ID : 31510195
گفتگو با تولید کننده لامپ های فوق کم مصرف؛

لبخند انکار هم کارآفرین یزدی را دلسرد نکرد/ اشتغالزایی برای 800 نفر


تولید کننده لامپ های فوق کم مصرف که موفق شود تولید این محصول را از انحصار چهار کشور خارج کند، علی رغم رفتارهای دلسرد کننده برخی ها در داخل موفق شد برای 800 نفر اشتغال ایجاد کند.

به گزارش یزد رسا، هر چند کشور دچار رکود و مشکلات اقتصادی فراوانی است اما باز هم هستند کسانی که در همین شرایط با تلاش و پشتکار زمینه ایجاد اشتغال برای جوانان و حل بخشی از مشکلات موجود را فراهم می کنند. «فخرالدین حجازی» یکی از همین افراد است که در سن 23 سالگی پا به عرصه کارآفرینی گذاشت و علی رغم تمام مشکلات اکنون بعد از گذشت حدود 10 سال زمینه اشتغال برای حدود  800 نفر را فراهم کرده است. شاید به همین دلیل بود که چندین سال به عنوان کارآفرین برتر کشوری معرفی شد.

وی که هم اکنون دانشجوی دکترای مدیریت اجرایی است، کار خود را از فضایی کوچک در شهرک صنعتی اردکان آغاز کرد. فضایی که بعدها کارخانه بهنور نام گرفت و زمینه تأسیس چندین شرکت و کارخانه دیگر را فراهم کرد.

حجازی در مصاحبه با خبرنگار یزد رسا، نحوه ورودش به صنعت الکترونیک و حوزه کارآفرینی و همچنین مشکلاتی که در این مسیر پشت سر گذاشته را تشریح کرد.

 

 

مدیرعامل شرکت بهنور یزد گفت: بعد از فارغ التحصیل شدن از دانشگاه جوانی 23 ساله بودم که به دنبال اشتغال و بیشتر بحث کارآفرینی بودم. به همین جهت بررسی های بسیاری کردم. ابتدا قصد داشتم به دلیل حاشیه سود خوبی که تولید آجر و کاشی به همراه داشت وارد این حوزه شوم. اما در همان بحبوحه بحث گران شدن انرژی مطرح شد و لذا تصمیم گرفتم فعالیتم را  بر روی شیوه های جدید تولید انرژی و پائین آوردن مصرف انرژی معطوف کنم. به همین منظور تحقیق در مورد انرژی خورشیدی و توربین بادی را آغاز کردم حتی یک توربین یک مگاواتی کوچک از خارج از کشور خریداری کرده و تست کردم.

حجازی افزود: در حال تحقیق در خصوص انرژی های نو بودم که شنیدم استفاده از لامپ های جدید کم مصرفی در دنیا باب شده به نام لامپ های ال ای دی که فقط این لامپ ها می توانند با سولار(برق خورشیدی) روشن شود. با تحقیقات بیشتر دریافتم فقط چهار کشور دنیا تکنولوژی تولید این نوع بخصوص را دارند که یکی از آنها کشور چین بود.

این کارآفرین یزدی ادامه داد: زمانی که تصمیم قطعی به تأسیس کارخانه بهنور گرفتم سرمایه آنچنانی نداشتم. زمینی را در شهرک صنعتی اردکان حصار کشی کردم و یک اتاقک نگهبانی ساختم، این شد تمام کارخانه بهنور. در ابتدا برخی قطعات مورد نیاز را از چین وارد می کردیم و حباب و بدنه لامپ را در ایران تولید و نهایتاً لامپ های ال ای دی را مونتاژ می کردیم.

وی گفت: خوشبختانه لامپ های ال ای دی بازار خوبی در ایران پیدا کرد. سالنی ساختیم و رفته رفته کار را گسترش دادیم. بعد هم شروع کردیم به وارد کردن ماشین آلاتی که خودمان همه چیز را تولید کنیم.

حجازی عنوان کرد: البته به این راحتی ها هم نبود اولین بار که بحث تولید ال ای دی را مطرح کردیم همه به ما خندیدند. برای نمونه وقتی به یکی از اساتید مطرح در این زمینه گفتم می خواهیم دیود ال ای دی را در ایران تولید کنیم، خندید و گفت شما اصلاً خط تولید دیود را دیده ای؟ اول برو در چهار کشوری که این محصول را تولید می کنند خط تولید را ببین، اگر موفق شدی بیا پُزش را بده!

وی تصریح کرد: با وجود همه مشکلاتی که بود شرکتی در چین ثبت کرده و ماشین آلات را خریداری کرده و بعد از مشکلات فراوان به ایران منتقل کردیم.

 

 

وی افزود: حاصل تمام تلاش هایمان در این مسیر این شد که توانستیم برای اولین بار تولید دیودهای ال ای دی را در ایران و خاورمیانه شروع کنیم و ایران از این طریق به پنجمین کشوری که تکنولوژی تولید دیودهای ال ای دی را داراست، تبدیل شد.

حجازی اظهار کرد: البته در ابتدا در دنیا به ال ای دی خیلی به عنوان لامپ و وسیله روشنایی نگاه نمی کردند و بیشتر جنبه تزئینی داشت. ما هم در ابتدا که شروع کردیم فقط لامپ های تزئینی تولید می کردیم. اما کم کم چون مصرف آن خیلی پائین بود و در دنیا هم به دنبال کاهش مصرف انرژی بود بر روی این تکنولوژی کار شد تا نهایتاً به روشنایی رسید.

کارآفرین یزدی تاکید کرد: خوشبختانه چون این محصول کاری «های تک»، جدید، با حاشیه سود خوب بود و قدرت رقابت با دیگر تولید کنندگان را به جهت تأمین مواد اولیه توسط خودمان دارا بود به سرعت در این زمینه رشد کردیم و هنوز که هنوز است بعد از 7 سال تنها تولید کننده ایران در این زمینه هستیم.

وی با اشاره به تأسیس کارخانجات دیگر توسط مجموعه بهنور عنوان کرد: صنعت الکترونیک صنعتی است که تغییرات در آن زود شکل می گیرد. زمانی که ما تولید لامپ ال ای دی را آغاز کردیم یک سری از شرکت های خوب لامپ کم مصرف در کشور تعطیل شدند. به همین دلیل به این فکر افتادم که باید کارهای دیگری را هم شروع کنیم. لذا بعد از بهنور شرکت صنایع فلزی «فلز گستر»، صنایع غذایی کامیاب، آفاق، فولاد بهنورد ابرکوه و کارخانه تولید لامپ نور روشنا در قم را تأسیس کردیم. همچنین  مجموعه مجتمع گردشگری زیتون نیز در قم تأسیس شد.

حجازی با اشاره به رمز موفقیت خود گفت: در پیگیری های خود خیلی به در بسته خوردم، اما احساس می کنم از آنجا که همیشه سعی کرده ام نسبت به اطرافیان و افرادی که زندگی میکنم بدی نکنم، فکر میکنم خداوند به همین دلیل و مخصوصاً توجهم به پدر و مادر خدا خیلی کمک کرده است.

وی خطاب به جوانان اعلام کرد: به نظر بنده انسان باید اول همه جوانب را بسنجد و  اگر تصمیم به انجام کاری گرفت حتماً ایده خود را عملی کند چون عمیقاً معتقدم خداوند کمک می کند و کار انجام می شود. کافی است خودشان تلاش کنند و پشتکار داشته باشند.

حجازی در پایان ابراز امیدواری کرد: انشاالله روز به روز کارآفرین های جوان پا به عرصه تولید بگذارند با راه اندازی صنایع جدید مشکلات کشور را حل کنند.

انتهای پیام/

 




summary-address :
Your Rating
Average (1 Vote)
The average rating is 3.0 stars out of 5.