ID : 37408031
معاون توانبخشی بهزیستی استان یزد:

سازمان بهزیستی یزد بابت جشنواره معلولین یک ریال هزینه نکرده است


مسعود نشان خاطرنشان کرد: : برای برگزاری جشنواره گردشگری معلولین یک ریال از اعتبارات سازمان بهزیستی استان صرف نشده است

مسعود نشان در گفتگو با خبرنگار یزدرسا با اشاره به برگزاری اولین جشنواره گردشگری معلولین در استان یزد گفت: برای برگزاری این جشنواره یک ریال از اعتبارات سازمان بهزیستی استان صرف نشده است و اعتبارات مورد نیاز این جشنواره از محل شورای شهر، شهرداری‌ها، اسپانسرها و ... بوده است.

وی تصریح کرد: شهر تاریخی یزد به ثبت جهانی رسیده و در معرض دید گردشگران داخلی و خارجی و ارزیابی سازمان های بین المللی قرار دارد که یکی از شاخص های ارزیابی مربوط به فضای فیزیکی شهر است و از آن جایی که معلولین نیز بخشی از جامعه هستند باید شرایط لازم برای تردد آن ها در سطح شهر فراهم شود.

معاون توانبخشی سازمان بهزیستی استان یزد با بیان این که پیشنهاد برگزاری جشنوار گردشگری معلولین از سوی انجمن معلولین ضایع نخاعی مطرح شد گفت: معلولین ضایع نخاعی برای تردد در سطح شهر بسیار مشکل دارند و به نوعی سخت ترین گروه برای تردد هستند و وقتی تردد برای این گروه تسهیل شود در واقع برای سایر گروه های معلولین، سالمندان، زنان باردار، کودکان و ... نیز مناسب سازی شهری به خودی خود انجام می شود.

نشان ادامه داد: در مناسب سازی شهری توجه کمتری به مکان‌های گردشگری، آثار باستانی و تفریحی می شد به طور مثال امکان بازدید معلولین از زورخانه، زندان اسکندر، مسجد جامع و ...وجود نداشت که در جشنواره گردشگری معلولین با اقدامات و مناسب سازی هایی که انجام شد این امکان فراهم شد.

 یزد آغازی برای مناسب سازی شهری برای گردشگری معلولین

وی با بیان این که برگزاری جشنواره گردشگری معلولین در یزد برای اولین بار در کل کشور بود که می تواند تدوام یابد اذعان داشت: برگزاری این جشنواره در مجموع اتفاق مثبتی برای یزد بود چرا که علاوه بر این که می تواند رونق اقتصادی را به دنبال داشته باشد وجه خاصی را برای یزد ایجاد کرده که برد داخلی و جهانی داشته است به طوری که بعد از برگزاری این جشنواره بسیاری از افراد در شهرهای بزرگ مانند تهران پیگیر انجام اقداماتی مانند آن چه در یزد رخ داد شد اند.

نشان خاطرنشان کرد:  در مناسب سازی ابنیه تاریخی باید بسیار دقت شود که به این آثار آسیبی وارد نشود و از این رو کار بسیار دشواری است که در یزد انجام شد و می تواند آغازی برای مناسب سازی همه فضاهای گردشگری در سراسر کشور باشد.

وی در خصوص انتقاداتی که به برگزاری این جشنواره شد گفت: هزینه هایی که برای مناسب سازی شهر شده است؛  پول دور ریختن و بریز و بپاش نیست بلکه هزینه ماندگاری است برای بهتر زندگی کردن بخشی از جامعه که دچار مشکل شده اند.

نیاز معلولین به ایاب و ذهاب محدود نیست/ معلولین برخوردار استقبال کردند

نشان اظهار داشت: برخی تصور می کنند که نیازهای یک معلول در حد نیازهای پایه مثل معیشت، مسکن، درمان، ایاب و ذهاب محدود است در حالی که یک فرد معلول نیز مانند سایر افراد باید بتواند به تفریح، مسافرت بازدید از اماکن گردشگری و ... برود از این رو باید محدودیت هایی که در این راستا وجود دارد تسهیل شود.

معاون توانبخشی بهزیستی یزد با بیان این که همه معلولین از یک قشر و طبق خاص نیستند گفت: هر چند که مناسب سازی شهر و فراهم کردن زیرساخت ها برای همه معلولین با هر سطح درآمدی است اما از اولین جشنواره گردشگری ابتدا گروهی از معلولین برخوردار با وضعیت مالی مناسب استقبال شد که این موضوع نباید محل اشکال باشد این دسته از معلولین نیز نیازهای خاص خود را دارند که باید پاسخ داده شود.

نشان با بیان این که در راستای مناسب سازی حمل و نقل شهری 15 اتوبوس  خط واحد شهری و 3 ون  ببرای بالارفتن ویلچرمناسب سازی شده اند  اظهار داشت: برگزاری جشنواره گردشگری معلولین باعث شد بسیاری از مسائلی که تاکنون دیده نشده بودند به آن ها پرداخته شود هر چند هنوز جای کار بسیار است اما برای شروع کار خوبی بود.

انتهای پیام/

 




summary-address :
Your Rating
Average (0 Votes)
The average rating is 0.0 stars out of 5.