ID : 32019438

قدمگاه مشهدک؛ بزرگترین یادگار سفر امام رضا(ع) به اردکان +تصاویر


محقق اردکانی گفت: مشهدك محل جلوس و توقف حضرت امام رضا(ع) است كه در سال 196 هـ . ق هنگام عبور آن حضرت از اين منطقه در مسير مدينه به مرو، در اين مقام توقف و اقامه نماز فرموده است. بعداً در محل آن بنائي احداث شده است كه تابحال پا برجا است.

به گزارش یزدرسا، با توجه به نزدیک بودن روز اردکان و نام گذاری روز ورود امام رضا (ع) به خرانق اردکان بهانه ای شد تا خدمت محقق و نویسنده اردکانی برسیم تا از جزئیات این روز و علت نام گزاری این روز به نام روز اردکان آشنا شویم.

علی سپهری اردکانی در مصاحبه با اردکان گویا، در خصوص در معروف به مشهدک گفت: مشهدك محل جلوس و توقف حضرت امام رضا(ع) است كه در سال 196 هـ . ق هنگام عبور آن حضرت از اين منطقه در مسير مدينه به مرو، در اين مقام توقف و اقامه نماز فرموده است. بعداً در محل آن بنائي احداث شده است كه تابحال پا برجا است.

وی افزود: مسیر آن حضرت از جاده قدیم  پشت خلد برین به طرف رباط انجیره بوده و درتاریخ 30 آبان وارد روستای خرانق شدند و در کنار قلعه قدیمی روستا مقام کردند و سپس به طرف ساغند ورباط حرکت فرمودند ودر تاریخ دوم آذر وارد روستای رباط پشت  شدند و از آنجا به طرف نیشابور رهسپار شدند.مردم خرانق محل نزول حضرت امام رضا (ع) را مقدس دانسته و پس از شهادت آن حضرت  در محل جلوس امام رضا (ع) ساختمانی ساختند و آن را «مشهد» نامیدند.

این محقق اردکانی ادامه داد: به مرور زمان آن ساختمان کم کم ویران شد ودر سال 592 هجری قمری« بوبکر بن علی بن نصر» دستور باز سازی مشهد را دادند و به دست «یوسف بن علی بن محمد» این محل تجدید بنا شد و بار دیگر در طول زمان این محل تخریب شد و در سال 1385 هجری شمسی اداره میراث فر هنگی شهرستان اردکان  این بنا را به همان سبک سابق باز سازی کرد و اینک چند سال است که در روز ورود حضرت امام رضا (ع)به خرانق مراسم بزرگداشتی در این محل که به ( مشهدگ) مشهور است بر پا می شود و حتی در سال جاری روز ورود حضرت امام رضا (ع) به شهرستان اردکان «30 آبان» را روز شهرستان اردکان نامگذاری شده و قرار است همه ساله در چنین روزی -سال ورز ورو آن حضرت به محدوده شهرستان اردکان- مراسم با شکوهی در این محل و نقاط دیگر شهرستان بر گزارشود.

سپهری اظهار داشت: در این بقعه سنگ خاکستری رنگی به اندازه 27*29 سانتی متر به جای محراب نصب شده که به خط نسخ عبارتی مورخ 595 هجری بر آن نقل شده است واطلاعی مهم ازگذر گاه حضرت ثامن الائمه در اختیار محققان و مورخان می گذارد و بر اساس آن از شیوع روایت عزیمت آن حضرت از راه یزد به طوس در قرن ششم اطلاع حاصل می شود و به همین دلیل چون از سندهایی است که ساخته و پرداخته و رایج عصر صفوی نیست، بسیار اهمیت دارد.

تاریخ دان اردکانی تاکید کرد: نکته دیگری که جلب توجه می کند این است که کتیبه این سنگ به زبان فارسی است ودراین خطه ازلحاظ قدمت نظایر زیادی ندارد، ومخصوصاً چون دررسم الخط آن ضابطه وروشی که مخصوص کتابت آن عصربوده به کاررفته است طبعاً فوائد دیگری هم ازدیدگاه زبانشناسان ومحققان خط دارد.

متن کتیبه بدین شرح است :

لا اله الا الله    محمدرسولالله    اميرالمومنين

بتارخ سنه ست وتسعين مائه (196)علي بن موسي الرضا اينجارسيده است ودر ين مشهد فرود آمذومقام كردو به تاريخ سنه اثني وتسعين وخمس مائه(592) مشهد خراب بوذ و از جهد بوبكر بن علي ابي نصررحمه الله فرموذند و به دست ضعيف پر گناه يوسف بن علي بن محمد بنا واكرده شد.

خدايا بر آنكس رحمت كن كي يك بارقل هو الله به اخلاص در كار‌آنك فرموذ و آنك كرد و آنك خواند كنذ.

وی اظهار داشت: جالبی این متن قرار گرفتن نقطه بر روی «د» و نقطه هایی بر زیر «ی» است که در کمتر خط فارسی مشاهده می شود. برای تایید این روایت نیز متنی در كتاب راه ولايت(ص28)   در مورد حضور حضرت امام رضا (ع) در خرانق نوشته است :«خرانق كه قدوم مبارك آقا علي بن موسي الرضا(ع) بر آن نهاده شده ، قريه اي آباد است . قلعه قديمي ، كاروانسرا، حمام ، قنات پر آب و گنجينه پر بهايي كه توسط صاحب ولايت در آن سرزمين مدفون شده ،گذشته پر رونق اورا به تصوير مي كشد. اين سنگ هاي قيمتي و مسكوكات نيست . او انسان شريفي است كه خدمتگزار مولايمان بوده و پس از قبول دعوت حق در آن سر زمين مدفون گشته است . نام مباركش بابا خادم است و عمر شريفش را در خدمت به امام (ع) سپري نموده است.»

انتهای پیام/

 




summary-address :
Your Rating
Average (0 Votes)
The average rating is 0.0 stars out of 5.