ID : 36589269
مدیر باغبانی جهاد کشاورزی یزد مطرح کرد

سالانه 300 تن قارچ خوارکی در یزد تولید می شود/صنعتی بودن لازمه موفقیت تولیدکنندگان یزدی


مدیر باغبانی جهاد کشاورزی استان یزد گفت: با توجه به آب و هوای گرم و خشک یزد تاکنون تولید قارچ در یزد خیلی موفقیت‌آمیز نبوده است.

اکبر شیخعلیشاهی در گفتگو با خبرنگار یزدرسا با بیان این که تولید قارچ در استان به دو صورت صنعتی و خانگی انجام می شود گفت: در استان یزد دو واحد صنعتی تولید قارچ وجود دارد که متاسفانه یکی ازاین دو واحد با ظرفیت اسمی 320 تن در شهرستان مهریز تعطیل و غیرفعال است.

وی ادامه داد: تنها واحد صنعتی تولید قارچ استان یزد در شهرستان تفت واقع شده است  که با داشتن 12 سالن تولید و ظرفیت اسمی 180 تن سالانه نزدیک به 50 تن قارچ خوراکی تولید می‌کند.

شانس کم تولیدکنندگان قارچ در استان یزد

شیخعلیشاهی با اشاره به اقلیم گرم و خشک استان یزد تصریح کرد: در تولید قارچ تمام شرایط از قبیل دما و رطوبت باید کنترل شده باشد و در محیطی سربسته و بودن نور انجام شود و با توجه به آب و هوای گرم و خشک یزد تاکنون تولید قارچ در یزد خیلی موفقیت آمیز نبوده است.

وی ادامه داد: در استان یزد برای موفق شدن در این حیطه باید کاملا به صورت صنعتی تولید قارچ انجام شود و سازمان جهاد کشاورزی نیز اگر فردی به صورت صنعتی و کاملا فنی قصد سرمایه گذاری داشته باشد حمایت های لازم را خواهد کرد و تسهیلات با سود کم نیز به متقاضیان پرداخت می کند.

شیخعلیشاهی تصریح کرد: در بعضی از استان ها به دلیل شرایط آب و هوایی که دارند با حداقل امکانات تولید قارچ را انجام می دهند اما در یزد برای موفق شدن حتما باید تولید قارچ در شرایط کاملا صنعتی انجام شود.

وی ادامه داد: تولیدکنندگان خانگی و کوچکی که در استان فعالیت می کنند اغلب در یک مقطع زمانی کوتاه می توانند کار کنند و در بلند مدت و پیوسته امکان ادامه تولید را ندارند چرا که با گرم شدن هوا بسیاری از این واحدها به مشکل بر می خورند و تعطیل می شوند.

فعالیت تعداد قابل توجهی از تولیدکنندگان خانگی قارچ در یزد

مدیر باغبانی جهاد کشاورزی یزد در خصوص واحدهای کوچک خانگی تولید قارچ در استان گفت: تعداد قابل توجهی از واحدهای کوچک و خانگی هستند که به صورت پراکنده در سطح استان در حال فعالیت هستند اما این واحدها مجوزهای لازم را ندارند و از این رو مورد تایید نمی‌باشند.

شیخعلیشاهی با بیان این که قارچ های فله ای که در مغازه های سطح شهر به فروش می رسد اغلب از تولیدات خانگی است اظهار داشت: هر چند آمار دقیقی از واحدهای کوچک تولیدکننده قارچ در استان وجود ندارد اما برآورد می شود تولید سالانه  این واحدها بین 200 تا 250 تن باشد.

وی اذعان داشت: واحد تولیدی کمپوست در استان یزد وجود ندارد و به واسطه مصرف بالای آب برای تولید آن توصیه به راه اندازی این نوع واحدها در استان کویری یزد نیز نمی شود و تولیدکنندگان قارچ استان نیز کمپوست مورد نیاز خود را اغلب از استان های تهران، کرج و اصفهان تهیه می کنند.

انتهای پیام/

 




summary-address :
Your Rating
Average (0 Votes)
The average rating is 0.0 stars out of 5.