ID : 3131055
گفتگو با یکی از بانوان موفق شهرستان خاتم/

عزت و سربلندی فرزندانم بزرگترین آروزی من است


از دست دادن همسر، می تواند از جمله ی ناگوارترین اتفاقات زندگی یک فرد تلقی شود؛ مرگ کسی که بیشتر ساعات زندگی خود را با او بوده ایم، به او عشق ورزیده ایم، با او مشاجره کرده ایم، زیر یک سقف خفته و برسر یک سفره غذا خورده ایم و...

به گزارش  یزد رسا به نقل از طنین خاتم، از دست دادن همسر، می تواند از جمله ی ناگوارترین اتفاقات زندگی یک فرد تلقی شود؛ مرگ کسی که بیشتر ساعات زندگی خود را با او بوده ایم، به او عشق ورزیده ایم، با او مشاجره کرده ایم، زیر یک سقف خفته و برسر یک سفره غذا خورده ایم و… . از بین رفتن یک فرد نزدیک انسان را با واقعیت زندگی روبرو می سازد و آن این است که ما هیچ چیز از آن خود نداریم.

اما زمانی که زنی شوهرش را از دست می دهد در حالیکه در جامعه ای مردانه زندگی می کند، همه ی این تراژدی ها و مصیبت مرگ عزیز در برابر مشکلات مختلفی که از زمان مرگ «مرد خانه» گریبانگیر زن می شود رنگ می بازند و زن تازه در می یابد که در نبود شوهر می بایست برای حفظ خانواده و فرزندانش چه سختی هایی را به جان بخرد.

زهرا مهربان ، یکی از این بانوان نمونه شهرستان خاتم است که علاوه بر موفقیت در زمینه کشاورزی و قالی بافی ، با تربیت و تحویل فرزندانی موفق به جامعه، توانسته الگویی مناسب از خود برای بانوان این شهرستان ارائه دهد؛ بانوانی که بعضاً با اندک مشکلی، راه خود را گم کرده و دچار افسردگی و ناامیدی می گردند.

به بهانه موفقیت های این بانوی سخت کوش ، با وی به گفتگو نشستیم:

لطفاً خودتان را معرفی کنید ؟

زهرا مهربان مادر دو دختر ۸ و ۱۰ ساله از هفت سال پیش سرپرست خانوار شدم و وظیفه تأمین مخارج زندگی به روی دوش خودم قرار گرفت.

شغل شما در حال حاضر چیست ؟

کشاورزی و قالی بافی در بعضی مواقع نان پزی

فعالیت کشاورزی شما در چه زمینه ای است؟

کاشت یونجه و جو

از کار و درآمد خود راضی هستید ؟

خدا رو شکر

آیا اقدام حمایتی ویژه ای به منظور تسهیل فعالیت بانوان سرپرست خانوار، انجام می شود؟

متأسفانه خیر! زنان سرپرست خانوار به دلیل شرایط ویژه شان، نیازمند حمایت مستقیم و غیرمستقیم مسؤولین هستند تا هم بتوانند مشکلات معیشتی خود را برطرف کنند و هم فرزندان خود را به شایستگی تربیت نموده و به جامعه تحویل دهند. ولی در وضعیت فعلی به هیچ عنوان این مسئله لحاظ نمی شود.

البته اینجا از کمیته امداد تشکر می کنم که با دادن یک ساعت آب کشاورزی کمی از مشکلات من را حل کردند .

آیا خواسته ای از مسئولان شهرستان دارید؟

فقط ساخت یک اتاق کوچک در حیاط منزلم برای قالی بافی چون من در اتاقی که خودم زندگی می کنم دار قالی دارم و پرز قالی بچه ها را اذیت می کند .

بزرگترین آرزویت در زندگی چیست ؟

سربلندی و موفقیت فرزندانم بزرگترین آرزوی یک مادر است و عاقبت به خیرشان .

بزرگترین دغدغه شما در زندگی چه بوده؟

فرزندانم. همیشه این دغدغه را داشته ام که اگر نتوانم از فرزندانم حمایت کنم و مجبور شوم آنها را رها کنم، چه خواهد شد؟ دولت باید بیشتر، از بانوان سرپرست خانوار حمایت کند، چون همه آن ها ظرفیت لازم را برای برطرف کردن نیازهای خود و خانواده شان ندارند.

طنین خاتم؛ زهرا خواسته زیادی از مسئولین مربوطه ندارد فقط ساخت یک اتاق کوچک برای قالی بافی آن هم فقط به خاطر فرزندانش او در طول گفتگو جز لبخند چیزی به لب نداشت ولی در پشت این لبخند ها درد های نهفته بود او از تنهای آروزی دخترشان صحبت می کرد که رفتن به یک گردش خار ج از شهر مثلا سرچشمه هرات بود که شاید برای ما یک سفر معمولی باشد .

خانه زهرا به دلیل قرار گرفتن در بیرون از شهر رفت و آمد را برای فرزندانش سخت کرده بود و او مجبور است سرویس مخصوص کرایه کند تا آنها را به مدرسه بفرستد و پول آن را هم باید از طریق قالی بافی بدست بیاورد.

وقتی به زهرا گفتیم که به عنوان زن موفق وشهرستان انتخاب شده است لبخند زد و گفت من کار خاصی انجام ندادم هر چه کردم فقط برای رفاء فرزندانم بوده است .

به راستی چرا زهرا فکر می کند هنر خاصی نداشته است؟ مگر کدام هنر از این بالاتر؟ که زن پرتلاشی چون او همه این سال ها مانند یک مرد ، نه اصلا چرا مانند مرد، مانند یک زن ، دقیقا مثل یک زن واقعی ، با همه سختی های زندگی دست و پنجه نرم کرده و با تلاشی شرافتمندانه گلیم زندگی خود و ۲ فرزندش را از آب کشیده است!

امید می رود مسئولین مربوطه نیز در ادارات کمیته امداد و مؤسسات خیریه و …. بتوانند در قبال این بانوی رنج کشیده و پرتلاش شهرستان خاتم و دیگرانی مانند او ، وظیفه خود را به نفع احسن به انجام برسانند…






summary-address :
Your Rating
Average (0 Votes)
The average rating is 0.0 stars out of 5.