ID : 18727863
قوزِ بالا قوز بیکاران!

شرکت هایی که به اسم کاریابی کلاهبرداری می کنند


متاسفانه اشتیاق جوانان برای پیدا کردن شغل مناسب و فشارهای ناشی از بیکاری دستاویز سوء استفاده برخی سودجویان شده است.

به گزارش یزد رسا به نقل از عصر فرهنگ، نرخ بیکاری عمومی کشور در پاییز امسال ۱۰.۷ درصد و تعداد بیکاران مطلق که تاکنون حتی امکان یک ساعت کار را نیافته اند، ۲ میلیون و ۶۴۶ هزار نفر بود. با این حال، می توان چهره بحران بیکاری را در بین جویندگان اصلی شغل یعنی جوانان زیر ۳۰ سال دید که براساس آمارهای ارائه شده از سوی مرکز آمار ایران این نرخ تا ۷۴.۸ درصد هم رسیده است.
اما متاسفانه اشتیاق جوانان برای پیدا کردن شغل مناسب و فشارهای ناشی از بیکاری دستاویز سوء استفاده برخی سودجویان شده است. این افراد با ایجاد شرکت و با اسم کار تضمینی اقدام به تبلیغ گسترده می کنند. متقاضیان برای استخدام باید با پرداخت هزینه یک دوره آموزشی را گذرانده و در امتحانات این دوره نمره قبولی را کسب کنند. نکته اینجاست که تضمینی برای قبولی در این امتحانات نیست و در هر صورت شرکت های مذکور می توانند با این بهانه که افراد متقاضی در آزمون نمره قبولی را کسب نکرده اند آن ها را از سر خود باز کنند. در این میان سود حاصل از کلاس های آموزشی به جیب شرکت ها می رود و افراد جویای کار نیز دست از پا درازتر به نقطه اول بر می گردند با این تفاوت که هم هزینه و هم وقتشان هدر رفته است.
نمونه این شرکت ها در اطراف ما بسیار است. برای مثال یک شرکت مدعی است که با آموزش حسابداری تمامی متقاضیان را به صورت تضمینی به بازار کار وارد می کند. فقط کافی است متقاضیان 250 هزار تومان ناقابل پرداخت کنند و در آزمون های این شرکت نمره قبولی دریافت کنند.
مشخص است که این شرکت هر چقدر هم خوب فعالیت کند باز هم نمی تواند در چند جلسه حسابدارانی تربیت کند که از فارغ التحصیلان رشته پر طرفدار حسابداری آن هم با چند سال درس خواندن پیشی بگیرند. در ثانی این شرکت می توانست در قبال دریافت حق الزحمه، فارغ التحصیلان بیکار حسابداری را استخدام کند نه اینکه کلاس آموزشی بگذارد. شاید اعتراضات فریب خوردگان باعث شده است که دفتر این شرکت در چند سال فعالیت 3 بار عوض شود!
مساله اینجاست که شرکت هایی که با تحمیل کلاس های خود آن هم به افراد بی کار و علی القاعده بی درآمد روزگار می گذرانند در شهر و دیار ما کم نیستند. تنها راه، در خلا برخورد قانونی با چنین شرکت هایی؛ هوشیاری افراد جویای کار و اطلاع رسانی است.




summary-address :
Your Rating
Average (0 Votes)
The average rating is 0.0 stars out of 5.