ID : 30461984
سرپرست تیم رباتیک دانشگاه آزاد اسلامی یزد:

قوانین مسابقات رباتیک ژاپن پیچیده تر از سال های قبل بود/ استفاده فراگیر از ربات ها نیاز به همراهی مسئولین


سرپرست تیم رباتیک دانشگاه آزاد اسلامی یزد با اشاره به موفقیت این تیم در مسابقات جهانی ژاپن گفت: در این دوره قوانین جدیدی اعمال شد که از سال گذشته خیلی سخت تر و پیچیده تر شده و سال به سال به سمت هوشمند تر شدن عملیات امدادگر توسط ربات پیش می رود.

به گزارش یزد رسا، تیم رباتیک دانشگاه آزاد اسلامی واحد یزد در مسابقات جهانی ربوکاپ 2017 ژاپن موفق شد در لیگ امدادگر واقعی به مقام قهرمانی دست یابد. دکتر محمد رضا جناب زاده که از سال 84 تا کنون سرپرستی این تیم را بر عهده دارد، موفقیت های پی در پی نماینده کشورمان در مسابقات جهانی را مدیون تشکیل انجمن علمی رباتیک در دانشگاه آزاد اسلامی می داند.

 

 

 سرپرست تیم رباتیک دانشگاه آزاد اسلامی یزد در مصاحبه با خبرنگار خبرگزاری علم و فناوری در این رابطه گفت: انجمن علمی رباتیک از سال 1384 به ثبت رسید و بنده از آن زمان تا کنون سرپرستی تیم رباتیک دانشگاه آزاد اسلامی یزد را بر عهده دارم.

وی افزود: حضور در مسابقات 2008 چین اولین تجربه ما از شرکت در مسابقات جهانی بود. قبل از آن مسابقات به صورت استانی و کشوری در رشته های ساده ای برگزار می شد که خوشبختانه در آن زمان در هر دوره مقام خوبی کسب شد. اما اصل کار از سال 2007 با شرکت در مسابقات بین المللی ربوکاپ آزاد ایران آغاز شد. این تجربه اولین حضور بود و نتیجه فوق العاده ای حاصل نشد اما از سال 2008 به عنوان یکی از تیم های مطرح مقام سوم در مسابقات بین المللی ربوکاپ ایران را کسب کردیم و بعد از آن بحمدالله حضور مستمر و موفقی در مسابقات رباتیک و در رشته امدادگر واقعی و مین یاب داشتیم.

جناب زاده بیان داشت: تیم باتیک دانشگاه آزاد اسلامی موفق شد در رشته امدادگر واقعی در مسابقات ربوکاپ آزاد ایران مقام های اول دوم و سوم را در سال های متمادی کسب کنند. همچنین پ از سال 2008 تا کنون هر سال در مسابقات Iran Open مقام های برتر را کسب کرده و به عنوان یکی از تیم های شرکت کننده در مسابقات بین المللی ربوکاپ انتخاب شده ایم.

وی افزود: از سال 2008 تا 2015 به ترتیب در مسابقات ربوکاپ در کشورهای چین، سنگاپور، اتریش، ترکیه، مکزیک، هلند، برزیل، چین شرکت کرده و کسب افتخار کردیم. اما متاسفانه به علت عدم صدور روادید نتوانستیم در مسابقات 2016 آلمان شرکت کنیم. نهایتاً نیز در آخرین مورد تیم دانشگاه آزاد یزد در مسابقات ژاپن شرکت کرد که این حضور با کسب مقام اول همراه بود.

 

 

سرپرست تیم رباتیک دانشگاه آزاد اسلامی یزد با اشاره به سطح بالای مسابقات ژاپن بیان داشت:  در این دوره 19 تیم از 8 کشور در مسابقات شرکت داشتند. طبق معمول مسابقات دوره مقدماتی در سه روز برگزار شد. اما در این دوره قوانین جدیدی اعمال شد که از سال گذشته خیلی سخت تر و پیچیده تر شده و سال به سال  به سمت هوشمند تر شدن کارهای عملیات امدادگر توسط ربات پیش می رود.

وی ادامه داد: در سه روز ربات ها 18 عملیات مختلف را انجام دادند و نهایتاً چهار تیم دانشگاه آزاد یزد، دانشگاه آزاد قزوین تیم ژاپن و یک تیم از   تایلند به مرحله نهایی صعود کردند. در محله نهایی هم هر تیم سه عملیات در سه شاخه مجزا داشت که برنده نهایی مشخص می شد که بحمدالله تیم دانشگاه آزاد یزد موففق شد مقام اول را کسب کند.

جناب زاده تشکیل انجمن علمی رباتیک در دانشگاه آزاد یزد را یکی از دلایل موفقیت های تیم رباتیک این دانشگاه بر شمرد و تصریح کرد: خوشبختانه از سال 84 دانشجویانی که فارغ التحصیل شده اند ارتباطشان با انجمن علمی قطع نشده و هر سال در صورت لزوم به کمک تیم آمده اند و تجربیاتشان را به اعضای جدید منتقل کرده اند.

وی اضافه کرد: یکی از اهداف انجمن های علمی جمع آوری و پرورش ایده ها دانشجویانی است که در زمینه علمی توانمند هستند. انجمن علمی ما هم تا کنون یک شرکت دانش بنیان توسط بچه های انجمن رباتیک ایجاد کرده است.

 

 

سرپرست تیم رباتیک دانشگاه آزاد اسلامی یزد  با اشاره به کارکردهای مختلف ربات بیان داشت: در کشورهای مختلف در عملیات امدادرسانی و جاهایی که حضور انسان خطرناک بوده یا محل های صعب العبور است از ربات استفاده می شود. مجهز بودن به کنترل از راه دور و انواع سنسورهای دما، تشخیص حرکت و صدا، دارا بودن دوربین که به وسیله آن اپراتور می تواند این علائم را مشاهده کند، از مزایایی است که ربات امدادگر از آن بهره می برد و آن را برای استفاده در شرایط خاص مناسب می کند. برای مثال در انفجار هسته ای که در ژاپن اتفاق افتاد از ربات های امدادگر استفاده بسیار شد.

جناب زاده تاکید کرد: قاعدتاً فراگیر شدن استفاده از ربات ها نیاز به همراهی و حمایت ارگان ها داخلی دارد.

وی در پایان بیان داشت: لازم است از مسئولین پارک علم و فناوری که امسال با حمایت مالی خود برای اعزام تیم به مسابقات کمک کردند و دانشگاه آزاد اسلامی یزد به عنوان متولی و حامی اصلی تشکر کنم. در نهایت خدا را شاکرم که به بنده توفیق داد در خدمت این عزیزان باشم.

انتهای پیام/س*

 



summary-address :
Your Rating
Average (0 Votes)
The average rating is 0.0 stars out of 5.