ID : 35315279
عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم:

قیام عاشورا در مقابل جریان انحرافی سقیفه رخ داد/ ضرورت نگاه آسیب شناسانه به عملکردها در دهه پنجم انقلاب


عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم، گفت : عاشورا مختص زمان و مکان خاص نیست، بلکه جریانی جامع، جاودان و جهانی است که در مقابل جریان انحرافی سقیفه راه اندازی شد.

به گزارش یزدرسا، آیت‌الله ابوالقاسم علیدوست عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم در گفتگو با سرو ابرکوه، در خصوص تبیین رابطه قیام عاشورا در عصر حاضر اظهار کرد : واقعه عاشورا یک دانشگاه مملو از انواع درس‌ها در حوزه‌های مختلف است، که همه باید آن را بیاموزیم.

عاشورا؛ جریانی جامع، جاودان و جهانی است
آیت‌الله علیدوست گفت : این واقعه اگرچه در بیش از هزار و 400 سال پیش رخ‌داده است، ولی مختص آن زمان و مکان خاص نیست. بلکه عاشورا جریانی جامع، جاودان و جهانی است که بزرگداشت و نگهداشت آن، یک تکلیف شرعی و انسانی است.

عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم بیان کرد : قیام عاشورا حرکتی سیاسی، مذهبی، انسانی و مظلومانه مقابل ستم است، که در مقابل جریان انحرافی رخ داد که پس از پیامبر (ص) در سقیفه به وجود آمده بود.

قیام عاشورا در مقابل جریان انحرافی سقیفه رخ داد
وی افزود : زمانی که جریان امامت الهی مبتلا به کودتا شد و جای خود را به حکومت قبیله‌ای داد. زمانی که جریان غیر شایسته‌سالاری از سقیفه شروع شد و افراد ناشایست اوج گرفتند، امام حسین (ع) احساس کرد اگر در مقابل این انحراف، قیام نکند اسلام در خطر است، لذا دانشگاه عاشورا را راه‌اندازی کرد.

علیدوست در بخشی از صحبت‌های خود عنوان کرد : در سال 57 نیز حرکتی مردمی در ایران رخ داد که از همان ابتدا مورد هجمه توطئه‌های دشمنان خارجی و انحرافات و ریزش‌های داخلی (از قبیل حزب گرایی و گروه‌گرایی، اختلاف‌نظرها و...) قرار گرفت.

ضرورت نگاه آسیب شناسانه و نقادانه به عملکردها در دهه پنجم انقلاب
استاد حوزه علمیه، اذعان کرد : در ده سال اخیر با پدیده‌ای به نام دنیاطلبی مواجه شدیم که در قالب اختلاس، رانت‌خواری و... بروز کرد. این جریانات که در صدر اسلام نیز در شکل و گونه‌ای دیگر رخ‌داده است، همیشه در حال وقوع بوده و نباید نادیده گرفته شود.

وی با تأکید بر اینکه تاریخ همیشه تکرار شدنی است، تصریح کرد : در دهه پنجم وقوع انقلاب اسلامی که در آستانه شروع آن هستیم، باید نگاه آسیب شناسانه و نقادانه به عملکردها داشته باشیم که جواب می‌دهد و از تکرار اشتباهات دیگر جلوگیری می‌کند. نقد به افراد و اشخاصی که نباشند یا در قید حیات نیستند تأثیری ندارد.

بیشترین آسیب از داخل متوجه نظام و انقلاب است
علیدوست تأکید کرد : کشور و نظام ما همیشه مورد هجوم دسیسه‌های دشمنان بوده و هست، ولی بیشترین آسیب از داخل متوجه ما است. چراکه برای شکستن نظام و انقلاب لازم نیست فقط افراد از خارج دست‌به‌کار شوند.

عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه، ضمن اشاره به نمونه مذاکرات انتخابات ریاست جمهوری گفت : زمانی که کاندیداها در رسانه ملی تلویزیون در چشم میلیون‌ها انسان، به‌جای بیان برنامه‌های هدفمند و وعده‌های منطقی، یکدیگر را تخریب می‌کند، علاوه بر اینکه موجبات بدبینی مردم را فراهم می‌کنند، باعث تخریب نظام نیز می‌شوند.

نباید اشتباهات غربی‌ها را تکرار کنیم
وی به‌عنوان کارشناس مذهبی مطرح کرد : چنین مواردی اصلاً اسلامی و عقلانی نیست، چرا باید هر کار اشتباه غربی‌ها، در کشور ما تکرار شود.

استاد حوزه علمیه در پایان خاطرنشان کرد : لذا در این‌گونه موارد دست رسانه‌های معاند و شبکه‌های بی‌بی‌سی و من و تو در میان نیست، چون برخی از داخل در حال تخریب انقلاب هستند.

انتهای پیام/ف




summary-address :
Your Rating
Average (0 Votes)
The average rating is 0.0 stars out of 5.