ID : 5621126
یادداشت

ضرورت ایجاد امنیت روانی در همسران


یک دکترای روانشناسی در یادداشتی درموضوع امنیت بین زن و شوهردلیل اساسی دغدغه ها و پرسش های همسران نسبت به افکار روبرنامه های همدیگر را نیاز به امنیت خواند و آن را در زنان به دلیل شرایط خاص عاطفی حساس تر دانسته،نقش همسران را در توجه و تأمین این نیاز، مهم خواند .

به گزارش یزدرسا به نقل از یزدبانو، دکتر حمیدرضا نشان دکترای روانشناسی درباره احساس امنیت در زنان و ضرورت ایجاد امنیت روانی در بین همسران و خانواده یادداشتی را نوشته است که نکات آموزنده ای را در اختیار ما قرار می دهد:
آمارهای دادگستری یزد که در نشست هم اندیشی یک هفته قبل مدیر کل دادگستری استان با اصحاب رسانه اعلام شد، نشان می دهد که " خشونت خانگی" در ردیف پنجم آسیب های اجتماعی قرار دارد که می بایست در این زمینه  به آسیب شناسی این رفتارها به ویژه در بین همسان پرداخت.
دلیل اساسی دغدغه ها و پرسش های همسران نسبت به افکارر و برنامه های همدیگر به امنیت مربوط می شود  و در زنان به دلیل شرایط خاص عاطفی حساس تر است و نقش همسران را در توجه و تأمین این نیازمهم خواند .
سوال دائم همسران از افکار و احساس و برنامه های آینده همدیگر است و چرا در اکثر زندگی ها این نگرانی وجود دارد ؟جواب یک کلام است: حس امنیت عاطفی و درونی ماندگار که البته زنان بیشتر به آن احتیاج دارند و حس جدی و قاطع مرد را می خواهند .
همانطور که قرآن می فرماید:" لتسکنوا الیها" راستی چرا زن با وجود همه پیشرفت ها تکیه گاه می خواهد با اینکه امروزه زنان درتأمین اقتصادی همدوش با مردان شده اند؟ این به خاطر ضعف جسمانی زن نسبت به مرد و وابستگی به اوست و دین عنایت خاصی به زن دارد.
قرآن می فرماید: "و عاشروهن بالمعروف" به بهترین نحو با همسر رفتار کنید این یک توصیه جدی و قاطع است که رعایت نکردنش امنیت را زیر سؤال می برد و گاهی مردها نمی دانند رفتارشان امنیت زن را خدشه دار کرده است .
زن و مرد با احساس امنیت نقش خود را بهتر انجام می دهند و توجه به تأمین این نیاز درست مثل سرمایه گذاری در یک بورس مهم است که نفع آن به هر دو طرف می رسد.

*پرتوقعی زن نشانه چیست؟
در واقع زندگی یک قرارداد مقدس و آسمانی است که به تعهد و عدم احساس ضعف، شدیدا نیازدارد. مراقب ادبیات معیوبی که می گوید زن ذلیل باشیم که اگر زن با بی مهری مواجه شود در بدترین نقش خود ظاهرشده، دچار پرتوقعی می شود و با فاصله گرفتن شوهر ناامنی زن بیشتر و توقع او دوباره بیشتر می شود به عبارتی بیشتر دعواها از عدم درک و شناخت ناکافی است .
احساس امنیت کلید گشایش روح زن به روی مرد است و  خانمها دماسنجی دارند که با عدم تعادل علائم ناامنی را بروز می دهد مثل تحریک و زود رنجی و در این شرایط زن کلید جسم و جانش را به روی مرد و زندگی می بندد و با احساس امنیت روح و جانش را به روی مرد می گشاید.

*رفتار نادرست مرد در درگیری با همسر
در درگیری مرد و زن، مرد اغلب پس می نشیند و خانم با ناامنی مثل مریض سرما خورده ای است که پرستار رهایش کرده باشد در این شرایط باید حرف بزنند و مسدود کردن موضوع آزاردهنده است چون مسأله کش پیدا کرده به فرزندان منتقل می شود و حتی توهین و یا برخورد فیزیکی رخ می دهد.
توقع زن در این مواقع برخورداری بیشتر از محبت مرد است که طبق حدیث نبوی مردی که به زنش بگوید دوستت دارم هرگز از دل زن بیرون نمی رود.
همسران حرفهای زمان درگیری را واقعی نبینند زیرا برخی حرفها تخریب کننده است ولی سعی کنید واقعی نبینید. این زبان زرگری یا بیان احساس است. زن می خواهد بگوید بسکه نگرانت هستم اینطور حرف می زنم تو فکر نکن من منظورم بد است من پس می کشم تو جلو بیا حرفهایی بزن به عشقمان مطمئن هستم تا مطمئن تر شوم .
برخی زمینه ها و تصورات غلط است اینکه به مرد می گویند زنت را لوس نکن بر خلاف دین ماست که دین ما تکمیل اخلاق حسنة و توجه و دوست داشتن است .

*خاطرات تلخ گذشته یک بلایی خانمانسوز
باید یک پرده فولادی بر خاطرات تلخ گذشته و یک پرده آهنی بر آینده کشید و حال را دریافت . مرد تجربه سخت و گرانی داشته و به پختگی و کمال رسیده، در فکر اصلاح رفتار و توجه به زندگی است. حالا که فهمیده زنش بهترین است به گذشته برنگردند، توهین نکنند که فاصله عاطفی ایجاد شود ،منت گذاری و به رویش آوردن هم نباشد.
در حقیقت این نیمه دوم خوشبختی را قدر بدانند و خوب و شاد زندگی کنند که همه کائنات به کمکشان آمده است . همسرمان حالا خوب شده است ما بد را شروع نکنیم و با ذکر و دعا و تقویت ایمان معنوی خود را قوی کنیم.

*آقای کار
متأسفانه برخی مردان آقای کار شده اند و بهترین مرد این نیست که بیشتر کار کند زیرا خداوند ما رابرای کار نیافریده بلکه کار بخشی از زندگی است که در مورد زن هم همین است و همسران باید برای خانواده و خودشان وقت بگذارند و احساساتشان را با هم درمیان بگذارند.
در گفتگو باید حریم خانواده ها رعایت شود و هر چیزی گفته نشود که باعث غیبت یا سخن چینی باشد .خانمها بیشتراز همه چیز می پرسند چون محبت می خواهند. مرد گاهی بی هنری می کند و نسبت حسادت و سردی به زن می دهد که مراقب باشیم مسیر رادرست برویم .

*نقش عشق
صحبت از عشق خود با همسر اطمینان آور و از عوامل ایجاد امنیت است ولی باور غلطی است که باید همسرم خودش بداند دوستش دارم و بیان نمی کنیم .
خیلی ها نمی دانند و باید بداند حرف درستی نیست .بیاییم با بیان تحسین و تمجید با حرارت و عشق و لطافت به امنیت روانی و جلب اعتماد هم کمک کنیم. این با تعهد، و فاداری، ثبات قدم ، خسته نشدن و ریشه داری امکان پذیر است.




summary-address :
Your Rating
Average (0 Votes)
The average rating is 0.0 stars out of 5.