ID : 10393475

فرمان فتنه در دست بي‌بي‌سي


شبكه فارسي بي‌بي‌سي بي‌ترديد يكي از اصلي‌ترين آتش بياران آشوب‌هاي سال 88بود.

به گزارش یزدرسا ،شبكه تلويزيوني بي‌بي‌سي در رأس همه رسانه‌هاي معاند با جمهوري اسلامي، با ادعاي اطلاع‌رساني لحظه به لحظه از انتخابات دهم رياست جمهوري عملاً به پايگاه انتشار تحليل‌هاي ساختگي و برانگيختگي اجتماعي در ايران تبديل شده است.

 

آنچه كارشناسان در نخستين روزهاي راه‌اندازي اين شبكه بر آن اذعان داشتند اين بود كه شبكه فارسي بي‌بي‌سي به منظور شبكه‌سازي براي براندازي نرم و با حمايت مالي و لجستيكي جرياني در داخل راه‌اندازي شد كه اين موضوع طي روزهاي منتهي به انتخابات و پس از آن عملاً به اثبات رسيد.


نكته جالب توجه درباره راه‌اندازي اين شبكه آن است كه بي‌بي‌سي به رغم دريافت بودجه 15ميليون پوندي (22ميليون دلاري) از وزارت امور خارجه انگليس در آن زمان، در حالي راه‌اندازي شد كه قبل و پس از راه‌اندازي همواره با كسري بودجه روبه‌رو بوده است.

از سوي ديگر فشارهاي ماليات‌دهندگان انگليسي به سردمداران اين كشور در خصوص صرف منابع مالي جمع‌آوري‌شده در ديگر كشورها، خود نكته‌اي ديگر بود كه هيچ توجيه اقتصادي براي راه‌اندازي بي‌بي‌سي فارسي باقي نمي‌گذاشت. اما بي‌بي‌سي فارسي، در حالي با اين چالش مالي در نخستين روزهاي راه‌اندازي خود دست و پنجه نرم مي‌كرد كه از همان نخستين روزهاي راه‌اندازي اقدام به پخش برنامه‌هاي زنده كرد. اين روند تا شب انتخابات و تا پايان شمارش آرا و اعلام نتايج در قالب ميزگرد، وبگردي، گفت‌‌وگو با كارشناسان، ارتباط مستقيم (نوبت شما)‌ و... ادامه يافت.


 
به سبك بي‌بي‌سي


بي‌بي‌سي فارسي كه در طول دوره فعاليت خود همواره از تنظيم و پخش خبر به شيوه شبه خبر (فيچرنيوز) و تلفيق سخت خبر (هارد نيوز)‌ و نرم خبر (سافت‌نيوز)‌ پيروي كرده است در آستانه انتخابات و پس از آن دقيقاً و دائماً با سوئيچ كردن اين شيوه‌هاي خبري به يكديگر، اهداف شبهه‌سازي، بحران‌افكني و هدايت افكار عمومي به انگيختگي را هدايت كرد. اين شبكه كه متعلق به استعمارگر پير بود از روزهاي قبل ‌خود را آماده بحران‌سازي اجتماعي كرده بود و پيشاپيش در اخبار و تحليل‌هاي به اصطلاح كارشناسان سياسي مسائل ايران، بحث تقلب را تئوريزه و قاطعانه بر آن پاي مي‌فشردند كه چنانچه احمدي نژاد رأي بياورد شكي در تقلب وجود ندارد.

بي بي‌سي در چارچوب سناريوي خود، جمعه شب در قالب برنامه‌هاي زنده، بلافاصله پس از اعلام آمار‌هاي غير‌رسمي از منابع داخل ايران پروژه تقلب در انتخابات را با حضور فرخ نگهدار (رئيس سازمان فدائيان خلق)‌ و صادق صبا(تحليلگر سياسي)‌ كليد زد و پس از اين به تناوب انتشار خبرهايي از ايران، ارتباط مستقيم با كارشناساني نظير جمشيد برزگر، هاشم احمد‌زاده، ‌احمد سلامتيان، سعيد برزين، مسعود بهنود و... در استوديو و آدم‌هايي از احزاب و گروهك‌هاي داخل ايران برقرار مي‌كرد و هر لحظه به موازات اعلام آراي احمدي‌نژاد، ‌بر حملات و تثبيت و تلقين تقلب در انتخابات مي‌افزودند به صورتي كه نزديك صبح و تا ظهر شنبه جملگي گزارش پراكني اين شبكه دستور حمله و اغتشاش و افزايش نارضايتي بود.


شيوه بارز بي‌بي‌سي در توفيق خود اين بود كه كليت مباحث در يك دايره طراحي شده اجرا مي‌شد. بدين صورت كه مثلاً كارشناسان استوديو دلايلي را در قالب تحليل مطرح مي‌كردند و سپس ارتباط مستقيم برخي آدم‌هاي معمولي تحت عنوان مخاطبان بي‌بي‌سي و بعد از اين ارتباط با رئيس ستاد مردمي موسوي و سخنگوي ستاد مهدي كروبي و مجدداً كارشناسان داخل استوديو، جملگي صحبت‌هاي يكديگر را كپي كرده و با كمي شاخ و برگ اضافه به‌خورد بينندگان اين شبكه مي‌دادند.


بي‌بي‌سي براي پيشبرد سناريوي خود، به خوبي از شيوه نرم خبر استفاده مي‌كرد به طوري كه در ساعت يك بامداد با اولين اعلام‌هاي غيررسمي آرا، سايت‌هاي بالاترين و قلم نيوز را در قاب مي‌گرفت كه بوي تقلب مي‌آيد يا رأي‌هاي سفيد را به حساب احمدي‌نژاد گذاشته‌اند و هرچه اعلام آراي احمدي‌نژاد بيشتر مي‌شد لحن و نحوه بيان مطالب بي‌بي‌سي و آدم‌هايش تندتر مي‌شد.

تا آنجا كه در ساعت 2 و 20دقيقه بامداد سناريوي آنها به نقطه اوج خود رسيد و در تمام اين نوع انتشار، بي‌بي‌سي با استفاده از خبر سخت (‌البته تحريك‌آميز)‌ كه هم اكنون موسوي به وزارت كشور رفته‌اند و سوئيچ آن به خبر نرم (در قالب گفت‌وگو و ارتباط مستقيم) و سپس شبه خبر در ارتباط با رئيس نهاد مردمي موسوي، ‌كاملاً بحران‌سازي و تحريك مخاطب را رقم مي‌زد. اكنون بيش از پيش دست بي‌بي‌سي رو شد. شبكه‌اي كه به دليل كسر بودجه بي‌بي‌سي روماني را تعطيل كرد، رايگان به مخاطبان داخل انگليس سرويس نمي‌دهد، اسپانسر آگهي ندارد و مشخصاً اغلب خبرنگاران آن از طيف‌هاي اصلاح‌طلب هستند و مشاور آن يكي از سردبيران نشريات زنجيره‌اي توقيف شده است، لذا چنين رسانه‌اي كسري بودجه خود را از كجا تأمين مي‌كند و آيا با توجه به طيف فكري همكار اين رسانه مي‌تواند مدعي بي‌طرفي باشد؟



  سابقه‌كاري بي‌بي‌سي


در 7 دي 1319 شمسي يعني در اولين سال جنگ جهاني دوم، بخش فارسي راديو بي‌بي‌‌سي، كار خود را آغاز كرد. در اين زمان رقيب جدي راديو بي‌بي‌سي در ايران، راديو «برلن» بود. اما در حال حاضر و با گذشت بيش از 66 سال از آغاز به كار راديو بي‌بي‌سي اينك تلويزيون فارسي بي‌بي‌سي نيز به ميدان ديپلماسي رسانه‌اي پا مي‌گذارد. ديپلماسي رسانه‌اي در تعريف ساده آن به معناي ترسيم تصويري مطلوب از يك دولت در اذهان مردم يك كشور ديگر است تا از اين طريق شرايط براي رسيدن به منافع تسهيل و آسان شود. همزمان با شكل‌گيري رسانه‌ها دوران ديپلماسي رسانه‌اي نيز آغاز شد و با گذشت زمان و شكل‌گيري رسانه‌هاي جديد ديپلماسي رسانه‌اي نيز متحول شده است. ديپلماسي تلويزيوني و ديپلماسي اينترنتي يا سايبر ديپلماسي واژه‌هايي هستند كه نوآوري‌هاي اخير را در اين عرصه نشان مي‌دهند. جمله معروفي وجود دارد كه مي‌گويد سفارتخانه‌ها متعلق به عصر كشتي‌هاي بادباني است.

يعني اگر دوران ماقبل شكل‌گيري رسانه‌ها سفارتخانه و سفير يك كشور در كشوري ديگر سخنگوي نماينده تام‌الاختيار آن كشور محسوب مي‌شد امروز ديگر اينگونه نيست چراكه كشورها با استفاده از رسانه‌ها مقاصد خود را به مخاطبان مي‌رسانند. اما با شكل‌گيري شبكه‌هاي تلويزيوني براي كشورهاي هدف مي‌توان گفت سفارتخانه‌ها از درون ساختمان‌ها به درون شبكه‌هاي تلويزيوني نقل مكان كرده‌اند.


از سوي ديگر بايد توجه داشت كه ناتوي فرهنگي داراي شاخه‌هاي متعدد و متنوعي است كه يك بخش آن ناتوي خبري مي‌باشد. ناتوي خبري در حلقه اول شامل منابع خبري غيرفارسي مانند آسوشيتدپرس، يونايتد پرس، رويترز و فرانس پرس و سي ‌ان ان، بي‌بي سي، صداي امريكا و فاكس‌نيوز و... است. اما در حلقه دوم ناتوي خبري شبكه‌هاي خبري فارسي زبان قرار دارند. از ميان آنها تلويزيون صداي امريكا داراي شبكه تلويزيوني ماهواره‌اي بود و اينك به ناتوي خبري واحد جديدي به نام تلويزيون فارسي بي‌بي‌سي نيز اضافه مي‌شود.


حسين فردوست يكي از برجسته‌ترين چهره‌هاي اطلاعاتي رژيم پهلوي كه دوره‌هاي آموزشي خود را زير نظر متخصصان سرويس جاسوسي انگلستان MI- 6 گذرانده بود در كتاب ظهور و سقوط سلطنت پهلوي ذيل بحث جنگ رواني به بنگاه بي‌بي‌سي اشاره مي‌كند و مي‌نويسد: «بي بي‌سي يك سازمان تخصصي است كه توسط يك كميسيون عالي اداره مي‌شود. در اين كميسيون برجسته‌ترين كارشناسان سياست خارجي انگليس عضويت دارند. ولي طبعاً اين به معناي استقلال ارگان فوق نيست؛ بلكه بي‌بي‌سي خود يك ارگان مهم سياست‌گذار در مجموعه نهادهاي سياسي انگليس است و مسلماً در هماهنگي با MI- 6 عمل مي‌كند و در كميسيون عالي آن يك يا دو نماينده MI- 6 حضور دارند. در رابطه با هر كشوري كه برنامه پخش مي‌شود نيز بي‌بي‌سي داراي يك كميسيون تخصصي است... . نكته قابل توجه ديگر كه در چارچوب آيين‌نامه جنگ رواني قرار دارد اين است كه مسلماً بي‌بي‌سي در شرايط خاص و در موارد مهم كميسيون عالي بي‌بي‌سي اجازه پخش اخبار ساختگي را مي‌دهد.»


به غير از اين موارد عملكرد اين شبكه در مقاطع مختلف تاريخي نشان مي‌دهد دولت انگليس براي انجام عمليات فريب و پوشش هماره از اين شبكه استفاده كرده است كه به عنوان نمونه مي‌توان به كتاب «حصاري از دروغ» كه به زبان فارسي نيز ترجمه شده اشاره كرد. حال اينجاست كه با در نظر‌گيري تأكيدات مقام‌معظم رهبري در خصوص ناتوي فرهنگي و عملكرد شبكه بي‌بي‌سي بايد نسبت به اين پديده هوشيارتر بود. ناتوي فرهنگى واقعيتى است غير قابل انكار كه از مسيرهاى مختلفى از جمله شبكه‌هاي ماهواره‌‌اي به دنبال زمينگيركردن نظام است؛ حركتي كه رويكرد اصلي آن جنگ نرم و هدف اصلي آن نابودي فرهنگ و هويت ملي جوامع و در ادامه تسخير بدون جنگ و خونريزي كشور است.

 

منبع:جوان آنلاین

انتهای پیام/ص




summary-address :
Your Rating
Average (0 Votes)
The average rating is 0.0 stars out of 5.