ID : 12614714
یادداشت/علی رضوی:

عبور از فکت‌شیت؟!


بعد از سخنان ضد و نقیض رئیس جمهور و مسئولین وزارت امور خارجه درباره انتشار جزئیات مذاکرات و توافق نهایی، به نظر می‌رسد آقای شمخانی آب پاکی را روی دست مردم و منتقدین و از جمله رهبر معظم انقلاب ریخته‌اند که از فکت شیت عبور کرده‌ایم.

یزد رسا؛ ماجرای انتشار جزئیات و واقعیات مذاکرات هسته‌ای از زمان توافق ژنو شروع شد. مساله ای که علی رغم مطالبه عمومی مردم و نخبگان، هیچ‌گاه دولت محترم اقدام به شفاف سازی درباره آن نکرد و نه تنها چنین نکرد، بلکه در موارد متعددی به تهمت و ناسزاگویی و تحقیر مطالبه کنندگان پرداخت.

 

بعد از مذاکرات لوزان و نمایش بیهوده پیروزی تیم مذاکره کننده ایرانی توسط تیم رسانه ای حامی دولت، وزارت خارجه آمریکا اقدام به انتشار «فکت شیت» خود از مذاکرات و بیانیه لوزان نمود و رسماً آن را در سایت خود منتشر کرد.

 

در هیاهوی هیجانی و احساسی حامیان دولت که از درون دولت هم هدایت می‌شد، بسیاری از منتقدین و دلسوزان نظام از دولت خواستند تا جزئیات مذاکرات و ابهامات مطرح شده را برای ملت ایران شفاف کنند. اما مسئولین امر همچنان از این کار طفره رفته و هربار با بهانه‌ای واهی از این کار خودداری می‌کردند. تا اینکه در دیدار رهبر انقلاب با جمعی از مداحان در تاریخ 20 فروردین ماه، معظم له ضمن برشمردن خطوط قرمز، از دولت خواستند جزئیات مذاکرات و توافق را با مردم در میان بگذارند و چیز محرمانه‌ای در میان نباشد.

 

متاسفانه بعد از گذشت بیش از 20 روز از مطالبه رهبری، هم رئیس جمهور و هم وزیر امور خارجه و هم تیم مذاکره کننده از انتشار «فکت شیت ایرانی» طفره رفته و با تناقضاتی آشکار و عجیب و غریب، از زیر بار آن شانه خالی کرده اند.

 

اما اواخر هفته گذشته علی شمخانی، دبیر شورای امنیت ملی کشور در حاشیه نشستی که به مناسبت روز ملی خلیج فارس در دانشگاه علامه طباطبایی تحت عنوان دولت، ملت و آینده مشترک برگزار شد در پاسخ به سوالی درباره دستور مقام معظم رهبری برای انتشار فکت شیت اظهار داشت: دستور، مطالبه و توصیه با یکدیگر متفاوت هستند...انتشار فکت شیت امروز مفید فایده نیست... امروز از فکت شیت عبور کرده‌ایم. موضوع امروز ما رفع ابهامات فراوان در خصوص تحریم‎ها، چگونگی برداشته شدن تحریم‌ها توسط شورای امنیت، دولت و کنگره آمریکا و اتحادیه اروپا و همچنین متوازن‌سازی اقدامات ما و آنها است. (ایرنا، 8/2/94 کد خبر: 81588084 (4625278)

 

در کمال تعجب و تاسف می‌بینیم که دبیر شورای امنیت ملی این‌چنین جسورانه از مطالبه رهبر انقلاب عبور می‌کند و مدعی است که انتشار فکت شیت (بخوانید جزئیات مذاکرات) مفید فایده نیست!

 

بعد از سخنان ضد و نقیض رئیس جمهور و مسئولین وزارت امور خارجه درباره انتشار جزئیات مذاکرات و توافق نهایی، به نظر می‌رسد آقای شمخانی آب پاکی را روی دست مردم و منتقدین و از جمله رهبر معظم انقلاب ریخته‌اند که از فکت شیت عبور کرده‌ایم.

 

معنای ساده‌تر عبارت شمخانی این است که از مطالبه رهبری عبور کرده‌ایم و چون مفید فایده نیست، به آن فکر نمی‌کنیم! و چقدر وقیحانه است که مسئولی نه تنها از کنار مطالبه رهبری بگذرد، بلکه رسماً هم عبور از آن را اعلام کند!

 

با این حال، باز هم روال را بر خوش‌بینی می‌گذاریم و همچنان مطالبه خود را از دولت درباره در جریان گذاشتن مردم نسبت به انچه در مذاکرات اتفاق می‌افتد، ادامه می‌دهیم.

نویسنده : علی رضوی






summary-address :
Your Rating
Average (0 Votes)
The average rating is 0.0 stars out of 5.