ID : 1082073

صورت مسئله دقیق اختلاف امریکا و اسراییل درباره غنی سازی ایران


امریکا حس می کند ناچار است یک زیر ساخت محدود غنی سازی را بپذیرد و عدم انحراف ایران را از طریق شفافیت پروتکلی تضمین کند .

به گزارش یزدرسا، در حالیکه تیم مذاکره کننده ایرانی عمده توان خود را برای تعریف یک «توافق خوب» در گام نهایی گذاشته است ظاهرا مقامات آمریکایی با سخنانشان  اصرار دارند ابتدا تعریفی از شاخص های یک «توافق بد» ارائه بدهند سپس  از شرایط یک «توافق خوب» در آینده سخن بگویند.

تکرار سخنانی مبنی بر عدم به رسمیت شناختن حق غنی سازی، توقف کامل برنامه هسته ای ایران، برچیدن بخشی از تاسیسات هسته ای ایران و تشدید تحریم ها در صورت عدم رسیدن به توافقنامه نهایی از طرف مقامات آمریکایی ضمن  آنکه حاوی پیام هایی برای محافل دیپلماتیک ایران است، نشان دهنده آن است که امریکایی ها اصرار دارند پیام هایی خاص را به افکار عمومی خود، صهیونیست ها و برخی کشورهای منطقه هم منتقل کنند.

یک ارزیابی راهبردی در این باره نشان می دهد که مقامات آمریکایی با در پیش گرفتن سناریوی رسانه ای «هرگز یک توافق بد را نخواهیم پذیرفت» به دنبال دادن پاسخ اطمینان بخش  به  نگرانی های اسراییل و عربستان به عنوان دو متحد اصلی این کشور در منطقه هستند.

در همین باره یک کارشناس ارشد مسائل استراتژیک که موضوعات مشترک مرتبط با پرونده هسته ای ایران در مثلث ارتباطی آمریکا، اسراییل و عربستان را در تهران رصد می کند در گفت وگو با «ایران هسته ای» اظهار داشت: «برخی استراتژیست های امریکایی معتقدند منافع دولت آمریکا در این است که هر چه زودتر درباره توافقنامه ژنو6 به نگرانی  های متحدینش پاسخ اطمینان بخش بدهد. بهترین روش ارائه تعریفی دقیق از یک «توافق بد» می باشد که طرف آمریکایی تاکید کند زیر بار آن نخواهد رفت».

وی افزود: «سخنان اخیر مقامات آمریکایی بدین منظور صورت می گیرد که آنها می خواهند به طرف ایرانی این محاسبه را منتقل کنند که  اولا عدم توافق  را بهتر از یک توافق بد می دانند و ثانیا با شفاف کردن چارچوب های یک «توافق بد»، عملا خط قرمزهای خود را برای ایران معلوم کنند».

وی اضافه کرد: «اما مهم ترین مشکل امریکا این است که مشخصات توافق بد از دید آن با آنچه اساییل و سعودی آن را یک توافق بد می دانند تا حدودی متفاوت است».

وی ضمن بیان این تذکر که «درباره ابعاد این اختلاف نباید اغراق کرد» گفت: «واقعی ترین اختلاف میان دو طرف این است که امریکا حس می کند ناچار است یک زیر ساخت محدود غنی سازی را بپذیرد و عدم انحراف ایران را از طریق شفافیت پروتکلی تضمین کند ولی اسراییل و سعودی عقیده دارند هیچ زیرساختی برای غنی سازی نباید در ایران وجود داشته باشد».

نویسنده: مهدی جهانتیغی

منبع:ایران هسته ای




summary-address :
Your Rating
Average (0 Votes)
The average rating is 0.0 stars out of 5.