازدواج بالا رود، جمعیت جوان کشور کمتر میشود.
کنترل سیاستھای جمعیتی از دھه ۶٠ آغاز شد. تا این زمان جمعیت کشور ھر ١٨ سال یکبار دو برابر می شد. اما با کنترل جمعیت و رسیدن آمار زاد و ولد به ١٫٨ رسید. درحال حاضر جمعیت کشور ھر ۶٠ سال یک بار دو برابر می شود که این خود خطرات بسیار زیادی را برای جامعه در ابعاد مختلف اقتصادی، فرھنگی، سیاسی، اجتماعی ایجاد می کند.
جامعه شناسان معتقدند، کاھش جمعیت جوان کشور مساوی با کاھش آمار ازدواج و یا بالاتر رفتن سن ازدواج، تاخیر در بچه دار شدن، افزایش استرس و افسردگی به ویژه در میان خانم ھاست. آمار زاد و ولد تا ١٠ سال آینده باید از ١٫٨ به ٣ برسد. چندی پیش رئیس مرکز مطالعات و پژوھش ھای راھبردی وزارت ورزش و جوانان با اشاره به تحقیقات گسترده این وزارت خانه گفته بود: اگر برنامه ریزیھای لازم برای ١٠ سال آینده براساس نرخ رشد تولد که ١٫٨ درصد است صورت گیرد و این عدد را بتوان به ٣ رساند.
این معضل به قدری جدی شده است که مقام معظم رهبری هم بارها در ارتباط با این موضوع بحث کرده اند و این موضوع   را معضل جدی آینده کشور نامیده اند. لذا یکی از مهمترین مباحث روز را میتوان موضوع ازدیاد جمعیت و نبود نیروی جوان در آینده کشور نامید.
با این تفاصیر باید دید مسئولان فرهنگی کشور چه فعالیت ویژه ای را در دستور کار خود قرار داده اند. 

منبع :پارس نیوز 




summary-address :
Your Rating
Average (0 Votes)
The average rating is 0.0 stars out of 5.