ID : 11571960
رئیس آموزشکده کشاورزی امین عنوان کرد

ضرورت اجرای طرح «آمایش سرزمین» در تحقق اقتصاد مقاومتی


رئیس آموزشکده امین گفت : یکی از روش ها برای بالفعل کردن استعدادها و تحقق عدالت طرح آمایش سرزمین است تا زمینه رشد متوازن فراهم شود.

به گزارش یزدرسا به نقل از طنین خاتم، یک سال بعد از ابلاغ سیاست‌های اقتصاد مقاومتی به عنوان راه پیشرفت اقتصاد کشور توسط مقام معظم رهبری، مؤلفه‌های اقتصاد مقاومتی درشهرستان خاتم  در بخش کشاورزی در گفتگو با علیرضا مروستی ، رئیس آموزشکده  کشاورزی امین خاتم ، مورد بررسی قرار گرفت.

 

توجه به بخش کشاورزی،راه قطع وابستگی بودجه به نفت /اقتصاد مقاومتی تحریم ها را به فرصت تبدیل می کند

 

رئیس آموزشکده امین شهرستان خاتم  در گفتگوی اختصاصی با خبرنگار طنین خاتم،  گفت: شهرستان خاتم در جنوب استان یزد قرار دارد و با جمعیت 35 هزار نفری که در حوزه کشاورزی دارای پتانسیل و ظرفیت های بالایست و این شهرستان 28 درصد تولیدات استان را تامین می کند .

 

علیرضا مروستی اظهار داشت : طبق فرمایشات رهبر معظم انقلاب و با توجه به شرایطی که کشور با آن درگیر است و تحریم هایی که با آن مواجه بوده ایم معظم له  برنامه ای تحت عنوان اقتصاد مقاومتی تدوین نمود و به دولت و مجلس داده شد . با توجه به اینکه اقتصاد ایران وابسته به نفت است و نفت در بازار های جهانی دارای نوسانات زیاد است  و تاکید رهبر انقلاب بر استفاده از تولیدات داخلی ، میتوانیم این تهدید را به فرصت تبدیل کرد و با سرمایه گذاری  در حوزه کشاورزی اقتصاد کشور را دگرگون کنیم  و کمی از وابستگی به نفت کم کنیم.

 

اقتصاد مقاومتی یعنی هر فرد با تکیه بر توان و تخصص خود فعالیت کند

مروستی خاطر نشان کرد : شهرستان خاتم علیرغم تمام پتانسیل های خوبی که در بخش کشاورزی دارد میتواند در بحث اقتصاد مقاومتی کارهای قابل قبولی انجام دهد .  با توجه به اینکه ما هرساله مقدار زیادی از کالاها را از  خارج وارد کنیم مخصوصا گندم،  این شهرستان میتواند در قَُبل فروش محصولات کشاورزی به ویژه گندم و پسته درآمدهای خوبی را کسب کند و چنانچه شهرهای دیگر کشور نیز بتوانند در بخش کشاورزی سرمایه گذاری کنند میتوانیم امیدوار باشیم در بحث اقتصاد مقاومتی  که به معنی (  هر فرد با تکیه بر توان و تخصص خود فعالیت نماید ) موفقیت کسب کنیم .

 

و از توانایی و ظرفیت ها کشور استفاده بهینه و بهره برداری خوبی داشته باشیم البته تمام این کارها احتیاج به یک برنامه ریزی مدون و هماهنگ دارد .

 

تحقق اقتصاد مقاومتی نیازمند تغییر نگرش است

علیرضا مروستی گفت:  تحقق اقتصاد مقاومتی نیازمند تغییر نگرش است، نگرش به باور،  بطور کلی مسئولین، دولتمردان و مجلس این باور را داشته باشند که میتوانند کشور را با ظرفیت ها و توانمندهای که وجود دارد اداره کرد.

 

برای انجام هر طرح و برنامه ای باید چند مولفه و پارامتر مورد توجه قرار گیرد یک : اشتراک دیدگاه ها که همان نگرش است.

 

دوم: وضعیت موجود کشور و مشخص کردن وضعیت فعلی ، سوم:  وضعیت مطلوب ترسیم شود که همان چشم انداز که برای همه شهرستان ها در برنامه مخصوص برنامه ششم دیده شده است ولی به نظر من یک نواقصی در برنامه ششم و در حوزه اجرای برنامه ها بخصوص در حوزه  پایش و ارزیابی کم و کاستی وجود دارد.

 

برای تحقق اقتصاد مقاومتی، اجرای طرح آمایش سرزمین ضروری است

رئیس آموزشکده امین اظهار داشت : یکی از روش ها برای بالفعل کردن استعدادها و تحقق عدالت طرح آمایش سرزمین است تا زمینه رشد متوازن فراهم شود. یعنی اینکه ظرفیت ها و توانمندها در حوزه فرهنگ،   اقتصاد ، مسایل سیاسی امنیتی و اجتماعی دقیقا برای همه شهرستان ها برنامه ریزی دقیق نه به صورت محتوا مداری بلکه به صورت فرایند مداری باشد .

 

وی گفت: چنانچه یک برنامه ریزی مدونی در غالب آمایش سرزمینی انجام شود میتوان گفت کشور ایران اگر وزارت نفت هم نداشته باشد اگر یک بشکه نفت هم نباشد میتواند نیازهای جامعه خود را برطرف و سالانه در قبال فروش محصولات در بخش کشاورزی و در بخش صنعت و خدمات فنی مهندسی مبالغ زیادی تولید ثروت کند،  بیکاری به رقم سه درصد  برسد بطور کل میتوان  گفت بسیاری از مشکلاتی که کشور با آن مواجه است برطرف می شود

 

توسعه بخش کشاورزی نقش مهمی در تحقق اقتصاد مقاومتی دارد

علیرضا مروستی در ادامه گفت: آموزشکده کشاورزی شهرستان در سال 1383 به همت مسئولین  وقت  با 2 رشته (تکنولوژی تولیدات زراعی و مرغداری صنعتی ) آغار به کار کرد . در سال 1389 با تلاشی که صورت گرفت رشته ماشین های کشاورزی نیز اضافه شد و در سال 91 سه رشته دیگر (انتقال آب ، تولید نهال ، تولید قارچ) با مجوز از شورای گسترش این سه کد رشته نیز به رشته های آموزشکده اضافه شد  . هم اکنون این آموزشکده دارای تعداد 359  نفر دانشجو و در رشته های  فوق ادامه تحصیل می دهند .

 

وی خاطر نشان کرد : در خصوص اقتصاد مقاومتی این آموزشکده نقش زیادی ایفا کرده است و البته رسالت های آموزشکده های فنی  و حرفه ای پرورش و آموزش ، مهارت های و کارآفرینی می باشد .

 

آموزشکده ها در راستای تربیت تکنسین و نیروی ماهر ، آموزشگاه خود را بنا نهاده اند بنابراین آموزشکده های فنی و حرفه ای میتواند  در جهت اقتصاد مقاومتی که از دغدغه های مقام معظم رهبری نقش بی بدیل ایفا کند .

 

مروستی گفت: آموزشکده کشاورزی امین خاتم  به خوبی این رسالت را انجام  و در این راه قدم برداشته است به عنوان مثال در سال جاری با کمک اعتباری که از طرف فرمانداری به این آموزشکده واگذار شد شبکه گازرسانی این مرکز راه اندازی شد و یک واحد گلخانه به متراژ 2000 متر مربع احداث شد ودانشجویان در کنار آموزش های تئوری از مهارت های عملی  نیز برخوردارشدند.با تلاش فرماندار مقدار زمین و آب در اختیار این مرکز قرار گرفت تا دانشجویان بتوانند کارهای عملی و  میدانی خود را انجام دهند و آموزشهای در این زمینه ببینند.

 

وی اظهار داشت: آموزشکده امین تمام سعی خود داشته است که از تمام امکانات و نیروی انسانی و بومی خود استفاده کند و از ظرفیت های خود شهرستان استفاده کرده است در این زمینه از 50 نفر فارغ  التحصیلان کشاورزی به عنوان مدرسین در این مرکز استفاده می کند . حدود 15 درصد فارغ التحصیلان این مرکز در بازار مشغول به کار هستند و با ایجاد مشاغلی در بخش کشاورزی و دامداری مشغول به کارهستند و زمینه اشتغال برای چندین نفر را هم ایجاد کرده اند.

 

علیرضا مروستی در پایان گفت: توسعه بخش کشاورزی نقش مهمی در تحقق اقتصاد مقاومتی دارد و باید این بخش به صورت ویژه حمایت شود.

انتهای پیام/

 






summary-address :
Your Rating
Average (0 Votes)
The average rating is 0.0 stars out of 5.