ID : 10703331
نرگس آبیار کارگردان یزدی شیار 143:

قطعاًدرباره فرهنگ وتاریخ غنی مردم یزد فیلم می‌سازم/ قصدم تصویربرداری بخش‌هایی از شیار۱۴۳دریزد بوداما...


نرگس آبیار کارگردان یزدی فیلم سینمایی شیار 143 گفت: قصد داشتم بخش‌هایی از فیلم شیار ۱۴۳ را در یزد تصویربرداری کنم که با توجه به ظرافت بیانی مردم یزد این امکان میسر نشد.

به گزارش یزد رسا، فیلم سینمایی «شیار 143» با اقتباس از رمان «چشم سوم» به نویسندگی و کارگردانی نرگس آبیار، روایتگر داستان زنی به نام الفت است که درباره پسر خود خبر خوشی دریافت می‎‎کند و به آن دل می‌بندد.
این فیلم که به نمایش مادران رنج کشیده و مصیبت دیده دوران دفاع مقدس می‌پردازد، دومین اثر بلند سینمایی نرگس آبیار است که به پاس قدردانی از مادران شهدای گرانقدر، روی پرده سینماهای کشور رفته و البته خوش درخشیده است.
این فیلم موفق به فروش میلیاردی شده که نشان از علاقه مخاطبان به پرداختن به موضوعات دفاع مقدس از نگاه‌های مختلف در این حوزه دارد و همین موضوع بهانه برای حضور این بانوی هنرمند در زادگاهش استان یزد برای تجلیل از سوی مسئولان و نهادهای فرهنگی و هنری شده است.
حضور نرگس آبیار در صحن علنی شورای اسلامی‌ شهر یزد که با مراسم تجلیل از وی همراه بود، فرصتی برای یک گفت‌‌وگوی اختصاصی را در اختیار خبرنگار روزنامه همشهری قرار داد تا از تولید اثری در حوزه آیین‏‏های عاشورایی مردم یزد در ایام محرم از سوی این کارگردان زن یزدی مطلع شویم. این گفت‌وگوی کوتاه را در ادامه می‏‏خوانید.


چطور شد که به تولید سینمایی در حوزه دفاع مقدس علاقه‌مند شدید؟
خودم را متعلق به آب و خاک ایران اسلامی ‌و استان یزد می‌دانم و کمترین کاری که از عهده من برای نمایش دلاوری‌ها و قهرمانی‌های رزمندگان ۸ سال دفاع مقدس بر می‌آمد، آن بود که جایگاه مادران مصیبت‎‎دیده و زجرکشیده را در قالب فیلم شیار ۱۴۳ بر پرده سینما آوردم که امیدوارم مورد قبول واقع شود. هر چند مادران شهدای گرانقدر همیشه مورد احترام بوده و هستند، اما بر خود لازم دیدم که بخش کوچکی از زحمات و مشقت‌هایی که آنها در طول این دوران و سال‎‎های بعد از آن تحمل کردند را به تصویر بکشم تا بیش از پیش مورد احترام قرار گیرند.


در بسیاری از جنگ‌های دنیا، مادرانی فرزندان خود را از دست می‌دهند، آیا تفاوتی بین مادران شهدای ۸ سال دفاع مقدس با مادران فرزند ازدست‌داده سایر جنگ‌ها دیدید؟
قطعا مادران شهدای ۸ سال جنگ تحمیلی در کشور عزیزمان ایران با مادران جان باختگان جنگ‌های دیگر کشورها بسیار متفاوت هستند، چرا که مادران ایران اسلامی ‌بسیار شکوهمندانه و بزرگوارانه در برابر تقدیر الهی تسلیم شدند و این رنج را تحمل کردند.


به نظر خودتان در فیلم شیار ۱۴۳کدام صحنه‌ها بیشتر مخاطب را تحت تاثیر خود قرار می‌دهد؟
شاید یکی از مهم‌ترین صحنه‌های فیلم، صحنه‏‏ای است که به مادری خبر می‌دهند که فرزندش را در یکی از اردوگاه‌های عراق دیده‎‎اند و احتمال بازگشت وی به کشور وجود دارد. یکی دیگر از صحنه‌های تاثیرگذار نیز سکانس آخر فیلم است که مادر شهیدی با بقایای فرزندش روبه‎رو می‌شود.


آیا به تاثیر فیلم خود روی نسل جوان که دوران جنگ و حوادث و خاطرات آن را درک نکرده‏‏اند هم فکر کرده‎اید؟
بله، خوشبختانه با اکران این فیلم بسیاری از جوانانی که بعضا ارزش‏‏های دوران دفاع مقدس را کم‌ارزش می‌گرفتند، دیدگاهشان تغییر کرد. بسیاری از آنها تصور می‌کردند که مادران و خانواده‌های شهدا سهمیه‏‏گیر دولت هستند و از حقوق دیگران استفاده می‌کنند، اما با اکران این فیلم دریافتند که چه مشقت‌هایی بر خانواده شهدا به ویژه مادران شهدا رفته است.


آیا با توجه به این که شیار ۱۴۳ حسابی در سینمای ایران گل کرده است، تصمیم دارید که باز هم در حوزه دفاع مقدس فیلم بسازید؟
اگر خداوند حمایت کند از فضای سینمای جنگ کنار نخواهم کشید، چرا که لازم می‌دانم آن چیزی که به آن احاطه دارم را در قالب فیلم به مردم ارائه کنم تا باورپذیر باشد. البته علاقه‌مند به فعالیت در حوزه اجتماعی نیز هستم.

 


برای تولید فیلم در استان زادگاهتان برنامه‌ای دارید یا تولید فیلمی از تاریخ و فرهنگ دیار یزد را مدنظر قرار داده‌اید؟
قصد داشتم که بخش‌هایی از فیلم شیار ۱۴۳ را در یزد تصویربرداری کنم که با توجه به لهجه سخت مردم یزد این امکان میسر نشد که در کرمان فیلمبرداری شد، اما قطعا درباره فرهنگ و تاریخ غنی مردم یزد هم فیلم خواهم ساخت.
آیین‌های عاشورایی و سوگواره‌هایی که در ایام عزاداری ماه محرم و صفر در یزد برگزار می‌شود، موضوع مناسبی است که البته کمتر به آن پرداخته شده و امیدوارم بتوانم در این حوزه آثاری بسازم و به سینمای ایران عرضه کنم.

انتهای پیام/ع




summary-address :
Your Rating
Average (2 Votes)
The average rating is 3.5 stars out of 5.