ID : 11983249
قناد باشی:

عربستان گرفتار باتلاق يمن خواهد شد


يك كارشناس مسائل خاورميانه معتقد است كه كشتار مردم در يمن سبب وحدت داخلي آنان شده است البته اين مسئله خواست عربستان نبود چرا كه آنها در پي اختلاف داخلي و تفرقه بودند كه خوشبختانه نتيجه عكس داد.

به گزارش یزدرسا ،جعفر قنادباشي  در خصوص حمله نظامي عربستان به يمن اظهارداشت: حمله نظامي عربستان در واقع آخرين تير تركشي است كه عربستان عليه يمن به كار مي گيرد و اين به اين معني است كه طي سه سال و نيم گذشته همه ي گزينه هايي كه عليه يمن به كار گرفته اند شكست خورده است.

وي تصريح كرد: گزينه هاي مختلف سياسي و تبليغاتي و گزينه هايي كه مربوط مي شود به حفظ بقاي سياسي نظام يمن همگي شكست خورده است و در واقع اين حمله اعتراف عملي به ناكارآمدي سياست هاي آنها طي سه سال گذشته است. برخي از آنها اميدي به گروه هاي داخلي در يمن ندارند چنانچه پيش از آن به گروه اعراب يمن و گروه هاي قبيله اي و حتي گرايش هاي وهابي و تكفيري در يمن اعتقاد و اميد داشتند اما در حال حاضر اميد آنها نااميد شده است و عملا دارند اعتراف مي كنند كه گزينه هاي قبلي شان شكست خورده است.

 

اين كارشناس مسائل خاورميانه ادامه داد: اما در گزينه جديد حمله به يمن هم حمله از طريق هوا را انتخاب كرده اند كه اين هم نشان دهنده ضعف شان است، چرا كه حمله هوايي به يمن هيچ ارزش نظامي ندارد زيرا در اين كشور سيستم و سامانه ضد هوايي قوي و قابل ملاحظه اي وجود ندارد.

 

قنادباشي عنوان كرد: حتي در اين گزينه هم عربستان هواپيماهايي را از دست دادند كه اين هم نشان دهنده ضعف آنها در استفاده از گزينه هوايي براي مقابله با يمن است.  اگر در عربستان مجلسي وجود داشت طبيعتا بايد وزير دفاع عربستان را كه وليعهد هم است، استيضاح مي كرد.

 

وي بيان داشت: بنابراين آنچه اتفاق افتاده اين است كه آنها در حال حاضر و در شروع اين حملات با معضل جديدي رو به رو شده اند، ادامه اين حملات هم به دليل اينكه به كشتار مردم انجاميد سبب وحدت داخلي مردم يمن حتي در ميان قبايل آنان شد كه البته اين مسئله خواست عربستان نبود چرا كه آنها در پي اختلاف داخلي و تفرقه بودند كه تا آنجا كه ما اطلاع داديم نتيجه عكس داد.

 

اين تحليل ‌گر مسائل غرب آسيا افزود: آنها مي خواستند اين حملات هوايي مقدمه اي باشد براي عقب نشيني جنبش انصارالله در يمن كه چنين چيزي الان ممكن نيست زيرا جنبش انصارالله در حال حاضر محبوبترين گروه در داخل يمن است و حتي اعلام كردند كه ما الان مشكل نظامي نداريم و مي توانيم با عربستان مقابله كنيم.

 

قنادباشي اضافه كرد: عربستان هرگز نمي تواند از حمله نظامي مقدمه اي براي حمله زميني بسازد چرا كه يمن كشور نسبتا پهناوري است كه 24 ميليون جمعيت دارد و جالب آن است كه از اين تعداد 20 ميليون به شدت نسبت به عربستان بدبين و متنفر هستند. بنابراين تا زماني كه انگيزه هاي مردمي براي مبارزه با عربستان وجود داشته باشد، آنها به مشكل مي خورند.
وي تصريح كرد: سيستم ساختاري عربستان به دليل پادشاهي بودن و ارتش جنگ نديده بسيار آسيب پذير است در برابر مردمي كه هم جنگ ديده اند و هم تحمل سختي هاي ناشي از جنگ را دارند؛ آنها به يك وعده غذايي عادت كرده اند مانند مردم افغانستان در برابر مداخلات شوروي سابق هستند كه مي توانستند با يك وعده غذايي سر كنند و در گرما و سرما مقاومت كنند. اما ارتش عربستان اين چنين نيست چرا كه ارتش رفاه زده و جنگ نديده اي است كه نمي تواند در زمين بجنگد.

 

اين تحليل ‌گر مسائل غرب آسيا گفت: قبل از اين هم در 14 سال پيش عربستان در چندين نوبت مي خواست از طريق حمله زميني وارد خاك شمالي يمن شود كه ولي نتوانستند و آن آزمون تجربه تلخي براي عربستان شد بنابراين عربستان اين بار هم نمي تواند از راه زميني دستاورد خوبي داشته باشد بلكه حتي سبب شده است كه در عربستان احتمال قيام ارتش صورت بگيرد چنانچه در خبري منتشر شده آمده بود كه قبل از حملات هوايي عربستان به يمن سيستم ضد هوايي رياض را تقويت كردند و نگران هستند كه خلبان هايشان رياض را قبل از يمن بمباران كند و اين در حاليست كه از وجود خلبان هاي مسلمان در ارتش عربستان بارها سخن گفته شده، كساني كه مسلمان هستند و از حضور كفار در عربستان رضايت ندارند.

 

قنادباشي تصريح كرد: در چنين شرايطي مي توان گفت عربستان يك باتلاقي را براي خود ساخته است و يك جنگي را آغاز كرده است كه نه مي توانند آن را پايان دهند و نه مي توانند آن را ادامه دهند و به نظر مي رسد اين قضيه با كمك گرفتن از كشورهاي ديگر ادامه داشته باشد چنانچه چتربازان مصري وارد خاك يمن شده اند تا احتمال ضرباتي كه ممكن است بر عربستان بيايد كاهش پيدا كند.

 

وي در پاسخ به اين سوال كه حدودا چند در صد مردم يمن شيعه هستند، اظهار كرد: از 24 ميليون نفر جمعيت يمن 45 درصد مردم شيعه هستند و 45 درصد هم شافعي مذهب هستند كه ديدگاهشان بسيار به شيعيان نزديك است.

 

منبع : جوان آنلاين

انتهای پیام/ص




summary-address :
Your Rating
Average (0 Votes)
The average rating is 0.0 stars out of 5.