ID : 34842689
هنوز هیأت پهلوانی بهمن رسمیت ندارد

قانون! سد راه قهرمانی باستانی کاران بخش بهمن ابرکوه


رئیس کانون بسیج ورزشکاران شهرستان ابرکوه، گفت : حدود یک سال است مسئولان به اسم قانون از حضور ورزشکاران بخش بهمن با عنوان‌های قهرمانی و نائب قهرمانی، در مسابقات استانی و ملی جلوگیری کردند.

به گزارش یزدرسا به نقل از سرو ابرکوه؛ امروز دهم تیرماه که به نام روز فرهنگ پهلوانی و ورزش زورخانه‌ای نام‌گذاری شده است، فرصتی شد تا این روز را به ورزشکاران زورخانه‌ای شهرستان و بخش بهمن که یکی از موفق‌ترین و پر مانع‌ترین رشته‌های ورزشی است، تبریک بگوییم و گزارشی از فعالیت آنها و مشکلاتشان بگیریم.

سال 68 پوریای ولی اولین زورخانه ابرکوه احداث شد
سید حسین حسینی دوست رئیس کانون بسیج ورزشکاران شهرستان، در گفت‌وگو با خبرنگار سرو ابرکوه ضمن تبریک این روز، اظهار کرد : حدود سال 66 ورزش زورخانه‌ای در ابرکوه شروع شد و بعدازآن در سال 68 اولین زورخانه بانام پوریای ولی به بهره‌برداری رسید.

رئیس کانون بسیج ورزشکاران ابرکوه، گفت : عده‌ای از پیشکسوتان این ورزش بر این باورند که پیشینیه تاریخی این ورزش در شهرستان، بنا به دلایلی که در دست بررسی و پیگیری است، به بیش از یک قرن به فردی بانام عبدالخالق می‌رسد.

وی، مرتضی حاصلی، محمد اکرمی، غلامرضا مژده پور، غلامرضا علیدوست را به‌عنوان اولین‌ها و صاحب نامان این ورزش در ابرکوه، معرفی کرد.

نُه‌ساله بودم که باعلاقه برای اولین بار وارد این ورزش شدم
حسینی دوست افزود : نه‌ساله بودم که به خاطر عشق و علاقه برای اولین بار وارد این ورزش شدم. سال 1390 پس‌ازاینکه زورخانه حیدر کرار (ع) مهردشت بنا بر مصوبات سفر مقام معظم رهبری در سال 86 ساخته شد، چون تنها مربی مدرک دار این رشته ورزشی بودم، جهت راه‌اندازی و آموزش به آنجا منتقل شدم.

وی تصریح کرد : در حال حاضر پنج زورخانه فعال در بخش بهمن برقرار است و هم‌زمان با هفته فرهنگ پهلوانی و ورزش زورخانه‌ای، 2 زورخانه دیگر در محله بداف و حسین‌آباد کلنگ زنی خواهد شد.

حضور 700 ورزشکار و 60 مرشد در 5 زورخانه بخش بهمن
حسینی دوست، با اشاره به اینکه بر اساس آمار سازمان‌یافته هیئت پهلوانی، حدود 700 ورزشکار در زورخانه‌های بخش بهمن فعالیت می‌کنند، گفت : باعلاقه ورزشکاران این بخش سال 90 با هیچ شروع کردیم و اکنون با تعداد 60 مرشد که بدون آموزش و خود رُو به نام شدند، به مدت شش سال پیاپی در استان و کشور حضور چشمگیری داشتند و مقام‌های برتر را از آن خود کردند.

رئیس هیئت پهلوانی و زورخانه‌ای بخش بهمن عنوان کرد : مرشدان بخش بهمن بیشتر از رده‌های سنی نونهال، خردسال، نوجوان و جوان هستند، که زیر نظر استاد محمدرضا نعمت اللهی مسئول کمیته مرشدان بخش آموزش‌دیده‌اند. کوچک‌ترین ورزشکار ورزش زورخانه‌ای بخش بهمن متین شمس 6 ساله و مسن‌ترین آنها غلامرضا مژده پور حدود 70 ساله است.

جلوگیری مسئولین از حضور ورزشکاران بخش بهمن در مسابقات به اسم قانون
وی تأکید کرد : متأسفانه از شهریورماه سال گذشته تاکنون ورزشکاران زورخانه بخش بهمن در هیچ برنامه و مسابقه‌ای در سطح استانی و ملی حضور نداشتند، زیرا مسئولان استانی این هیئت را به رسمیت نمی‌شناسند. درصورتی‌که سال‌ها است مهردشت با پیشوند شهر به همه معرفی می‌شود و بخش بهمن که یکی از بخش‌های ابرکوه است به‌نوعی با شهر مهردشت ادغام‌شده است، ولی حق مستقل بودن را از ورزش آن گرفته‌اند.

مربی فعال زورخانه‌ای شهرستان، تصریح کرد : اگرچه بی‌توجهی مسئولان ورزشی استان و شهرستان نسبت به رفع مشکلات ورزشی که یکی از موانع جدی پیشگیری آسیب‌های اجتماعی است بیداد می‌کند، ولی هیچ‌یک از ورزشکاران دلسرد نشده و همچنان به فعالیت ورزش باستانی خود ادامه داده و برای خود مسابقاتی در بخش برگزار می‌کنند، چنانچه در این هفته 2 زورخانه دیگر کلنگ زنی می‌شود.

فقط آمریکا ما را تحریم نکرده بلکه در حوزه ورزش از داخل تحریم هستیم
حسینی دوست خاطرنشان کرد : همیشه سخن مسئولان تحریم‌های آمریکا و غرب است، چرا هیچ‌کس نمی‌گوید یک بخش که جزئی از یک شهر است، بدون امکانات و تجهیزات و تنها با کمک خیّرین نیکوکار، توانسته 5 زورخانه فعال را سرپا نگه‌دارند و اکنون برای تشویق اجازه دهیم که آنها به‌عنوان یک گروه در مسابقات حضورداشته باشند.

وی بیان کرد : اگر شهرستانی در هر زمینه‌ای فعال بود و ظرفیت‌ها و استعدادهایی داشت، که نسبت به دیگر شهرستان‌ها می‌توانند افتخارات زیادی برای استان کسب کند، باید به اسم قانون از حضور و پیشرفتش جلوگیری شود؟ واقعاً کجای قانون این را می‌گوید؟

این مسئول اذعان کرد : ازآنجاکه ورزشکاران بخش بهمن واقعاً بااستعداد هستند که همیشه بر روی سکوهای قهرمانی و نائب قهرمانی ایستاده‌اند، ظلم بزرگی است که حق آنها پایمال شود و به رسمیت شناخته نشوند.

استعدادهای بخش بهمن افتخار استان یزد بود
حسینی دوست یادآور شد : برخی مسئولان سابق هیئت پهلوانی و زورخانه‌ای استان بارها متذکر شده‌اند؛ که ورزشکاران این بخش توانمند هستند و می‌توانند موفقیت‌های بیشتری برای شهرستان، استان و کشور به ارمغان آورند. درواقع ورزشکاران بخش افتخاری برای استان بودند. لذا چه خوب است مسئولین مربوطه به‌جای پرداختن به حاشیه‌ها و جلوگیری از ورود این افراد به مسابقات، پیگیر برطرف کردن موانع پیروزی آنها باشند.

هیئت پهلوانی و زورخانه‌ای ابرکوه 3 ماه بدون مسئول
وی گفت : حدود 3 ماه از استعفای مسئول هیئت پهلوانی و زورخانه‌ای شهرستان ابرکوه، می‌گذرد و هنوز مسئولان کسی را جایگزین وی نکردند. پس چگونه توقع دارند که بخش بهمن و ابرکوه در هم ادغام شود، بخشی که به‌تنهایی 700 ورزشکار را سروسامان داده است.

رئیس کانون بسیج ورزشکاران ابرکوه، در پایان تأکید کرد : با تمام مشکلات زیادی که در حوزه ورزش به‌ویژه این ورزش وجود دارد، که ورزشکاران و مسئولان بخش و شهر با آن دست‌وپنجه نرم می‌کنند، ولی هیچ‌چیز دردناک‌تر از به رسمیت نشناختن توانایی‌های استعدادهای آن نیست.

انتهای پیام/ف




summary-address :
Your Rating
Average (0 Votes)
The average rating is 0.0 stars out of 5.