ID : 864687
مدیر کل سیاسی و انتخابات استانداری یزد:

شرط قانونی، برگزاری انتخابات میان دوره ای تفت و میبد را منتفی کرد


مدیر کل سیاسی و انتخابات استانداری یزد در خصوص فوت حجت الاسلام یحیی زاده نماینده مردم تفت و میبد و خالی ماندن کرسی نماینده مردم این شهرستان ها در مجلس گفت: طی پی گیری هایی که با وزارت کشور انجام دادیم چون شرایط قانونی برای کاندیداها فراهم نیست بنابراین نمی توانیم به صورت همزمان انتخابات میان دوره ای مجلس را با انتخابات ریاست جمهوری و شوراها برگزار کنیم.

به گزارش خبرنگار یزد رسا، صبح امروز مدیر کل سیاسی و انتخابات استانداری یزد در نشست خبری ستاد انتخاباتی کشور که در استانداری یزد برگزار شد ضمن تسلیت ایام فاطمیه و رحلت حجت الاسلام و المسلمین اظهار داشت: بیست و یک شهر در استان وجود دارد که طبق قانون انتخابات شوراها، با توجه به اینکه شهر یزد جمعیت آن بالای 200 هزار نفر است،  تعداد اعضای شورا آن از 9 نفر به سیزده نفر افزایش می یابد، همچنین اردکان و میبد با توجه به اینکه جمعیت آن ها بین 50 تا 100 هزار نفر است اعضای شورای شهر آن ها به 9 نفر می رسد.

وی افزود: شورای هفت نفره در مهریز، بافق، ابرکوه و حمیدیا تشکیل شده و بقیه شهرها شورای 5 نفره ای را تشکیل می دهند.

مهدی تقوایی در خصوص فوت حجت الاسلام یحیی زاده نماینده مردم تفت و میبد و خالی ماندن کرسی نماینده مردم این شهرستان ها در مجلس گفت: طی پی گیری هایی که با وزارت کشور انجام دادیم چون شرایط قانونی برای کاندیداها فراهم نیست بنابراین نمی توانیم به صورت همزمان انتخابات میان دوره ای مجلس را با انتخابات ریاست جمهوری و شوراها برگزار کنیم.

تقوایی در خصوص شرط قانونی برگزاری انتخابات میان دوره ای گفت: با توجه به اینکه برگزاری انتخابات میان دوره ای مجلس برای انتخاب یک نماینده جدید نیازمند استعفای نماینده،حداقل 6ماه قبل را دارد و به منظور پیش گیری از ضایع شدن حق کاندیدا های احتمالی برگزاری انتخابات میان دوره ای مجلس منتفی است.

 

وی افزود: 18 روستای با جمعیت بالای 1500 نفر داریم که انتخابات در آن ها برگزار  و شورای 5 نفره در آن ها تشکیل می شود و بقیه روستاهای با جمعیت زیر 1500 نفر شورای 3 نفره تشکیل می دهند.

مدیر کل سیاسی و انتخابات استانداری یزد با اشاره به اینکه ملاک جمعیت، سرشماری سال 90 است گفت: برخی از نواحی در استان ممکن است جمعیت شان کم یا زیاد شده باشد که تغییرات متناسب با آن انجام می شود

تقوایی در خصوص مدرک کاندیداهای انتخابی شوراها در روستا گفت: برای روستاهای زیر 200 خانوار ملاک انتخاب شوندگان علاوه بر شرایط عمومی، سواد خواندن و نوشتن است و برای روستا های بالای 200 خانوار مدرک حتماً باید دیپلم باشد.

وی در خصوص مدرک کاندیداهای شهر گفت: برای شهر های زیر 20 هزار نفر مدرک فوق دیپلم و بالی 20 هزار نفر شرط ورود لیسانس است.

تقوایی خاطر نشان کرد: ده هیئت اجرایی در شهرستان های استان یزد وجود دارد و 19 هیئت اجرایی در بخش ها که هر هیئت اجرایی شمل  11 نفره می باشند و از امروز با توجه به هماهنگی های انجام شده در فرمانداری و بخشداری ها هئیت های اجرایی تشکیل می شوند.

مدیر کل سیاسی و انتخابات استانداری یزد در خصوص مکانیزه شدن فرآیند انتخابات گفت: مراحل انتخابات به جز مرحله اخذ رای به صورت مکانیزه انجام می شود و حتی امضا بخشداران و فرمانداران نیز به همین صورت انجام می شود.

وی گفت: با توجه به اینکه ممکن است ابهاماتی در روند اجرای انتخابات وجود داشته باشد هیئت نظارت که ریاست آن بر عهده ی محمد صالح جوکار نماینده مردم یزد و صدوق و دبیر آن بر عهده علیخانی است افراد می توانند سئولات خود را مطرح و پاسخ خود را دریافت کنند.

 

 

 

 

 




summary-address :
Your Rating
Average (0 Votes)
The average rating is 0.0 stars out of 5.