ID : 857933
مدیر حوزه های علمیه استان یزد؛

فرهنگ هر منطقه نیازمند الگوی اسلامی-ایرانی مختص به خود است


مدیر حوزه های علمیه استان یزد در خصوص اینکه هر منطقه جغرافیایی فرهنگ خاص خود را داراست تصریح کرد: مطمئناً الگوی اسلامی ایرانی پیشرفت که طراحی می شود باید با فرهنگ هر منطقه تطابق پیدا کند.

مدیر حوزه های علمیه استان یزد در گفتگو با خبرنگار یزد رسا، طراحی الگوی ایرانی - اسلامی پیشرفت را یک حرکت عظیم خواند و گفت: با توجه به فرمایشات مقام معظم رهبری، جایگاه حوزه ها باید در این الگو مشخص شود و از پتانسیل های آن ها استفاده شود و از آنجایی که روحانیت و حوزه، نقش تبیین احکام دین را برعهده دارند بنابراین در زمینه های مختلف فرهنگی، اجتماعی، حقوقی، اقتصادی و سیاسی می تواند الگویی اسلامی را مطرح کنند.

حجه الاسلام و المسلمین محمد شمس دهشیری با اشاره به اینکه ما نیازمند یک الگوی جامع به منظور پیشرفت کشور هستیم افزود: الگویی که قرار است طراحی شود باید تمام ابعاد وجودی انسان در آن دیده شود، هم مسائل دنیایی و مادی، هم مسائل اخروی زیرا این الگویی است برای تعالی انسان.

شمس در خصوص اینکه هر منطقه جغرافیایی فرهنگ خاص خود را داراست تصریح کرد: مطمئناً الگویی که طراحی می شود باید با فرهنگ هر منطقه تطابق پیدا کند چرا که هر فرهنگ بر گرفته از فطرت انسان هاست و الگوی اسلامی - ایرانی نیز باید بر اساس فطرت، پایه ریزی شود درنتیجه ناخواه این الگو از فرهنگ تبعیت می کند  و جدای از فطرت بشر نیست.

عضو هیأت امناء موسسه آموزش عالی جهاد دانشگاهی استان یزد خاطر نشان کرد: پیاده سازی الگوی اسلامی ایرانی پیشرفت نیازمند بازنگری در نظام آموزشی کشور است چرا که آموزش بر اساس نیازهای یک جامعه  پایه ریزی می شود و باید بیشتر مباحث بر اساس دیدگاه های فطری و اسلامی بنیان نهاد، نه الگوهایی که به صورت ناقص در جامعه غربی مطرح شده است.

وی افزود: الگوهای غربی بر اساس نیاز های آنی و لحظه ای انسان ترسیم شده است و نظریه پردازان جوامع غربی مکتبی را که در این جوامع پایه گذاری کرده  اند بیشتر براساس نیاز خود یا مشکلات زمانی جامعه بوده و رفع مشکلات را اینگونه دیده اند اما به این اصل که، امکان دارد از بین بردن یک مشکل، مشکل دیگری را ایجاد کند فکر نکرده اند لذا اگر طراحی الگوی اسلامی - ایرانی پیشرفت بر اساس قوانین الهی تدوین شود یقیناً همیشگی بوده و موجب سعادت دنیوی و اخروی بشریت می شود.

 




summary-address :
Your Rating
Average (0 Votes)
The average rating is 0.0 stars out of 5.