ID : 9167856
به مناسبت 8آبان روزنوجوان/يك روانشناس یزدی هشدار داد

شبكه‌هاي اجتماعي و ماهواره پناهگاه نوجوانان درشرايط بحرانی/ ایجاد نشاط اجتماعی یک فاکتور مهم در تفریح


يك روانشناس یزدی با بیان این که نوجوانان امروزی در شرايط بحراني زندگي خود به شبكه‌هاي اينترنتي و اجتماعي و ماهواره پناه مي‌برند، مهمترین راه پیشگیری از انحراف نوجوانان از مسیر زندگی را ایجاد محیطی امن و آرام در خانواده و فضایی غني از اوقات فراغت همراه با برنامه‌هاي سالم ذکر کرد.

 

به گزارش یزد رسا، یك روانشناس با بیان این که نوجوانان امروزی در شرايط بحراني زندگي خود به شبكه‌هاي اينترنتي و اجتماعي و ماهواره پناه مي‌برند، مهمترین راه پیشگیری از انحراف نوجوانان از مسیر زندگی را ایجاد محیطی امن و آرام در خانواده و فضایی غني از اوقات فراغت همراه با برنامه‌هاي سالم ذکر کرد.

حميده قائني‌زاده در گفت وگو با ایسنا، در مورد مهمترين آسيب‌هايي كه در سنین نوجوانی مطرح است، اظهار کرد: امروزه نوجوانان با آسيب‌هاي اجتماعي نوپديد از جمله مصرف مواد مخدر صنعتي و عوارض ناشي از مصرف نادرست از شبكه‌هاي اجتماعي و تلفن همراه و غيره بيشتر مواجه هستند و احتمال مورد سوء استفاده قرار گرفتن توسط برخي كاربران ابزارهاي جديد عصر، از آنها بيشتر است.

وي ادامه داد: نوجوانان امروز در هر لحظه از زندگي‌شان با مطالب و نوشته‌ها و افراد زيادي در شبكه‌هاي اينترنتي و اجتماعي روبرو هستند و معمولاً در شرايط بحراني زندگي خود به اين ابزارهاي در دسترس پناه مي‌برند.

کارشناس امور آسیب دیدگان بهزیستی استان همچنین  افزود: البته با توجه به اين كه اين موقعيت‌ها از لحاظ رواني و هيجاني، مستعد پذيرش نوجوانان در هر موضوعي هستند، به سادگي از آنان سوء استفاده و نوجوانان را دستخوش مسائل اجتماعي مي‌کنند.

وي با بیان این که آسيب‌هاي اجتماعي در عصر حاضر محدوده جنسي، سني و منطقه خاصی را شامل نمي‌شود، گفت: البته ممكن است يك آسيب اجتماعي در مناطق خاصي به شكل بومي رايج شود و در این بین نوجوانان با توجه به ويژگي‌هاي خاص دوران زندگي براي تجارب خاصی، خطر كنند.

 

آسيب‌هاي اجتماعي از خانواده‌ها شروع مي‌شود

قائني‌زاده در ادامه با بیان این که براي بيان راهكار در این رابطه بايد به علل پيدايش موضوع بازگشت، تاکید کرد: هر آسيب اجتماعي در موقعيت‌ها و در مورد افراد مختلف، دلايل خاص خودش را دارد اما به طور كلي آسيب‌هاي اجتماعي از خانواده‌ها شروع مي‌شود به نحوی که خانواده‌هاي از هم گسيخته، مستعد پذيرش و پرورش آسيب‌هاي اجتماعي هستند.

وی خاطرنشان کرد: تلاش برای حفظ انسجام خانواده و تقويت روابط مناسب والدين با يكديگر و فرزندان، از مهمترين شيوه‌هاي پيشگيري از انواع آسيب‌هاي اجتماعي است؛ اگر چه نبايد نقش مهارت‌هاي زندگي را در واكسينه‌سازي افراد در ابتلا به آسيب‌هاي اجتماعي ناديده گرفت.

وي اضافه کرد: علل شخصيتي، اختلالات درمان‌نشده‌ي دوران كودكي و مسائل اجتماعي و غيره نيز از عوامل تأثيرگذار در آسيب‌هاي اجتماعي هستند لذا والدين بايد فرزندانشان را براي روبه‎‎رو شدن با مسائل اجتماعي آماده سازند و در مراحل حساس سني همراهي کنند.

 

شبكه‌هاي ماهواره‎‎ای تشديدكننده مشکلات

اين روانشناس با اشاره به اثرات مخرب شبكه‌هاي ماهواره‌اي و محيط‎‎های مجازي، گفت: تأثيرات مخرب ماهواره‌ها و محيط‎‎های مجازي در خانواده‌هايي كه انسجام ندارند، بيشتر است و به نظر مي‌رسد که اغلب اعضاي اين خانواده‌ها به منظور  پر كردن خلأ عاطفي موجود در خانواده و حفظ ظواهر موجود، خود را در پشت نقاب‌هاي الگوبرداري شده از اين شبكه‌ها پنهان مي‌كنند.

وی افزود: در واقع شبكه‌هاي مخرب مجازي در اين قبیل خانواده‌ها، علل ايجاد مسائل خانوادگي و اجتماعي نيستند بلكه به عنوان عامل تشديدكننده و آشكارساز محسوب مي‌شوند.

وی عنوان کرد: اگر چه نقش اين شبكه‌ها را به صورت ناخودآگاه بر دیگر خانواده‌ها نیز نمي‌توان ناديده گرفت و چگونگي اين تأثير، بحث تخصصي خود را مي‌طلبد ولی در مجموع با توجه به خطراتي كه ين شبكه‌ها، فرزندان ما را تهديد مي‌كند، لازم است تمهيداتي براي مقابله با این موضوع انديشيده شود كه آگاهي‌سازي و اطلاع‌رساني به همه مردم و فرزندان از جمله مهمترين راه‌حل‏‏ها است.

 

پیشگیری با ایجاد محیطی غني از اوقات فراغت سالم

قائني‌زاده خاطرنشان کرد: والدين الگوي فرزندان هستند و نقش مهم اين الگوهاي اصلي را در يادگيري فرزندان نمي‌توان ناديده ‌گرفت، بنابراین ايجاد محيطي امن و آرام و غني از اوقات فراغت همراه با برنامه‌هاي سالم، از انحراف كودكان و نوجوانان در مسير زندگي جلوگيري مي‌كند.

كارشناس امور آسيب‌ديدگان اجتماعي بهزيستي استان گفت: بدون شك زياد بودن اماكن رفاهي و تنوع در برنامه‌هاي اوقات فراغت به منظور كنترل و كاهش آسيب‌هاي رواني و اجتماعي، يكي از راه‌حل‌هاي مؤثر است.

وی ذکر این نکته اساسی را كه سبك‌زندگي مردم در گذراندن اوقات فراغت‎‎شان چگونه بايد باشد را نیز مهم خواند و افزود: متاسفانه حتی وقتي جوانان و كودكان از فضاي سبز پارك‌ها براي ورزش و بازي استفاده مي‌كنند، برخي از همين فضا براي برنامه‌هاي ديگر و ترويج مسائل اجتماعي بهره مي‌برند لذا خانواده‌ها باید براي پركردن اوقات فراغت فرزندان خود، برنامه‌هاي غني و سالمي داشته باشند و محيط و وسايل تفريحي را خلاقانه و متناسب با نيازهاي خود و فرهنگ خانوادگي‎‎شان تدوين کنند.

 

ایجاد نشاط اجتماعی یک فاکتور مهم در تفریح

این روانشناس بالینی عنوان کرد: البته هر فرد تنها شخصي است كه مي‌تواند از همه نيازها و تمايلاتش آگاه باشد و شيوه تخليه هيجاناتش را بداند، بنابراين بهترين شيوه تفريحي و برنامه فراغت را خود فرد مي‌تواند برنامه‌ريزي كند و با در نظر گرفتن هنجارهاي اجتماعی و مسائل اخلاقي وغيره آن را به اجرا در آورد.

قائني‌زاده در پایان نیز با بیان این که تفريح سالم، معيارهاي خاص خود را دارد به نحوی که بايد منجر به آرامش رواني فرد و اجتماع شود، تاکید کرد: به عبارتی فاكتور مهم در تفريح، ايجاد نشاط اجتماعي است به طوری که تفريح سالم بايد باعث رونق، پويايي رواني و جمعي شود و توانايي‌هاي فرد را شكوفا و تقويت کند؛ اگر چه دستيابي به اين هدف‌ها براي هر فرد متفاوت و تا حدي منحصر به فرد است.




summary-address :
Your Rating
Average (0 Votes)
The average rating is 0.0 stars out of 5.