ID : 10607710
مدیر دفتر حفاظت و بهره برداری شرکت آب منطقه ای ؛

سهم 98 درصدی بخش کشاورزی خاتم از آب های زیر زمینی


مدیر دفتر حفاظت و بهره برداری شرکت آب منطقه ای یزد گفت: افزون بر 98 درصد آب های زیرزمینی شهرستان خاتم در بخش کشاورزی استفاده می شود .

به گزارش یزد رسا، طنین خاتم به نقل از روابط عمومی آب منطقه ای استان یزد نوشت: محمد رضا حکیمی در نشست نمایندگان چاه های کشاورزی شهر مروست با مدیران آب منطقه ای یزد گفت: با برداشت بی رویه از سفره های آب زیرزمینی شاهد افت سطح آب، خشک شدن قنات ها، افزایش هزینه های استحصال، تغییر کیفیت و غیراقتصادی شدن کشاورزی هستیم که در نهایت با نشست زمین، سفره آب زیرزمینی از بین می رود.

مدیر دفتر حفاظت و بهره برداری شرکت آب منطقه ای یزد گفت: افزون بر 98 درصد آب های زیرزمینی شهرستان خاتم در بخش کشاورزی استفاده می شود .

وی مجموع منابع آبی مروست را 337 مورد بیان و اظهار داشت: 69 حلقه چاه عمیق، 203 حلقه چاه نیمه عمیق، 49 رشته قنات و 16 دهنه چشمه در مروست وجود دارد.

حکیمی با بیان اینکه یکی از راه های مدیریت مصرف آب نصب کنتور هوشمند است گفت : تمام چاه ها باید مجهز به کنتور هوشمند شوند.

مدیر حفاظت و بهره برداری شرکت اعلام کرد: در شهر مروست 17 دستگاه کنتور هوشمند نصب، 26 قرارداد منعقد و 34 حلقه چاه جهت نصب کنتور هوشمند به پیمانکار معرفی شده اند.

حکیمی خاطر نشان نمود: با نصب کنتور هوشمند مدیریت مصرف آب کشاورزی به کشاورزان واگذار می شود .

امام جمعه مروست هم در این نشست گفت: کنتور هوشمند باید عادلانه و بدون تبعیض برای همه نصب شود.

حجت الاسلام سیدعلی حسینی افزود: مسئولان باید به افراد محروم بیشتر توجه و برای حل مشکلات آنها پیش قدم شوند.

حسینی با اشاره به اینکه باید مدیریت مصرف آب زودتر در دستور کار قرار می گرفت گفت: در گذشته با حفر پنج متر چاه، آب استحصال می شد ولی امروزه باید چاهی به عمق 80 متر حفر شود تا به آب دسترسی پیدا کنیم.

امام جمعه مروست مردم این شهر را مردمی رنج دیده و زحمت کش خواند و بیان کرد: هر پیشنهادی که از سوی مسئولان برای مصرف بهینه آب کشاورزی مطرح شود، مردم می پذیرند.

رئیس دادگاه عمومی مروست هم با اشاره به این مطلب که شبکه های آب شرب و بهداشت باید از هم جدا شود گفت: برنامه ریزی و اجرای چنین طرح هایی به عهده مسئولان می باشد اما بعضی از مسائل به دست مردم و با حمایت و همکاری مسئولان قابل اجرا است.

اکبر فلاح زاده یادآور شد: آبی که امروز ما از آن استفاده می کنیم از سهم نسل گذشته، امروز و آینده است و متأسفانه نسل امروز نه تنها از سهم نسل گذشته استفاده نموده بلکه از سهم نسل آینده هم نمی گذرد.

این مسئول ادامه داد: اگر با همین شیوه از آبهای زیرزمینی استفاده شود کشاورزی از بین می رود و این کشاورزان هستند که زیان می بینند.

در ادامه بخشدار مروست از در مدار قرار گرفتن پنجمین چاه آب آشامیدنی خبر داد و افزود: با برداشت های بی رویه از منابع آب زیرزمینی چاه های آب با کاهش آبدهی روبرو شده به طوری که سال گذشته آبدهی چاه آب شرب مروست 37 لیتر در ثانیه و اکنون به 7 لیتر در ثانیه رسیده است.

علیرضا فلاحتی بیان نمود: بهترین منطقه و بیشترین کشاورزی در شهرستان خاتم صورت می گیرد و به تبع آن بیشترین مصرف آب کشاورزی هم در این منطقه است بنابر این بیشترین صرفه جوئی را هم ما باید داشته باشیم.

رییس جهاد کشاورزی مروست نیز یادآور شد: مدیریت آب برای جهاد اقتصادی، توسعه و شکوفائی اقتصادی مسئله ای اساسی است.

بهروز بشنه ای تأکید نمود: با اجرای سیستم های نوین آبیاری و کشت گیاهان کم آبخواه از اسراف آب جلوگیری می شود و ما در مدیریت مصرف آب به هر روش علمی که بتوان مصرف بهینه داشت نیازمندیم.
انتهای پیام/ع




summary-address :
Your Rating
Average (0 Votes)
The average rating is 0.0 stars out of 5.