ID : 9462254
گفتگو/علل قیام عاشورا ازمنظر استاد شهید مطهری

سخنان امام حسین(ع) درباره قیام، شبهه مذاکره را رد می کند


در حالیکه امام حسین (ع) علت قیامشان را اصلاح امت رسول الله(ص) و امر به معروف و نهی از منکر عنوان می کنند، چندی است برخی با ایجاد شبهه سعی می کنند این قیام را همسو با اهداف سیاسی خود نشان دهند.

به گزارش یزد رسا، چندی است که برخی با ایجاد شبهه در قیام اباعبدالله الحسین (ع) سعی می کنند آن را با اهداف سیاسی خود و مباحث مذاکره با دشمنان تشبیه کنند.

 

بر آن شدیم برای آشنایی بیشتربا دلائل قیام امام حسین (ع) گفتگویی را با حمیده قدیری خواه یکی از طلاب علوم دینی و دانش پژوه آثار شهید مطهری که در کار تبلیغ و مداحی نیز فعالیت دارند انجام دهیم.


این دانش پژوه کتب استاد مطهری  با استناد به کتاب حماسه حسینی استاد، سه عامل را از نظرشهید مطهری  درشکل گیری قیام عاشورا دخیل دانست  و اظهارداشت : در زمان حکومت امام حسن مجتبی (ع) معاویه یک چهره خوب و ظاهراسلامی داشت و کارهای مسلمانی انجام می داد و دلیلی برای قیام علیه او نبود.


دلایل سکوت امام حسن مجتبی(ع)
قدیری خواه افزود : در این شرایط اگر امام حسن (ع) با او به جنگ می پرداختند مردم چگونه برداشت می کردند؟ آنها با خود حساب می کردند که کارهای اسلام که دارد پیش می رود چه فرقی می کند و چه کسی رأس حکومت باشد و نیز چون معاویه بر سر قتل عثمان همه را مجازات کرده بود چهره خوبی از خود به جا گذاشته بود و در این شرایط جنگ به نفع اسلام نبود و امام به ناچار صلح تحمیلی را پذیرفتند.


دلیل 10 سال سکوت امام حسین(ع) پس از شهادت برادر
وی با یادآوری این مطلب که امام حسین (ع ) نیز صلح تحمیلی را ده سال با معاویه ادامه دادند؛ خاطرنشان کرد :  در عین حالی که امام حسین (ع) در این دوران بارها اخطارمی دادند و می گفتند حکومت از آن ماست و شما غاصب خلافت هستید ولی هنوزهم دلیلی برای جنگ وجود نداشت زیرا مردم به آن حد از پختگی نرسیده بودند و معاویه هم ظاهراسلامی را رعایت می کرد و مردم هم که تحقیقی در باطن اعمال او نمی کردند به این شرایط  قانع بودند.


این کارشناس مذهبی درادامه  تصریح کرد : شرایط صلح ادامه داشت تا اینکه معاویه از دنیا رفت  و این خبر به مدینه رسید و یزید پیکی به سوی حاکم مدینه فرستاد که باید از سران مدینه بیعت گرفته شود تا خیالش از بابت اینکه کسی قیام نکند راحت باشد و امام حسین (ع) هم  به عنوان یکی از سران مدینه محسوب می شدند ولی حاضر به بیعت نشد و دلیلشان هم این بود که یزید ظاهر اسلام را رعایت نمی کند .


قدیری خواه در بیان مفاسد یزید برخی از اعمال او را برشمرد و اظهارداشت : می دانید که یزید علنا شراب خواری می کرد و میمون باز و زن باره بود و دلیل آن هم بزرگ شدن در سیستمی مسیحی بود به این صورت که در سوریه  و شام در همسایگی مسیحیان بودند و او اینگونه رشد کرده بود .


بیعت نکردن با یزید شروع قیام اباعبدالله
وی گفت : امام حسین (ع) در این شرایط فرمودند: اگرهیچکس با من همراه نشود من قیام می کنم و به این ترتیب بیعت نکردن با یزید یک عامل قیام عاشورا از نظرآغازکننده بودن آن است.


این دانش پژوه آثار استاد مطهری در ادامه با تأکید بر این مطلب که امام (ع) برای نجات دین خدا بر قیام با یزید اصرارداشتند ابراز داشت : ابن عباس پسرعموی ایشان به امام گفت : اگرنمی خواهید بیعت کنید لااقل به اطراف کوهستانهای یمن بروید و از یزید دور باشید و جان خود و خانواده تان را به خطر نیندازید اما امام می خواستند برای نجات دین اسلام، کاری کنند کارستان و این پیشنهاد را قبول نکردند و از مدینه خارج شد و به طرف مکه حرکت کردند .


دلایل انتخاب مکه به عنوان نقطه شروع حرکت قیام اباعبدالله
قدیری خواه در بیان انتخاب مکه از سوی امام حسین (ع) برای شروع قیام از دیدگاه شهید مطهری گفت: اینکه چرا امام حسین (ع) مکه و موسم حج را برای قیام خود انتخاب کردند استاد شهید مطهری دلائلی را برای آن ذکر می کنند ازجمله اینکه دراین زمان مردم ازاقصی نقاط  دنیا برای زیارت می آمدند و این بهترین فرصت برای تبلیغ دین که داشت ازبین می رفت بود و دیگراینکه امام می توانستند برای قیامشان یارجمع کنند و نیز امن بودن شهر مکه باعث شد ایشان با خانواده به این شهرکوچ کنند.


چرا امام حسین به سمت کوفه حرکت کرد؟
وی ادامه داد : امام حسین (ع) حدود یک ماه در مکه ماندند و بعد به طرف کوفه حرکت کردند حالا چراعزم کوفه نمودند؟ عامل دوم قیام امام حسین (ع) دراینجا خود را نشان می دهد و آن رسیدن نامه های فراوان از سوی کوفیان با این مضامین بود که یا حسین به سوی ما بیایید که میوه های ما رسیده و باغستانهایمان سبزشده و ما منتظر شماییم و این انتظارمعنایش این بود ما که حکومتی به رهبری شما می خواهیم و از ظلم یزید خسته شده و آماده یاری هستیم و این عامل در جایگاه جهت گیری قیام قرارمی گیرد.


اتمام حجت برای همه انسانها درطول تاریخ
این طلبه علوم دینی درپاسخ به این پرسش که با توجه به علم امام حسین(ع) مبنی برعدم وفای کوفیان به عهد خود چرا به دعوت آنان پاسخ دادند تبیین کرد : علت این است که زمانی افرادی مثل ما در تاریخ می آیند و اینگونه قضاوت می کنند که امام حسین (ع) چرا دعوت کوفیان را اجابت نکرد شاید یاری اش می کردند در حقیقت امام با اینکار به پرسش تاریخ از خود  پاسخ می دهد که من دعوت کوفیان را اجابت کردم ولی آنان تنهایم گذاشتند و در این صورت است که امام با وجود علم به این بی وفایی ناچار به اجابت این دعوت بودند.


قدیری خواه به مهمترین علت قیام حسینی پرداخت و گفت : اما عامل سوم قیام حسینی امر به معروف و نهی از منکر بود که در سخنان امام حسین (ع) هست که دین اسلام وارونه شده است مثل بیان امیرمؤمنان که در زمان خود فرمودند: دین در این زمان همچون پوستین وارونه ای شده و از مسلمانی جز اسمی باقی نمانده است .


بیان  روشن اهداف در سخنان امام حسین (ع) شبهه قیام برای مذاکره را رد کرده است
وی به وصیت نامه مهم امام حسین (ع) به  برادرشان محمد بن حنفیه اشاره کرد و خاطرنشان نمود : امام حسین (ع) علت قیامشان را در این وصیت نامه اینگونه ذکرمی کنند که برای اصلاح امت جدم قیام نمودم و با نقل حدیثی از جد گرامی شان که در شرایطی که یک حاکم فاسد ستمگر در رأس حکومت است برهر مؤمن مسلمانی واجب است قیام کند اینگونه استناد می کنند که قیام در این شرایط نه تنها بر من حسین که بر هر مؤمنی واجب است تا امروز که ما این کلمات را می خوانیم نگوییم امام حسین (ع)برای مذاکره رفته بودند .


امربه معروف ونهی ازمنکرمهمترین هدف قیام امام حسین (ع)
این طلبه علوم دینی دربخشهای پایانی این گفتگو تأکید کرد : در حقیقت عامل اصلی قیام حسینی همان امر به معروف و نهی از منکربود و عدم بیعت، آغاز کننده قیام و دعوت کوفیان جهت دهنده  آن بود .
قدیری خواه یاد آورشد : یادمان باشد آن وقایعی را که در پی این جریان می آید  ازجمله شهادت جانسوز جگرگوشه رسول خدا (ص) همه و همه به خاطرامر به معروف و نهی از منکربود.


بهترین سیاست درثبت عاقلانه قیام حسینی
وی ضمن دعوت همگان به الگوگیری از این قیام تأکید کرد :  نواحی مهمی که در رابطه با جریان عاشورا در اسناد تاریخ است چون شامات وعراقین و حجازو حرکت امام حسین (ع)  از مکه به سمت کوفه و اسارت اهل بیت علیهم السلام در شام و شهادت 72 تن از بهترین یاران امام حسین (ع) بهترین کار از سوی ایشان برای ثبت عاقلانه این قیام بود.

منبع: یزدبانو
انتهای پیام/ ع ب




summary-address :
Your Rating
Average (0 Votes)
The average rating is 0.0 stars out of 5.