ID : 34876020
رئیس بیمارستان شهید دکتر رهنمون عنوان کرد

فعالیت مجموعه طب ایرانی در بیمارستان شهید رهنمون/ مراجعه ماهانه ۱۳ هزار نفر به اورژانس


دهقانی گفت: به‌صورت میانگین ماهانه ۱۲ تا ۱۳ هزار نفر به اورژانس بیمارستان شهید رهنمون مراجعه می‌کنند که از این میان برای ۴ تا ۵ هزار نفر پرونده تشکیل می‌شود و همچنین ۶ تا ۸ هزار نفر نیز به‌صورت سرپایی درمان می‌شوند.

به گزارش یزدرسا؛ بیمارستان شهید دکتر رهنمون یکی از قدیمی‌ترین بیمارستان‌های استان یزد است. این بیمارستان در سال 1314 ابتدا به‌صورت یک بهداری راه‌اندازی شد. با گذشت زمان ساخت این مجموعه به‌صورت یک بیمارستان در سال 1321آغاز شد و در سال 1326 نیز به بهره‌برداری رسید. پس از پیروزی انقلاب اسلامی مجموعه بیمارستانی جدید به نام فرخی یزدی که شاعر، روزنامه‌نگار و سیاست‌مدار دوران پهلوی بود به نام بیمارستان فرخی نام‌گذاری شد. در سال 1363 نیز این بیمارستان به یاد شهید دکتر رهنمون تغییر نام پیدا کرد. شهید رهنمون در دوران دفاع مقدس، مسئول بیمارستان صحرایی بود. او در سال 1362 در جریان عملیات خیبر  درحالی‌که در بیمارستان صحرایی خاتم‌الانبیاء در حال اقامه نماز صبح بود، در بمباران هواپیماهای دشمن به شهادت رسید.

 


 

 طرح ساختمان جدید بیمارستان شهید رهنمون یزد از جمله مصوبات سفر رهبر معظم انقلاب به استان یزد است. این بیمارستان جایگزین ساختمان قدیمی بیمارستان شهید رهنمون شده و دارای ۳۰ هزار مترمربع وسعت دارد و در ۹ طبقه به بهره‌برداری رسید.  بیمارستان شهید رهنمون دارای بخش‌هایی نظیر زنان و زایمان، اطفال، گوش و حلق و بینی و چشم پزشکی است.

تاکنون بیش از ۷۸۰ میلیارد ریال اعتبار به طرح احداث ساختمان جدید بیمارستان شهید رهمنون یزد اختصاص داده شده که با اجرای این طرح تعداد ۳۲۴ تخت فعال به ۱۹۰ تخت فعلی این بیمارستان افزوده می‌شود. گفتنی است میانگین ساخت طرح‌های بیمارستانی در کشور بین ۱۳ تا ۱۴ سال است اما طرح احداث ساختمان جدید بیمارستان شهید رهنمون یزد پس از هفت سال افتتاح شد.

 

مرکز ترومای استان یزد

دکتر محمد حسین دهقانی در مصاحبه با خبرنگار یزدرسا؛ با اشاره به فعالیت های مختلف صورت گرفته در این بیمارستان اعلام کرد: بیمارستان شهید رهنمون تنها بخش دانشگاهی استان یزد که در آن جراحی اعصاب و ارولوژی به‌صورت تخصصی وجود دارد بیمارستان دکتر رهنمون است و در این بخش متخصصان مجربی حضور دارند. این در حالی است که پیش از این بیماران نیازمند به این تخصص‌ها به شهرهایی مانند تهران و شیراز فرستاده می‌شدند اما اکنون عمل‌های پیچیده و سنگین از سوی متخصصان در همین بیمارستان انجام می‌شود.

رئیس بیمارستان شهید دکتر رهنمون افزود: همچنین این بیمارستان مرکز ترومای استان یزد است و بیماران مصدوم ناشی از حوادث ترافیکی، حوادث ساختمانی، نزاع و درگیری و سقوط از ارتفاع به این بیمارستان مراجعه می‌کنند.

وی اذعان داشت: تعداد بیماران ترومایی از ابتدای سال 96  تا 30 بهمن‌ همان سال حدود 7400 نفر بوده است.

این مقام مسئول بیان کرد: بخش جراحی فک و صورت، یکی دیگر از بخش‌های منحصر به فرد بیمارستان شهید رهنمون است. در این بخش به بیماران ناشی از حوادث تروما که دچار مشکل شده‌اند یا بیمارانی که دارای ناهنجاری‌های مادرزادی هستند خدمات ارایه می‌شود.

 

 

فعالیت مجموعه طب ایرانی در بیمارستان شهید رهنمون

دکتر دهقانی گفت: رشته‌ای تخصصی با نام طب ایرانی برای حرکت طب ایرانی یا طب سنتی در مسیر دانش و پیشرفت با مبانی روز دانش پزشکی در دانشگاه علوم پزشکی یزد، راه‌اندازی شد. پس از آن بخشی با همین نام نیز در بیمارستان شهید دکتر رهنمون یزد شکل گرفت. در این بخش سه متخصص حضور دارند. وی ادامه داد: مجموعه طب ایرانی در این بیمارستان با 10 تخت فعالیت دارد که شامل رشته‌های ماساژدرمانی، سوزن درمانی و داروهای سنتی و ایرانی می‌شود. این رشته‌ها به تأیید معاونت آموزشی وزارت بهداشت رسیده است. در واقع هدف اصلی از ایجاد این بخش، پاسخ‌گویی به نیاز و ذهنیت مردم به طب ایرانی درچارچوب فعالیت در یک مجموعه علمی دانشگاهی و زیر نظر متخصصان بوده است.

وی خاطر نشان کرد: بخش مراقبت‌های ویژه بیمارستان دو بخش آی‌سی‌یو و دو بخش سی‌سی‌یو را در بر می‌گیرد. هرکدام از بخش‌ها 10 تخت و در مجموع 20 تخت دارند. همچنین هرکدام از بخش‌های سی‌سی‌یو نیز 8 تخت و در مجموع 16 تخت دارد. بخش‌های ویژه با ضریب اشغال 100 درصد فعالیت می‌کند.

دهقانی اظهار کرد: در این مجموعه درمانی و آموزشی 350 نیروی پرستاری، 200 نیروی پشتیبانی و خدماتی و تعداد 70 پزشک در تخصص‌های یادشده ارایه خدمت می‌کنند. خوشبختانه یزد از استان‌هایی است که در زمینه پزشکی کمبودی ندارد. در نتیجه بیمارستان شهید رهنمون نیز با کمبود نیرو مواجه نیست. البته در زمینه مغز و اعصاب تعداد متخصصان کم است اما کمبود ندارد.

 

مراجعه ماهانه ۱۳ هزار نفر به اورژانس

وی بیان داشت: در سال 1366، اورژانس بیمارستان شهید رهنمون از سوی مرحوم حاج‌بمانعلی کلانتری ساخته و به این مجموعه افزوده شد. اکنون به‌صورت میانگین ماهانه 12 تا 13 هزار نفر به اورژانس این بیمارستان مراجعه می‌کنند. از این میان 4 تا 5 هزار پرونده تشکیل می‌شود و بیماران بستری می‌شوند. همچنین 6 تا 8 هزار نفر نیز به‌صورت سرپایی درمان می‌شوند. اورژانس 28 تخت و 4 تخت ایزوله و در مجموع 32 تخت دارد. 6 تخت آن نیز تخت‌های ویژه است.

وی با بیان این که به‌صورت میانگین ماهانه 800 تا 950 عمل جراحی در این بیمارستان انجام می شود ادامه داد: بیمارستان 8 اتاق عمل دارد و خونریزی مغزی و شکستگی ستون‌فقرات گردنی، کمری و شکستگی اندام‌ها عمل‌های شایعی هستند که در این بیمارستان انجام می‌شود. خونریزی داخلی شکمی در رتبه بعدی قرار دارد.

وی عنوان کرد: تجهیز 15 تا 20 تخت برای بخش‌های مراقبت‌های ویژه و افزودن بخش زنان ‌و زایمان به‌عنوان تخصص جدید بیمارستان، از جمله برنامه‌های ما برای آینده است. همچنین بخش داخلی اعصاب یکی دیگر از تخصص‌هایی است که قرار است به‌زودی در این بیمارستان راه‌اندازی شود.

 

 

 رئیس بیمارستان شهید دکتر رهنمون تاکید کرد: این مرکز درمانی به ‌عنوان تنها مرکزی شناخته می‌شود که در استان یزد به مراجعان خدماتی در زمینه شناسائی بیماریهای شغلی و آموزشهای لازم را  ارائه می‌دهد. در این بخش استادان و اعضای هیات علمی دانشگاه حضور دارند.

وی تصریح کرد: 80 درصد از بخش‌های مختلف بیمارستان شهید رهنمون از جمله اورژانس، آزمایشگاه، پاتولوژی و بخش‌های مختلف درمانی زیر نظر اعضای هیأت‌علمی دانشگاه علوم پزشکی شهید صدوقی استان یزد، پوشش داده می‌شود. ضمناً در همه بخش‌های بیمارستان دستیاران و انترن‌ها حضور دارند و آموزش داده می‌شوند.

دهقانی اضافه کرد: همچنین در این بیمارستان مرکز تحقیقاتی طب کار، مرکز تحقیقاتی تروما و کلاس‌های آموزشی برای هر گروه آموزشی وجود دارد. کلاس آموزشی وی‌آی‌پی برای کارهای مهارتی دانشجویان، سالن رایانه، با 20 رایانه مجهز به اینترنت، کتابخانه و سالن آمفی‌تئاتر با ظرفیت 300 نفر برای مراسم‌های دانشجویی و باز آموزی دانشجویان و دستیاران از جمله امکانات آموزشی این بیمارستان است.

دکتر دهقانی با بیان این‌که طرح تحول نظام سلامت یک قدم مثبت در جهت گسترش و همگانی کردن سلامت در جامعه بود، یکی از مشکلات این طرح را کمبود در تزریق منابع خواند و گفت: به‌دلیل کمبود منابع با مشکلاتی مواجه شدیم اما با این وجود اقدامات لازم برای بیماران همچنان به‌صورت صددرصد انجام می‌شود. اگر تزریق مالی انجام شود وضعیت بهتری خواهیم داشت. خط قرمز ما نارضایتی مردم است لذا در تلاش هستیم تا  امکاناتی که دولت در اختیارمان قرار داده است خدمات را به شکلی مطلوب به مردم ارائه دهیم.

انتهای پیام/




summary-address :
Your Rating
Average (0 Votes)
The average rating is 0.0 stars out of 5.