ID : 21191059
کارشناس ارشد روانشناسی تربیتی در یزد مطرح کرد

غنی سازی اوقات فراغت؛ گامی موثر در شکوفایی استعدادها/ ورود بی رویه جوانان به فضای مجازی؛ چالش جدی خانواده‌ امروزی


کارشناس ارشد روانشناسی تربیتی در یزد با بیان اینکه غنی سازی اوقات فراغت بستر شکوفایی جامعه را فراهم می‌سازد و از اهمیت خاصی برخوردار است، گفت: ارزش گذاری و برنامه ریزی برای پرکردن ساعات فراغت جوانان و نوجوانان جامعه‌ی امروزی امری ضروری است.

یزدرسا؛ هر ساله پس از گذراندن اوقات تحصیلی، مطالعه مستمر و فشار ذهنی و روانی ناشی از گذراندن آزمون‌ها تعطیلات تابستان فرا می‌رسند، تعطیلاتی که در تأمین بخشی از نیازهای جسمی روانی جوانان ونوجوانان مؤثر است؛ در این موسم بسیاری از خانواده‌ها را درباره استفاده درست فرزندانشان از این اوقات دچار اضظراب می‌گرداند.

عباس درستکار، کارشناس ارشد روانشناسی تربیتی در مصاحبه با خبرنگار یزدرسا، با بیان اینکه اوقات فراغت مناسب‌ترین بستربرای رشد وشکوفایی استعدادهای گوناگون نوجوان و جوانان است، گفت: اوقات فراغت پدیده‌ای است که می‌توان از آن به عنوان یک فرصت یاد کرد؛ اما اگر جامعه برنامه ریزی و تدبیر لازم برای بهره برداری از این فرصت را نداشته باشد ، قطعاً این فرصت به یک تهدید می انجامد.

درستکار آموزش و پرورش را متولی اصلی تعلیم و تربیت در امر برنامه ریزی اوقات فراغت دانست و اظهار داشت: لازم است با توجه به محدودیت منابع و امکانات موجود، خانواده‌ها و دیگر دستگاه‌های مرتبط در کنار این سازمان قرار گرفته و با برنامه ریزی‌های اصولی از این اوقات به خوبی استفاده نمایند.

وی با بیان اینکه اوقات فراغت مردم در گذشته کار و تلاش شبانه روزی بوده است، افزود: در زندگی ماشینی امروز، تحرک از جوانان گرفته شده است؛ از این رو از همه دستگاه‌های اجرایی و متولیان امور فرهنگی و فعالان اجتماعی  انتظار می‌رود با همکاری یکدیگر برنامه‌های خود را در جهت رشد فکری جوانان اجرا کنند.

این کارشناس ارشد روانشناسی تربیتی تعطیلات تابستانی را بهترین فرصت برای آموزش جوانان در حوزه‌های مهارتی، فرهنگی و اجتماعی برشمرد وتصریح کرد: غنی سازی اوقات فراغت بستر شکوفایی جامعه را فراهم می‌سازد و از اهمیت خاصی برخوردار است؛ چرا که ارزش گذاری و برنامه ریزی برای پرکردن ساعات فراغت جوانان و نوجوانان جامعه‌ی امروزی امری ضروری است.

وی در ادامه خاطر نشان کرد: مطالعات نشان می‌دهد که اوقات فراغت همواره بستر مناسبی برای بروز خلاقیت‌ها و نوآوری‌ها‌ست و در شکل گیری شخصیت و هویت آنان و سازندگی جامعه ایرانی و اسلامی نقش به سزایی دارند؛ چرا که ذهن انسان مشغول مسائل خاصی نیست، بلکه می تواند فارغ از قالب‌های از پیش طراحی شده به مسائل مورد علاقه خویش بپردازند.

درستکار نداشتن امکانات سالم تفریحی، عدم آگاهی، نداشتن برنامه صحیح و اصولی و همچنین اجرای سیاست‌های نامناسب فرهنگی، اقتصادی و اجتماعی را عاملی برای انحراف نوجوانان و جوانان دانست و عنوان کرد: برنامه ریزی و سیاست گذاری مناسب و وضع قوانین لازم برای اوقات فراغت سالم بسیار ضروری ولازم به نظر می‌رسد.

وی در پایان خطاب به کاربرانی که اکثر اوقات فراغت خود را در فضای مجازی به سر می‌برند، هشدار داد: ورود بی‌رویه وگذران اوقات فراقت دانش‌‌آموزان در فضای مجازی به دلیل استفاده نادرست از شبکه‌های اجتماعی در جامعه، اغلب خانواده‌ها را به یک چالش جدی تربیتی روبه رو ساخته است؛ از این رو توجه جدی مسئولان امر در خصوص ایجاد فرهنگ سازی صحیح لازم است تا از دغدغه والدین در این امر کاسته شود.

انتهای پیام/

 




summary-address :
Your Rating
Average (0 Votes)
The average rating is 0.0 stars out of 5.