ID : 7927504

ظریف آمریکا را تهدید به اقدام متقابل کرد


اگر احساس کنیم طرف مقابل در موضوع هسته‌ای در صدد سوء استفاده است دست به اقدام متقابل می‌زنیم/ آماده سفر به عربستان و استقبال از "الفیصل" در تهران هستم

به گزارش یزدرسا به نقل از «نسیم»،‌ وزیر امور خارجه ایران در نشست خبری با ارکی تئو میویا وزیر امور خارجه فنلاند با اشاره به قدمت نزدیک به 100 سالة روابط ایران و فنلاند اعلام کرد: ما تا کنون روابط خوبی داشتیم و در حال گفتگو با این کشور هستیم.
وی ادامه داد: روابط دو کشور در حوزه‌های اقتصادی و پارلمانی تا کنون قابل توجه بوده و از توسعه روابط در این حوزه‌ها خوشحالیم.


ظریف مهمترین گسترش روابط بین ایران و فنلاند را در حوزة همکاری‌های سیاسی، اقتصادی، فرهنگی و همچنین بررسی نقش بخش خصوصی برای همکاری‌های دو کشور اعلام کرد.


وی با اشاره به گسترش افراط‌گرایی در منطقه گفت: گسترش افراطی‌گرایی در منطقه باعث به وجود آمدن خطرات ومحدودیت‌هایی برای کشورهای منطقه شده که این خطرات می‌تواند تهدیداتی را برای همة کشورها در پی داشته باشد.


ظریف اشاره کرد: در گفتگوهای میان ایران و فنلاند بحث هسته‌ای مورد گفت وگو قرار گرفته و ارائة یک راه حل قابل قبول برای طرفین تقاضا شود.


وی همچنین ادامه داد: در بحث منطقه‌ای در خصوص سلاح هسته‌ای نیز صحبت‌ها و گفتگوهایی صورت گرفته است.


ظریف گفت: ما معتقدیم که در شرایط بین‌المللی گسترش روابط بیش از هر زمان دیگر مورد توجه قرار گیرد و نیازمند اتخاذ راه حل مشترک در عرصة جهانی هستیم.


وزیر امور خارجه در پاسخ به سؤالی در خصوص روابط ایران و عربستان گفت: جمهوری اسلامی ایران همواره معتقد به حسن همجواری با همسایگان خود بوده و با توجه به اینکه اهمیت عربستان به عنوان یکی از کشورهای بزرگ منطقه که نقش و نفوذ گسترده‌ای در منطقه دارد و از آنجایی که دو کشور ایران و عربستان منافع و نظرات مشترک خود را در خصوص مبارزه با افراطی‌گرایی و خشونت در منطقه دارند اعلام می‌کنم، از سفر آقای امیر عبداللهیان به عربستان و دیدار با سعود الفیصل خوشحال است.


وی ادامه داد: با توجه به منافع مشترک دو کشور این سفر را نگرشی به آینده می‌دانیم و عنوان می‌کنیم ایران و عربستان به عنوان نیروی واحد با این خطرات مقابله کنند.


ظریف اعلام کرد: اولین فرصت برای دیدار با سعود الفیصل در حاشیة مجمع عمومی سازمان ملل خواهد بود و من بعد از آن آمادگی سفر به عربستان را دارم و فکر می‌کنم با توجه به سوابق و تجربه‌ای که سعود الفیصل دارد، می‌تواند نقش بهتری در بهبود روابط با دو کشور و گسترش این روابط ایفا کند.


وی با اشاره به تحریم‌های اخیر وضع شده علیه ایران اعلام کرد: متأسفانه برخی در آمریکا فکر می‌کنند که می‌توانند به وسیلة فشار، اهداف خود را به دست آورند. ما از ابتدا گفته‌ایم که این روش، روش خطرناک و غیر سازنده‌ای است که حداقل با روح توافقنامة ژنو مغایرت دارد و این اقدامات فضا را برای رسیدن به راه حل دشوار می‌کند و حتماً ایالات متحده مسئولیت اقداماتی را که انجام داده به عهده خواهد گرفت.


ظریف با تاکید بر اینکه ایران تا کنون به دنیا ثابت کرده است که به دنبال رسیدن به راه حل است گفت: آنهایی که به دنبال این فشارها هستند نمی‌خواهند راه حل‌های مذاکراتی به نتیجه برسد. اینها گروه‌های جنگ‌طلبی هستند که آینده خود را در دشمنی و تشنّج جست و جو می‌کنند. ما تلاش خود را برای به شکست رساندن این دیدگاه‌ها انجام می‌دهیم. و می‌خواهیم نشان دهیم که می‌توان با مذاکره به راه حلی رسید که قابل قبول باشد. و آن افرادی که به دنبال تشنّج هستند به نتیجه نخواهند رسید.


وزیرامورخارجه اعلام کرد: برنامة اقدام مشترک به دنبال راه حلی برای دو طرف است که از یک طرف اطمینان پیدا کند برنامة هسته‌ای ایران صلح‌آمیز است و همچنین تحریم‌ها به صورت کامل برداشته شود و ما بر اساس این اهداف می‌خواهیم که برخی خطوط قرمز خودساخته و ارقام غیر معقولی که ارائه می‌شود از بین برود ما به دنبال مسیر مسالمت‌آمیز بوده و می‌خواهیم ثابت کنیم که برنامة هسته‌ای ایران صلح‌آمیز است و سلاح هسته‌ای هیچ نقشی در امینت ما ندارد.


وی در پاسخ به سؤال خبرنگار فنلاندی در خصوص موضوع دسترسی به اینرتت در ایران گفت: ایران یک جامعه‌ کسوت گرا که در آن ایده‌ها و دیدگاه‌های مختلفی وجود دارد و از ایران به عنوان یک دولت دموکراتیک خواسته شده است که به همة این نگرانی‌ها پاسخ داده شود.


وی ادامه داد: با توجه به اینکه دیدگاه‌های مختلفی در خصوص شبکه‌های اجتماعی و اینترنت در ایران وجود داشته باشد. باید به همة دیدگاه‌های جامعه در این زمینه پاسخ داده شود و ما به دنبال اجماع در این زمینه هستیم که محدودیت‌ها را بدون از بین بردن ساختارهای اجتماعی مشخص کنیم.


ظریف با تأکید بر اینکه تحریم‌های اخیر ایالات متحده برای راضی کردن گروه‌های فشار در این کشور بوده است گفت: گروه‌های فشاری در ایالات متحده وجود دارند که نمی‌خواهند ایران و ایالات متحده به توافق برسند.


وی ادامه داد: طرف آمریکایی در برخی از موارد با استفاده از ریزه‌کاری‌هایی به دنبال توجیه فشارهای خود است که البته ایران نیز می‌تواند از چنین ریزه‌کاری‌هایی استفاده کند.


وی با تأکید کردن ایران با توجه به نظر رهبر معظم انقلاب و ریاست محترم جمهور در مذاکرات شرکت کرده و برای مذاکرة جدی البته هرچند در ایران دیدگاه‌های متفاوتی وجود دارد اما هیچ گروهی در ایران نیست که نخواهد الین مذاکرات به راه حل منجر شود و همة مردم ایران به دنبال به نتیجه رسیدن مذاکرات هستند.


ظریف در پایان با تاکید بر اینکه در صورت استفادة ایالات متحده از برخی ریزه‌کاری‌ها برای اعمال فشار بر ایران گفت: ایران نیز از چنین ریزه‌کاری‌هایی برخوردار است و تا کنون خویشتن‌داری کرده و اگر احساس کنیم طرف مقابل در حال سوء استفاده ازاین خویشتن‌داری است ما نیز اقدام متقابل در برابر آن خواهیم کرد.




summary-address :
Your Rating
Average (0 Votes)
The average rating is 0.0 stars out of 5.