ID : 22788824
مدیر جهاد کشاورزی خاتم مطرح کرد؛

قیمت پسته مطابق با نرخ بازار جهانی تعیین می شود


مدیر جهاد کشاورزی خاتم درباره قیمت پسته و بازار فروش این محصول اظهار داشت: قیمت پسته چون یک محصول صادراتی است برحسب قیمت جهانی تنظیم می شود.

به گزارش یزدرسا؛ مدیر جهاد کشاورزی شهرستان خاتم در گفتگو با طنین خاتم اظهار داشت: شهرستان خاتم از لحاظ تنوع محصولات کشاورزی در کشور و استان دارای ویژگی های منحصر به فرد است.
سید اسماعیل یزدانی گفت: شاخص ترین محصولات کشاورزی شهرستان خاتم عبارتند از : محصولات زراعی شامل گندم،جو،کنجد،درت،آفتابگردان وچغندر، گیاهان دارویی عبارتند: زغفران،مرزنجوش،به لیمو،گل محمدی و زیره و محصولات باغی عبارتند از: پسته،زردالو،انگور،بادام،گردو،انار،به و آلو می باشد.
وی پسته را  یکی از عمده ترین محصولات کشاورزی شهرستان برشمرد و خاطر نشان کرد: سطح زیر کشت پسته در شهرستان خاتم 20هزار هکتار است که متوسط عملکرد آن 1200 هکتار می باشد.
یزدانی گفت: پسته خاتم از لحاظ کیفیت و طعم و مزه یکی از بهترین پسته های کشور است و از لحاظ اقلیمی نیز در شرایط مناسب قرار دارد.
وی افزود: ارقام پسته خاتم عبارتند از رقم اکبری،احد آقایی ،کله قوچی و اوحدی است که اکثرا به کشورهای اروپایی و کشورهای حوزه خلیج فارس صادر می شود.
این مسئول اظهار داشت: پسته یکی از محصولات کم آبخواه کشور است که جهت حفظ منابع آبی و کشاورزی پایدار کشت آن قابل توجیه است.
یزدانی گفت: سال گذشته 16 هزار تن پسته در شهرستان برداشت  شد و یکی از کشاورزان خاتم نیز در زمینه میزان برداشت به عنوان کاندیدای کشاورز نمونه کشور معرفی شدند.
مدیر جهاد کشاورزی شهرستان افزود: محصول پسته به عنوان یک محصول  کشاورزی با توجّه به مقاومت زیاد در برابر خشکی و شوری، نقش قابل توجّهی در وضعیّت اجتماعی و اقتصادی کشاورزان مناطق خشک و نیمه خشک ایفا می کند.
وی درباره قیمت پسته و بازار فروش این محصول اظهار داشت: قیمت پسته چون یک محصول صادراتی است برحسب قیمت جهانی تنظیم می شود
یزدانی گفت: تمام محصول پسته شهرستان به صورت خشک فرآوری می شود چون  پسته خشک  به نسبت پسته تر  قابلیت ماندگاری ودوام بیشتری  دارد.
وی تعداد ترمینال های ضبط وفراوری پسته شهرستان را  62 ترمینال عنوان و خاطر نشان کرد: این ترمینال ها ظرفیت فراوری تمام پسته شهرستان را دارند.
مدیر جهاد کشاورزی درباره حمایت دولت از پسته کاران اظهار داشت: در این زمینه با برگزاری کلاس های آموزشی ، توجیهی و ارائه یافت های جدید علمی سعی کردیم مشکلات پسته کاران را کم و آنان را به علم روز آشنا کنیم.
وی در ادامه اظهار داشت: 15 درصد از کاشت پسته شهرستان توسط غیر بومی صورت میگیرد و مابقی حاصل تلاش کشاورزان بومی خاتم است.
یزدانی گفت: آبیاری محصول پسته شهرستان قسمت اعظم آن توسط غرقابی و حدو3500 هکتار به صورت آبیاری تحت فشار صورت میگیرد  که با برنامه ریزی های صورت گرفته سعی داریم الگوی کشت را به سمت و سوی آبیاری تحت فشار سوق دهیم و به نوعی در حفط منابع آبی قدم برداریم.
مدیر جهاد کشاورزی شهرستان خاتم در پایان از کشاورزان شهرستان خواست که با توجه به کمبود منبع آبی، کشاورزان شیوه آبیاری خود را تغییر دهند و از یافت های علمی هم در بحث تغدیه گیاهی و هم نحوه مدیریت آفت ها و بیماری ها با جهاد همکاری داشته باشند.

انتهای پیام/




summary-address :
Your Rating
Average (0 Votes)
The average rating is 0.0 stars out of 5.