ID : 7677703
معاون میراث فرهنگی کشور عنوتن کرد

ضرورت احیاء پایگاه پژوهشی میراث فرهنگی در یزد


معاون ميراث فرهنگي سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری کشور یکی از ابزارهای محقق تعیین تکلیف طرح توسعه امامزاده جعفر(ع) یزد را احیا پایگاه پژوهشی میراث فرهنگی دانست.

معاون ميراث فرهنگي سازمان  میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری کشور یکی از ابزارهای محقق تعیین تکلیف طرح توسعه امامزاده جعفر(ع) یزد را احیا پایگاه پژوهشی میراث فرهنگی دانست.

به گزارش ایسنا، "محمدحسن طالبيان"  عصر امروز در شورای بافت تاریخی یزد گفت: این مشکل با کمک استان قابل حل است و به نتیجه خواهد رسید، البته زمینه نتیجه گیری این طرح احیای پایگاه پژوهشی است که وجود آن در استان یزد لازم است.
وی بر ضرورت پیشبرد قدم به قدم پرونده ثبت جهانی بافت تاریخی یزد تاکید کر و افزود: شهر یزد وضعیتی ندارد که کل آن را به عنوان محدوده تاریخی به جهان ارائه کنیم. در کنار اهمیت ارزشها باید به مدیریت بافت هم توجه کرد.


وی یکی از ضروریات معرفی بافت تاریخی یزد برای ثبت در فهرست آثار جهانی را تهیه پلان مدیریتی برای تفکیک وظایف دستگاه های مختلف اعلام کرد و افزود: در این پلان باید تمام وظایف و اتفاقاتی که برای بافت متصور است، مشخص شود.


این مسئول احیای انجمن های میراث فرهنگی را نیز در دستور کار سازمان معرفی کرد و افزود: استان یزد در کنار بافت تاریخی شهر یزد، شهرهای میبد، اردکان و غیره را نیز دارد که در سطح جهانی مطرح هستند که امیدواریم با برنامه ریزی و همدلی دستگاه ها، توجه به بافت های تاریخی ارزشمند را مد نظر قرار دهیم.


طالبیان بر ضرورت توجه برنامه ششم توسعه به امر گردشگری تاکید کرد و افزود: در حال حاضر با توجه به عملکرد برنامه پنجم، الگو و محورهای فعالیت برای ما ترسیم شده است و بهتر می توانیم در این عرصه گام برداریم.


معاون معماری و شهرسازی وزیر راه و شهرسازی هم در این شورا، اعلام کرد: مشابه شهر یزد در دنیا نیست و این انحصار نشات گرفته از ویژگی های خاص آن است بنابراین باید همه هم و غم خود را برای حفاظت از این ارزشها به کار گیریم.


"پیروز حناچی" گفت: تغییر نگرش به بافت همزمان با تغییر دولت لازم است و  در کنار آن باید ظرفیت های فرهنگی استان را به معیشت مردم گره بزنیم، در این صورت مشکلات بافت به خودی خود با حضور مردم مرتفع خواهد شد.


وی یکی از معضلات بافت تاریخی یزد را نبود کمربند دور این محدوده اعلام کرد و افزود: یکی از اصول کنترل و حفاظت از بافت تاریخی، ایجاد کمربند دور آن است و بسیاری از عارضه هایی که متوجه بافت است، از این کمبود نشات می گیرد.




summary-address :
Your Rating
Average (0 Votes)
The average rating is 0.0 stars out of 5.