ID : 10574416
سرپرست نمایندگی میراث فرهنگی خاتم خبر داد

شناسایی نقوش صخره ای ۴هزار ساله در نزدیکی کوه «خانه خدا» در خاتم


سرپرست نمایندگی میراث فرهنگی، ‌ صنایع دستی و گردشگری خاتم از شناسایی نقوش صخره‌ای در نزدیکی کوه «خانه خدا» در شهرستان خاتم استان یزد خبر داد.

به گزارش یزد رسا، حمید مشتاقیان سرپرست نمایندگی میراث فرهنگی، ‌ صنایع دستی و گردشگری خاتم از کشف و شناسایی اولین نقوش صخره ای در منطقه هرات و مروست در نزدیکی کوه خانه خدا با قدمت تقریبی چهار هزار سال خبر داد.

به گزارش به نقل از روابط عمومی میراث فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری استان یزد، مشتاقیان عنوان کرد: یک محوطه تاریخی در نزدکی کوه «خانه خدا» که تخته سنگهایی با نگاره های متنوع در آن وجود دارد در کنار رودخانه فصلی واقع شده است که این منطقه از نظر اقلیمی جزو مناطق دارای آب و هوای بیابانی و موقعیت پایکوهی و دشتی است و بر روی تخته سنگ های آهکی سیاه رنگ، نگاره های زیادی حک شده است.

مشتاقیان افزود: به طور کلی در محدوده یاد شده حدود ۱۰۰ تخته سنگ منقوش شناسایی شده که برخی از تخته سنگ ها حاوی مجموعه ای از نگاره های متنوع از جمله بز کوهی، انسان ایستاده، انسان اسب سوار، دست انسان، اسب و ... است که بدون هیچ رابطه معنایی تنها در کنار هم ایجاد شده اند.

وی عنوان کرد: همچنین بعضی از تخته سنگ ها در زمان های مختلف مورد استفاده قرار گرفته و نقوش جدید در کنار نگاره های قبلی ایجاد شده اند که تقدم و تأخر نگاره ها مشخص است.

مشتاقیان تصریح کرد: این نقوش با استفاده از یک شی نوک تیز بر روی سنگ ها حک شده و تاریخ گذاری این محوطه با توجه به نقوش بزکوهی با سبک طبیعت گرایانه و در مقایسه با نقوش دیگر نقاط کشور به محدوده هزاره دوم قبل از میلاد باز می گردد.

مشتاقیان خاطرنشان کرد: این نقوش به عنوان اولین نقوش صخره ای شهرستان خاتم دیده شده اند که در نوع خود بی نظیرند و نشان دهنده اهمیت منطقه در دوران مختلف تاریخی است.

وی افزود: با مطالعه بر روی نگاره‌های صخره ای این شهرستان می توان به شواهدی از دوره های فرهنگی کهن در شهرستان خاتم پی برد که مستلزم مطالعه و بررسی دقیق باستان شناسی در این منطقه خواهد بود.

انتهای پیام/ع






summary-address :
Your Rating
Average (0 Votes)
The average rating is 0.0 stars out of 5.