ID : 6659843
یادداشت

سبک برخورد با پرخاش کودکان


با روش های پیشگیرانه و راههای درمان پرخاشگری کودکان آشنا شوید

به گزارش یزدرسا به نقل از خبرنگار یزدبانو، در گوشه و کنار جامعه و در برخورد با برخی کودکان شاهد وجود رفتارهای پرخاشگرایانه از سوی کودکان هستیم.در برخی مراکز مشاوره نیز شاهد این هستیم که والدین به خاطر درمان پرخاشگری کودکانشان مراجعه می کنند.
دکتر حمید رضا نشان دکترای روانشناسی تربیتی در رابطه با موضوع پرخاشگری کودک در یادداشتی که به این پایگاه خبری ارسال شده درباره راهکارهای عملی در مقابل پرخاش کودکان یادداشتی را نگاشته است:
بچه ها راه حل مقابله با شکست را از برخورد ما با مشکلات یاد می گیرند و امر و نهی های دائم باعث پرخاشگری است و نادیده گرفتن احساسات نیز عواقب خطر ناکی دارد .


*آموزش جرأت ورزی صحیح
کانال اجتماع پسند تخلیه هیجانات کودکان را می توان شامل ورزش،کار هنری، انتقاد و بیان خواسته هابرشمرد. علت برخی رفتارهای ناصحیح دیگران را برای کودکان توضیح دهیم و برای جرأت ورزی و داشتن کلام آرام در مقابل بزرگترها به آنها یاد دهیم که چگونه به دیگران بگویند که با آنها آرام و محترمانه صحبت کند.
کودک به محض برخورد با مانع و عدم توافق و داشتن توقع بالا دچار پرخاشگری می شود . یادگیری آرام صحبت کردن یک بار حاصل نمی شود و به پنج تا هفت بار تمرین نیاز دارد.


* با مدیریت زمان پرخاش را مدیریت کنید
یکی از راه حل های پرخاش کودکان در منزل  ایجاد فضا و تعیین زمان مناسب برای فعالیتهای آنان است.گاهی برای کودک تصور تبعیض وجود دارد و گاهی هم واقعا تبعیض هست و این موجب حس حسادت و پرخاشگری می شود و اطرافیان هم در تشدید آن مؤثرند، مخصوصا با حضور فرزند دوم که در این میان داوری منصفانه مادر و پدر بین بچه ها، تغافل در صورت عدم آسیب و حل مسأله بعد ازآن اثرگذار است.
علت یابی در درمان پرخاش کودکان دارای اولویت است. اول دلیل بوجود آورنده پرخاش را پیدا کنیم تا با آن خوب کنار بیاییم (ناکامی، اختلافات والدین، بیماری خاص و خشونت مدرسه ای و…) زیرا گاهی کودک افسرده نمی داند پرخاشگری اش واکنش افسردگی است و نمی تواند دلیل را بیان کند .
برخی کودکان با رفتار اجتماعی بالا مدام در خانه به خاطر یک خواسته گریه و پرخاش می کنند و این حالت ناآرامی از کودکی بوده که می تواند اکتسابی باشد یا به خاطر تعارضات درونی مثل کم کاری غدد بوجود آمده باشد .


*نحوه ارتباط با کودک در درمان پرخاشگری
بررسی نحوه ارتباط با کودک در درمان پرخاشگری مهم است.  برخی کودکان در مدرسه مشکلی ندارند ولی در منزل مشکل ساز می شوند که در این مورد نیاز به کنترل و نظارت صحیح از طرف والدین است که با تقویت نقاط مثبت به اضافه محرومیت مدیریت شده و تصحیح کردن اعمال از سوی کودک توصیه می شود.


*ایجاد فضای همدلی در خانواده
ایجاد  فضای محبت و همدلی در خانواده را راه کارهای کاهش خشونت می توان برشمرد. بیاییم در مورد این پرخاش ها در منزل با خانواده به مباحثه و نظر خواهی پرداخته و همدلی را در فضای خانه بیشتر سازیم .با محبت کافی و منصفانه و سپردن مسئولیت های مناسب فرصت افکار پرخاشگرانه را از کودکان بگیریم .
با تشویق به موقع خوبی ها به تقویت کارهای مثبت کمک کرده و با تنظیم فعالیت ها، نوشتن خاطرات روزانه، بازی و سرگرمی فضای خشونت را از بین ببریم.

* هرگزنظاره گر تخریب کودک نباشیم
هر رفتار کودک علت دارد: اگر عامل پرخاشگر ی کودک بیماری خاصی است حتما با پزشک کودک در ارتباط باشیم تا اگر لازم به تغییر دارو یا تجویز داروی دیگری است اقدام شود .
در زمانهای آرام کودک رفتار مناسب او تقویت شود و باید عواقب رفتار پرخاشگرانه را به کودک گوشزد کنیم و هرگز نظاره گر تخریب از سوی او نباشیم و او را از فضا دور کرده و حتی شده بر صندلی جدا بنشانید و او را نگه داشته تا آرام شود تا به خود و دیگران آسیب نزند .




summary-address :
Your Rating
Average (0 Votes)
The average rating is 0.0 stars out of 5.