ID : 10655171
منصوری آرانی:

سخنرانی اوباما جایگاه و نقش ایران در معادلات منطقه را نشان داد


عضو کمیسیون امنیت ملی مجلس: اینکه اوباما در نطقش از وتوی هر تحریم دیگری علیه ایران خبر می‌دهد یعنی اینکه آمریکا و ۵ کشور دیگر، به شدت به توافق نیاز دارند.

به گزارش یزدرسا به نقل از نسیم ،عباسعلی منصوری آرانی، عضو کمیسیون امنیت ملی مجلس، رئیس‌جمهور آمریکا در نطق اخیرش گفت که هرگونه تحریمی بر علیه ایران را وتو می‌کنم و این نشان می‌دهد که آمریکا به طور اختصاصی و همه کشورهای  1+5 نیازمند این مذاکرات و توافق هستند.


وی همچنین افزود: سخنرانی اوباما جایگاه و نقش ایران در معادلات منطقه را نشان داد. این سخنرانی نشان داد که جمهوری اسلامی ایران به عنوان یک کشوری باثبات در منطقه است و نقش بی‌بدیلی را در معادلات خاورمیانه و دنیا بازی می‌کند. اینکه اوباما در نطقش از وتوی هر تحریم دیگری علیه ایران خبر می‌دهد یعنی اینکه آمریکا و 5 کشور دیگر حاضر در مذاکرات به شدت به توافق نیاز دارند. در روابط بین‌الملل این نقش و عمل‌گری بسیار مهم است. طبیعی است که آنها مواردی را در سخنرانی‌هایشان بیان کنند اما مهم این است که در پشت میز مذاکرات نوع برخوردشان چیست؟. ما بر مبنای فرمایشات مقام معظم رهبری به تیم مذاکراه کننده اعتماد داریم و فکر می‌کنیم که تیم مذاکره کننده باید تمام تکنیک‌ها و تاکتیک‌ها را در چارچوب منافع ملی و رعایت خط قرمزها عملیاتی کند.


منصوری آرانی ادامه داد: آنچه که تا الآن شاهدش بودیم این است که در نقطه‌ای قرار نداریم که نه صفر باشد نه صد. مذاکرات باید ادامه پیدا کند تا بتوانیم بر اساس اصول تعریف شده به حقوق خود برسیم.


عضو کمیسیون امنیت ملی مجلس افزود: ما تا ندانیم در مذاکرات چه می‌گذرد نمی‌توانیم قضاوت کنیم و بر اساس احتمالات صحبت کنیم. واقعیت این است که کسی به جز شورای عالی امنیت ملی نمی‌داند در پشت میز مذاکرات حول چه محورهایی گفتگو می‌شود. لذا ورود به گمانه‌زنی‌ها را خیلی صواب نمی‌دانم.


نماینده مردم کاشان در مجلس ادامه داد: روابط بین‌الملل بین نشستن و راه رفتن، رسمی بودن و غیر رسمی بودن تفاوتی قائل نمی‌شود مگر اینکه متون گفتگوها مشخص باشد. شما ممکن است پشت میز مذاکرات بنشینید و دو نفر در مورد مهمترین موضوعات تصمیم‌گیری کنند و منافع یکی در آن لحاظ شود و منافع دیگری در آن لحاظ نشده باشد و ممکن است که به گفتگوهای بسیار ساده طرح شود و اصلاً روی موضوع خاصی گفتگو نشود.


وی در پایان خاطر نشان کرد: ما نمی‌توانیم بگوییم که آن پشت میز نشستن با طمأنینه‌تر از پیاده‌روی و پیاده‌روی پررنگ‌تر از پشت میز نشستن باشد. بنابراین ما باید از مفاد گفتگوها چه در پشت میز مذاکره و چه در پیاده‌روی مطلع شویم. مهم آن محتوای گفتگوها هست نه شکل رفتاری آنها.

 

انتهای پیام/ص




summary-address :
Your Rating
Average (0 Votes)
The average rating is 0.0 stars out of 5.