ID : 9926089
تقدیر دکتر جوکار از برگزارکنندگان کنگره شهید پاکنژاد:

شهید پاکنژاد تربیت و تزکیه نفس را مقدم بر تعلیم قرارداد/ دکتر پاکنژاد الگویی اثر بخش برای مشتاقان به سعادت بود


پاکنژاد، مردی از نژاد پاکان، فریاد رسی برای محرومین و دردمندان، الگویی برای خدمت بی ریا، مبارزی ژرف نگر و بصیر به تعالیم دینی،رابط و معتمدی امین با حوزه های علمیه و مراجع تقلید و در یک کلام ایثارگری عاشق به ولایت و اهداف نظام مقدس جمهوری اسلامی بود.

به گزارش یزد رسا، دکتر محمد صالح جوکار نماینده مردم یزد و اشکذر در مجلس شورای، با انتشار بیانیه ای ضمن پاسداشت مقام شهید سید رضا پاکنژاد، از دست اندرکاران برگزاری کنگره این شهید بزرگوار تجلیل کرد. متن پیام به این شرح است:

 

بسم الله الرحمن الرحیم

«فلیقاتل فی سبیل الله الذین یشرون الحیوه الدنیا بالاخره و من یقاتل فی سبیل الله فیقتل او یغلب فسوف نوتیه اجراً عظیم»

درود و صلوات خود را تقدیم می نماییم به ساحت مقدّس انبیاء الهی، پیامبر اعظم(ص)، اهل بیت عصمت و طهارت (ع) و بویژه آخرین وصی آنان امام عصر(عج)، خداوند متعال را سپاسگزاریم که نظام مقدس جمهوری اسلامی با دست توانمند و نشأت گرفته از قدرت الهی و با انفاس قدسی حضرت امام (ره) بنا نهاده شد، تا نه تنها ملت با عظمت ایران اسلامی بلکه جهان را امیدوار به برچیده شدن ظلم و ستم و برپایی حکومت عدل الهی نماید.

 

با درود به روح پر فتوح معمار کبیر انقلاب، شهداء راه حق و حقیقت که منادیان عزت و عظمت و استقلال این کشور بودند و آرزوی سربلندی و سعادت و طول عمر با عزت برای مقام معظم رهبری حضرت آیت الله العظمی امام خامنه ای (مدظله)

 

بررسی عوامل شکل گیری فرهنگ غنی و ارزشمند ایران اسلامی و تجزیه و تحلیل واقع بینانه از جایگاه انسانهای اثر گذار در تاریخ این کشور گواه بر آنست که شخصیتهای بزرگ، با ظرفیت وجودی بالای خود و سرشتی حاکی از تعلیم و تربیت و آموزه های اعتقادی نشأت گرفته از دین مبین اسلام، منشأ تحول و الگویی برای همنوعان خود بوده اند. مردان سرشناس که شناسه آنها ارائه شیوه های عملی برای رساندن جامعه خود به اوج قله افتخار و بهره گیری از مفاهیم قرآن و سیره معصومین (ع) بود.

 

آنها با منش خود چه در جایگاه مراکز علمی و دانشگاهی و چه در مراکز حوزوی و با درک زمان و موقعیت، سربلندی مردم را دغدغه خود قرار داده بودند.

 

در این رهگذر، استان یزد با دارا بودن مفاخر بزرگ علمی و دینی و بهره مند بودن از چهره های ارزشی متعدد در حوزه های مختلف فرهنگی، اقتصادی، پزشکی و صنعتی نشان روشن و پر افتخار و سهم ویژه ای در ارتقاء جایگاه این کشور و نظام به خود اختصاص داده است. وجود چهره های مشهور و گمنام در سطوح مختلف حوزه های علمیه به ویژه در دو قرن اخیر و پرورش افرادی چون صاحب عروه و پس از آن موسس حوزه علمیه قم و در عصر کنونی شخصیت های بزرگی چون شهید محراب دیارمان و سایر علماء و همچنین وزنه هایی در حوزه علم و ادب، صنعت و فرهنگ حاکی از ریشه دار بودن علایق علمی و استعداد بالای پرورش نخبگان در سطوح مختلف می باشد.

 

شور و حماسه مردم استان یزد در دهم فروردین 57 و پیروزی انقلاب اسلامی، حضوری نقش آفرین در دفاع مقدس و تقدیم بیش از 4000 شهید والا مقام، نقش آفرینی در مراکز علمی و دانشگاهی بویژه کسب نشان پر افتخار بالاترین درصد قبولی درآزمون سراسری طی 21 سال متمادی، بهره مندی این استان از مراکز مختلف دانشگاهی و حضور اساتیدی برجسته و متعهد برای تعلیم بیش از چهل هزار دانشجو در یک زمان، وجود کارخانجات و مراکز صنعتی و اقتصادی واختصاص سهم بالایی از تولیددر کشور، گویای سخت کوشی و تعهدوتدین مردمان این دیار دارد.

 

برگزاری چنین کنگره ای در جهت پاسداشت و قدردانی از یک پاک سرشتی است که هم در بعد اعتقادی و هم در بعد علمی و همچنین در سایر ابعاد، وجودش را وقف خدمت به مردم نموده بود.

 

او به حسب آیات الهی، تربیت و تزکیه نفس را مقدم بر تعلیم قرارداده و اگر بخواهیم اوصافی برای چنین شخصیتی بیان نماییم باید از زبان همه خوبان و یارانش بگویم، مردی از نژاد پاکان، فریاد رسی برای محرومین و دردمندان، الگویی برای خدمت بی ریا، مبارزی ژرف نگر و بصیر به تعالیم دینی و پزشکی، نویسنده ای متبحّر و زمان شناس، سرمشقی برای روشنفکران دینی و متعهد، اسوه اخلاق و مردمداری، رابط و معتمدی امین با حوزه های علمیه و مراجع تقلید و در یک کلام ایثارگری عاشق به ولایت و اهداف نظام مقدس جمهوری اسلامی که در نهایت وجودش را در واقعه جانگداز هفتم تیر به همراه شهید مظلوم بهشتی و یاران دیگرش به خالق هستی تقدیم نمود.

 

آری شهید پاک نژاد و امثال بزرگ مردانی چون او در تاریخ انقلاب اسلامی کاری کردند تا ارزش های الهی جامعه و دستاوردهای الهی آن محفوظ بماند آنان، توانستن، شدن و ماندن را آموختند. ویژگی مهم شهید پاک نژاد و خط مشی عملی او این بود که دانشگاهی بودن مانعی برای حوزوی فکر کردن و حوزوی بودن و آموزه های دینی مانعی برای دانشگاهی فکر کردن نیست بلکه هر یک می تواند مکمل و بازویی توانمند برای رفع نیازهای جامعه رو به رشد بوده و هردو می توانند منسجم و با وحدت، مشکلات فکری و جسمی انسانها را برطرف و پاسخگو باشند که این در سیره شهید پاک نژاد بخوبی عیان بود و او متناسب با زمان خویش و با ارتباطی موثر با روحانیت و مراجع بزرگ اندوخته های خویش را تقویت نمود و توانست جایگاهی بسیار مطمئن در بین مردم این دیار کسب کند و حق مطلب همان بود که امین و دلسوز خود را در اولین دوره مجلس شورای اسلامی به خانه ملت بفرستند و چه زیبا قدرشناس زحمات او بودند.

 

نتایج علمی و نوشته های پر مغز و با تکیه بر آیات الهی و روایات معصومین(ع) نه تنها مورد توجه علاقمندان و اندیشمندان داخلی بلکه در آن برهه از حکومت ستم شاهی مورد توجه علماء و دانشمندان سایر کشورهای اسلامی قرار گرفته و محدوده فعالیت و گستره خدمت وی به یزد واستان خلاصه نمی شد، زیرا به گواه دانش پژوهان و علم آموختگان، آثار قلمی و زبانی و عملی او بعداز گذشت نیم قرن مورد استفاده دوستداران به علم و ادب و فرهنگ اسلامی بوده و خواهد بود.

 

اگر بخواهیم حق مطلب را ادا نماییم باید بگوییم او از سادات بزرگ منشی بود که حرکات و فعالیت درس آموزش و مناظره های علمی و دینی و سیاسی او با دانشمندان مختلف در اوج خفقان رژیم گذشته توانست منشأ تحول جامعه تشنه به مسایل مختلف شده و هم پس از انقلاب اسلامی با حضور در صحنه های مختلف بویژه سنگر مجلس شورای اسلامی و با نطقهای خود موضوعات اساسی را گوشزد و مشکلات این کشور را بازگو نمایدعموم مردم قدرشناس بویژه اساتید علمی و دانشگاهی و روحانیت معظم واقفند و شهادت می دهند که شهید پاک نژاد مرد یک روز، یک دوره ، یک جمع ، یک گروه و محدوده جغرافیایی نبود بلکه محور و الگویی بود اثر بخش برای مشتاقان به سعادت، سرمشقی بود برای خدمت که در نهایت نیز مزد چنین خدمتی را با شهادت در راه خدا معامله کرد.

 

امام امت و مردم مطیع امام در غم از دست دادن این عزیزان اشک ماتم ریختند و آن امام بزرگواردر پیام خود این شهداء را با شهداء کربلا مقایسه نمودند. جا دارد مسئولین محترم جامعه پزشکی و سایر دستگاههای فرهنگی استان همچون گذشته با مدون کردن آثار و فعالیت این شهید بزرگوار و تبین و تفهیم آن به نسلهای آینده نقش خود را در ترویج آثار گرانقدر این شهید اعمال نمایند.

 

ضمن قدردانی از یکایک دست اندرکاران برگزاری کنگره، مجموعه دانشگاه علوم پزشکی ،سپاه الغدیر و خانواده معظم شهداء بویژه خانواده معزز شهیدان سیدرضا و سید محمد پاک نژاد و همچنین برادر بزرگوارشان جناب آقای دکتر سیدعباس پاک نژاد از آزادگان سرافراز و ایثارگران انقلاب اسلامی و دفاع مقدس به واسطه برپایی این کنگره تشکر نمایم.

 

 

و السلام علی شهداء والصدیقین

انتهای پیام/ ع ب




summary-address :
Your Rating
Average (0 Votes)
The average rating is 0.0 stars out of 5.