ID : 21769790
کارشناس مسائل سیاسی استان:

غربی ها به تعهدات خود در برجام عمل نکرده‌اند/ توجیه بدعهدی آمریکا توسط مسئولین برخلاف مصالح ملی است


کارشناس مسائل سیاسی استان با اشاره به گذشت یک سال از عمر برجام تاکید کرد: غربی ها از عمل به تعهدات خود در اجرای برجام شانه خالی کرده اند.

به گزارش یزدرسا؛ کارشناس مسائل سیاسی در مصاحبه با عصرسیاست با اشاره به یک سالگی برجام اظهار داشت: ضمن خسته نباشید و تشکر از تیم مذاکره کننده به دلیل مذاکرات طاقت فرسا و طولانی، مذاکرات هسته ای و برجامی که از این مذاکرات منتج شد را با این تحولاتی که در این یک سال اخیر رخ را می توان مورد بررسی و تحلیل قرار داد همانگونه که در این مدت تحلیل های متعددی از سوی موافقان و مخالفان این توافق نیز ارائه شده است.
 
دکتر اکبر غفوری در ادامه افزود: با درنظر گرفتن انصاف و عدالت در بررسی تحلیل برجام باید گفت که این توافق دارای نقاط قوت و ضعفی است که تحلیل و توجه به آن ها تا حد زیادی می تواند در تصمیم گیری های آینده موثر باشد. در خصوص نقاط ضعف اجرای برجام که تا حدود زیادی افکا عمومی نیز به آن احاطه و اشراف پیدا کرده است می تواند به موارد متعددی اشاره کرد که اصلی تیرین آن را می توان روند ناقص اجرای برجام دانست.
 
وی تاکید کرد: بر اساس برجام و توافق هسته ای و همانگونه که دکتر روحانی نیز در روز 25 فروردین 94 صراحتا اعلام کردند قرار بود تمامی تحریم های اقتصادی، بانکی، بیمه ای و ... در روز اجرای برجام لغو شوند که تحولات یک سال نشان از نقض تعهد غربی ها در این موضوع دارد. این تحریم ها نه تنها در روز اول اجرا لغو نشده است بلکه بسیاری از آن ها تنها بر روی کاغذ باقی مانده و با گذشت یک سال از برجام هنوز این تحریم ها به قوت خود باقی است و بسیاری از بانک ها و فعالین اقتصادی در این حوزه با مشکلات جدی مواجه اند.
 
غفوری تصریح کرد: عدم اعمال تحریم جدید علیه ایران نیز یکی دیگر از تعهداتی بود که غربی ها در برجام به ایران داده بودند که اکنون پس از یک سال نه تنها این موضوع محقق نشده بلکه طرف غربی به بهانه های واهی تحریم های بیشتری را بر کشور تحمیل کرده است. غربی سعی دارند با ادامه فشار بر کشو ایران را در حوزه های دیگر نیز چون موضوع هسته ای به برجام های بعدی قانع کنند.
 
وی در همین رابطه یکی از نتایج مثبت برجام برای کشور، مسئولین و مردم را شناخت ماهیت دغل کاری و بدعهدی دشمن دانست و تاکید کرد: امروزه بسیاری از مسئولین دست اندرکار مذاکرات هسته ای به این نکته اعتراف دارند که نتیجه برجام برای کشور محسوس نبوده که این موضوع به دلیل عدم اجرای تعهدات و سنگ اندازی از سوی طرف غربی بخصوص آمریکایی هاست که سخنان رئیس کل بانک مرکزی، عراقچی و دکتر ولایتی در این چارچوب قرار می گیرد.
 
این عضو هیئت علمی دانشگاه یزد در ادامه با تاکید بر ضرورت یکدلی و همراهی مسئولین کشور برای مقابله با نقض متعدد برجام از سوی طرف مقابل، گفت: مسئولین باید با رویکردی راهبردی و یکسان نسبت به نقض متعدد برجام اعتراض کرده و با آن مقابله کنند زیرا اکنون آمریکایی ها از هیچ اقدامی برای ضربه زدن به ایران در پسابرجام مضایقه نکرده اند.
 
غفوری برجام را دارای نقاط قوتی نیز دانست که از آن جمله می توان به پذیرش حق غنی سازی در داخل خاک ایران از سوی غربی ها، مقابله با موج ایران هراسی و لغو قطعنامه های هسته ای علیه ایران اشاره کرد.
 
انتهای پیام/آ



summary-address :
Your Rating
Average (0 Votes)
The average rating is 0.0 stars out of 5.